Του Αγίου Βαλεντίνου



agapieinaiΣήμερα γιορτάζουν οι ερωτευμένοι. Σε όλο τον κόσμο. Στις δυτικές κοινωνίες, η ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου, γιορτάζεται «δια ροπάλου». Άλλωστε το έθιμο της γιορτής του Έρωτα για τους Άγγλους, συναντάται στις αρχές του 19ου αιώνα.
Γράφει ο Μ. Κανατσίδης
Κατά τη διάρκεια της διαμονής μου στην Αγγλία, η γιορτή των ερωτευμένων με έβρισκε κάθε χρόνο, να τοποθετώ τραπέζια για δύο άτομα, στο μικρό εστιατόριο στο Brighton, όπου δούλευα. Το μενού της βραδιάς, ήταν το ίδιο για όλους. Το φαγητό ήταν καλό και αρκετό. Τους βάζαμε και τζατζίκι, παραβλέποντας τις καταστροφικές συνέπειες για το υπόλοιπο της βραδιάς.
Στην τελική τιμή, συμπεριλαμβανόταν επιδόρπιο, ένα μπουκάλι κρασί και η ζωντανή μουσική που προσέφερε το κατάστημα. Ρεπερτόριο με ερωτικά τραγούδια. Από Χούλιο Ινκγλέσιας και Μπάρυ Γουάιτ, μέχρι Φρανκ Σινάτρα και Έλβις. 20 στερλίνες το κεφάλι πλήρωναν για το ρομαντικό τους δείπνο, οι ερωτευμένοι της όμορφης αγγλικής πόλης.
Η διακόσμηση του εστιατορίου ήταν η κλασσική για τις ανάγκες της ημέρας. Κόκκινα μπαλόνια και κόκκινες χάρτινες καρδούλες.
Στα περισσότερα εστιατόρια της Αγγλίας η βραδιά του Αγ. Βαλεντίνου χωρίζεται σε δύο «παραστάσεις» (seatings). Από τις 7 μέχρι τις 9, κι από τις 9 μέχρι το κλείσιμο.
Τα ζευγάρια του πρώτου seating ερχόντουσαν σχεδόν όλα μαζί. Ντροπαλά και αμήχανα, φορώντας τα «καλά» τους, αισθάνονταν την ανάγκη να γιορτάσουν τον έρωτα τους. Έτρωγαν, έπιναν, κοιταζόντουσαν στα μάτια και συνομιλούσαν χαμηλόφωνα.
Όλα τυποποιημένα, όπως παντού εκείνη τη μέρα. Όλα εναρμονισμένα πλήρως με τις απαιτήσεις του «αόρατου χεριού» της αγοράς. Η μέρα του Αγίου Βαλεντίνου είναι παγκοσμίως, η σημαντικότερη ημέρα του καταναλωτισμού. Κοσμηματοπωλεία, ανθοπωλεία, ζαχαροπλαστεία, είδη δώρων, βιβλιοπωλεία, ξενοδοχεία, εστιατόρια, κλαμπ, φαρμακεία, γραφεία εκδρομών κ.α.
Σε κόκκινο συναγερμό, μια ολόκληρη βιομηχανία βασισμένη σε μια αγγλοσαξονική παράδοση που έχει παγκόσμιοποιηθεί τις τελευταίες δεκαετίες.
Στις μοντέρνες δυτικές κοινωνίες, η γιορτή των ερωτευμένων χωρίζει τους ανθρώπους σε τρεις κατηγορίες. Σε αυτούς που γιορτάζουν την ημέρα με το ταίρι τους, σε αυτούς που εργάζονται για τις καταναλωτικές απαιτήσεις της ημέρας και στους… ελεύθερους.
Για όσους ανήκουν στη δεύτερη κατηγορία, η 14η Φλεβάρη, μετατρέπεται σε ρουτίνα. Κάθε χρόνο τα ίδια. Και σίγουρα προκαλεί εντύπωση να βλέπεις κάποιους ανθρώπους να γιορτάζουν κάθε χρόνο, με τον ίδιο τρόπο την ημέρα των ερωτευμένων. Την μια χρονιά με έναν σύντροφο και την επομένη με άλλον.
Η γιορτή του Αγίου Βαλεντίνου, προκαλεί προσδοκίες στους ίδιους τους ερωτευμένους. Με τον τρόπο που γιορτάζεται τα τελευταία χρόνια, προκαλεί όμως έναν ιδιότυπο εξαναγκασμό για τα ζευγάρια. Ε και; Κινεί την αγορά κι αυτό μετράει….




Σχολιάστε