Υδραϊκοί Βαρκαλάδες στον Πόρο σήμερα (εικόνες)



__________ 2Το συναντούμε στον Πόρο. Είναι ένα είδος μικρού Βαρκαλά που κατασκευαζόταν αρχικά στην Ύδρα με την ονομασία Υδραϊκός Βαρκαλάς ή Παπαδιά*.

Κείμενο – Φωτογραφίες: Σπύρος Παύλου

Σιγά – σιγά επεκτάθηκε η κατασκευή του, λόγω της μεγάλης χρηστικότητας και σε άλλα μέρη της Ελλάδας, όπως νησιά του Αργοσαρωνικού, Πέραμα, Πειραιάς, Χαλκίδα. Στον Πόρο, λόγω της γεωγραφικής του θέσης – 10 ναυτικά μίλια από την Ύδρα – είναι σήμερα ο πιο διαδεδομένος τύπος βάρκας. Τα χαρακτηριστικά του Υ.Β. είναι ότι τα ποδόσταμα** είναι κάθετα στην καρίνα***. Το ποδόσταμο της πλώρης είναι ίσιο με ελαφριά κλίση προς τα πίσω, ενώ το ποδόσταμο της πρύμνης είναι και αυτό ίσιο με ελαφριά κλίση προς τα εμπρός.

__________ 4 (1)

Συνήθως, έχουν μήκος λιγότερο από 7 μέτρα, με την πρύμνη αρκετά ψηλότερη από την πλώρη. Ένα σημαντικό χαρακτηριστικό του Υ.Β. είναι ακόμα η ελαφριά κατασκευή του σε συνδυασμό με το μικρό βύθισμα της γάστρας, δίνοντας την δυνατότητα στον εκάστοτε ψαρά να τραβάει το σκάφος στην στεριά όταν χρειάζεται.

__________ 1

Παλιά, τους  χρησιμοποιούσαν για την σπογγαλιεία καθώς και το ψάρεμα με γιαλί.  Στις μέρες μας χρησιμοποιείται για όλα τα είδη ψαρέματος όπως η συρτή, καθετή, παραγάδι, ψάρεμα χταποδιού, καλαμαριού κ.λ.π. Πολλές φορές θα τον συναντήσουμε με την προσθήκη καταρτιού και αντένας σε πλεύση λατίνη.

__________ 1 (1)

Όπου και να περπατήσεις στο όμορφο νησί μας, από την Πούντα μέχρι το Γεφυράκι και από εκεί μέχρι το Νεώρειο, θα συναντήσεις αυτές τις βάρκες, καμαρωτές- καμαρωτές να περιμένουν τους ιδιοκτήτες τους να τις ταξιδέψουν…

Σημειώσεις:

*Παπαδιά είναι το τμήμα της πρύμνης διαφόρων παραδοσιακών σκαφών. Πρόκειται για ένα πλατύ, κάθετο τμήμα του άνω μέρους του σκάφους που δημιουργεί ευρύτερο κατάστρωμα από πάνω του.  Ακόμα λέγεται και καθρέφτης ή δικρύα.

**Ποδόσταμα είναι τα δομικά δοκάρια, προέκταση της καρένας, στην πρύμνη και στην πλώρη. Αποτελείται από διαφορετικό δοκάρι από αυτό της καρίνας, σχεδόν κάθετα σε αυτήν και με το ίδιο πάχος. Στο ποδόσταμο της πρύμνης, στερεώνονται τα βελόνια, πάνω στα οποία αναρτάται το τιμόνι.

***Καρένα ή καρίνα ονομάζεται το κατώτερο τμήμα του σκάφους που εκτείνεται σε όλο το μήκος του.

__________ 1 (2)__________ 2 (1)__________ 2 (2)__________ 3__________ 3 (1)__________ 3 (2)__________ 4




Comments (8)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Αλέξανδρος Δημητριάδης says:

    Εξαιρετικός Σπύρος Παύλου.
    Η παραδοσιακή ναυπηγική τέχνη είναι κληρονομιά όλων των Ελλήνων. Το άρθρο αυτό πρέπει να γίνει αφορμή για την ανάδειξη του μουσειακού ναυπηγικού πλούτου του Πόρου, όπως αυτός εκφράζεται στα παραδοσιακά σκαριά που διαπλέουν τα νερά μας και που δυστυχώς λιγοστεύουν μέρα με την ημέρα.

  2. Kαλισκάμης Μανώλης says:

    Σπύρο πολύ ωραίο άρθρο.
    Και συνεχίζοντας το σχόλιο του φίλου Αλέξανδρου να θυμίσω ότι με το δέλεαρ της αποζημίωσης για την απόσυρση των επαγγελματικών αδειών αλιείας ήταν προϋπόθεση να καταστραφούν τα σκάφη, που στην πλειονότητα τους ήταν παραδοσιακά σκαριά, και δεν αντέδρασε κανείς!!!!!!!

  3. Αλέξη ,σε ευχαριστώ πολύ.Το άρθρο αυτό είναι το ξεκίνημα μιας προσπάθειας να καταγράψω την Ναυτική Παράδοση του τόπου μας,όσο είναι δυνατό ,ξεκινώντας
    Από το τώρα,να πάρω συνέντευξη απο τους γεροντότερους,καραβομαραγκους,
    Ναυτικούς ,ψαράδες ……όσο ακόμα ζουν και θυμούνται ,και μετα εαν μπορέσω
    Να συνεχίσω και παλαιότερα .
    Όσο για το σχόλιο του Μανώλη ,δυστυχώς με την απόσυρση και το σπάσιμο των
    Ξύλινων παραδοσιακών σκαφών ,χάθηκε ένα κομάτι της Ναυτικής Ιστορίας μας!

  4. Ιωάννης Πουλάκης says:

    Εκπληκτικό άρθρο!!!! Συγχαρητήρια Σπύρο. Συνέχισε και τα καΐκια. Οποιαδήποτε συνδρομή, πληροφορία, φωτογραφίες, σχετική βιβλιογραφία στη διάθεσή σου, Να ‘σαι πάντα καλά.

  5. παπαδοπουλος σπυρος says:

    Μπραβο Σπυρο για την δουλεια που παρουσιαζεις και ειναι σημαντικο να καταγραφουν ολα γυρω απο τα παραδοσιακα ξυλινα σκαφη γιατι σε λιγο καιρο θα εξαφανιστουν και θα τα βλεπουμε μονο μεσα απο φωτογραφιες! Ειμαι ενας απο τους τυχερους που εχω ξυλινο σκαφος “παπαδια” και το προσεχω σαν παιδι μου!! Θα ηταν επισης σημαντικο να γινει ενα Ναυτικο Μουσειο στον Πορο γιατι υπαρχει πολυ υλικο ανεκμεταλευτο!!!!

  6. Παναγιώτης Μουστάκας says:

    Το άρθρο σου φέρνει ξανά στην μνήμη μου την ωραία ΒΑΡΚΑΛΑΔα του παππού μου (το όνομά της Μαρία,από το όνομα της μικρότερης κόρης του) με την οποία πηγαίναμε με κουπιά ,γιατί τότε δεν είχε μηχανή από το Ασκέλι το καλοκαίρι και από τα “δημαρχία” τον χειμώνα μέχρι και το Μόδι ακόμη για ψάρεμα.Σ’αυτό που γράφεις για το βάρος της Βαρκαρόλας,θυμάμαι ότι,προκειμένου να της κάνουμε την ετήσια συντήρηση,την τραβάγαμε έξω στην παραλία του Ασκελιού κυλίοντάς την σε ευθέα χοντρά κλαδιά δέντρων ή κάποιες φορές στα ίδια της τα κουπιά.Προσθέτω εδώ ότι δύο (αν θυμάμαι καλά)φορές ο δυνατός χειμωνιάτικος πουνέντες, που επηρεάζει το λιμάνι, την είχε βγάλει στην ξηρά μπροστά από την πλατεία ΒΙΡΒΊΛΗ.

  7. Κύριε Πουλάκη ,σας ευχαριστω πολυ ,και σύντομα θα σας συμβουλευτώ .

  8. Συλλεκτικό άρθρο. Με γνώση, αγάπη και μεταδικότητα.
    Εύγε.

Σχολιάστε