Στο μάτι των ξένων κολοσσών 100 και πλέον λιμάνια και μαρίνες



o Σάββας Αθανασίου

o Σάββας Αθανασίου

Γράφει ο Σάββας Ν. Αθανασίου στο matrix24.grΕκτός από τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης τεράστιο ενδιαφέρον δείχνουν οι μεγάλοι ναυτιλιακοί κολοσσοί προκειμένου «βάλουν πόδι» έστω και σε ένα μικρό λιμάνι ή μαρίνα της χώρας.
Οι μεγαλύτεροι παγκόσμιοι «παίκτες» συνωστίζονται πλέον στα διάφορα υπουργεία προκειμένου να βολιδοσκοπήσουν τις διαθέσεις των πολιτικών παραγόντων και να προσδιορίσουν ακριβώς το χρονοδιάγραμμα αποκρατικοποίησης των λιμένων και των μαρίνων. Επισημαίνεται ότι για τους εμπορευματικούς σταθμούς στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον οι εταιρείες Cosco, Hutchison, Shanghai International Port, APM Terminal, Mediterranean Shipping Company, ενώ για τους σταθμούς υποδοχής κρουαζιεροπλοίων η Carnival, η Royal Caribbean και η MSC. Οι ναυτιλιακές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις κρουαζιέρες έδειξαν ενδιαφέρον και για τα μικρά λιμάνια, δεδομένου ότι εφέτος για πρώτη φορά θα προσεγγίσουν κρουαζιερόπλοια σε τριάντα ένα μεγάλα και μικρά λιμάνια της χώρας, μεταξύ αυτών είναι τα λιμάνια: Πειραιάς, Σαντορίνη, Μύκονος, Κέρκυρα, Κατάκολο, Ρόδος, Ηράκλειο, Πάτμος, Κεφαλονιά, Χανιά, Ζάκυνθος, Γύθειο, Μυτιλήνη, Σάμος, Κως, Κύθηρα, Άγιος Νικόλαος, Σύμη, Βόλος, Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Κόρινθος, Αργοστόλι, Ζάκυνθος, Ιθάκη, Ύδρα, Πόρος, Μήλος, Κύθνος, Σίφνος και Χίος. Δυστυχώς, το ενδιαφέρον των Ελλήνων επενδυτών είναι για τα “φιλέτα” είναι περιορισμένο. Απλώς περιορίζονται σε κάποιο συμπληρωματικό ρόλο σε περιφερειακά λιμάνια και μαρίνες.
Αλλά και οι μαρίνες προκαλούν το ενδιαφέρον των ξένων κυρίως Τούρκων και Ελλήνων επενδυτών. Το σχέδιο μάλιστα προς πώληση του δικτύου ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής, περιλαμβάνει 48 συνολικά μαρίνες, ενώ στο σχέδιο που προωθεί το ΤΑΙΠΕΔ υπάρχουν προς πώληση και δύο μαρίνες «πολυτελείας», η Μύκονος και το Αργοστόλι, καθώς και του Λαυρίου που προορίζεται για ελλιμενισμό των mega yachts Οι 48 μαρίνες έχουν κατηγοριοποιηθεί σε εννέα «γκρουπ». Αναλυτικότερα, η μαρίνα του Αλίμου (μαζί με της Επιδαύρου, των Μεθάνων, του Πόρου και της Ύδρας), της Γλυφάδας ( μαζί με της Σερίφου, της Νάξου, της Πάρου και της Άνδρου), του Αγίου Νικολάου ( μαζί με του Ρεθύμνου, του Βόλακα, της Παλαιοχώρας, της Αγίας Γαλήνης και του Τσούτσουρα στη Νότια Κρήτη), της Ρόδου, ( μαζί με της Κω, της Νισύρου, της Πάτμου, της Αστυπάλαιας και της Καρπάθου), του Κατακόλου ( μαζί με της Ζακύνθου, της Αμφιλοχίας, της Βασιλικής Λευκάδας, της Παλαιοκαστρίτσα Κέρκυρας και του Ληξουρίου Κεφαλονιάς), της Πάτρας ( μαζί με την Ιθάκη, της Αγίας Ευθυμίας Κεφαλονιάς, του Μεγανησίου, του Νυδρίου Λευκάδας, των Μπενιτσών Κέρκυρας και της Ιτέας), της Αρετσούς Καλαμαριάς, ( μαζί με της Θάσου, του Πλαταμών, της Σκοπέλου και της Σκιάθου), της Χίου ( μαζί με του Αγίου Κηρύκου Ικαρίας, Μαραθόκαμπου Σάμου) και της Πύλου( μαζί με της Μονεμβάσιας), προβλέπεται να ιδιωτικοποιηθούν «πακέτο». Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι προκηρύξεις θα αρχίσουν από τον άλλο μήνα Μάρτιο και θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους.
Το σχέδιο νόμου που ετοίμασε το υπουργείο Ναυτιλίας και αφορά το σύνολο των δραστηριοτήτων της ελληνικής ναυτιλίας περιλαμβάνεται και αυτοτελές κεφάλαιο που αναφέρεται στα λιμάνια. Το σχέδιο ολοκλήρωσε και την τρίτη διαβούλευση και αναμένεται εντός των επόμενων ημερών να κατατεθεί στη Βουλή για ψήφιση. Μάλιστα για το θέμα αυτό ο υπουργός Κ. Μουσουρούλης την προηγούμενη εβδομάδα με τον πρωθυπουργό Α. Σαμαρά στο Μέγαρο Μαξίμου. Μείζον θέμα είναι αν θα εκχωρηθούν το σύνολο των μετοχών και το μάνατζμεντ των λιμένων σε ιδιώτες ή θα δοθούν τμήματα δραστηριοτήτων στους ενδιαφερόμενους ιδιώτες. Οι απόψεις είναι διαμετρικά αντίθετες στο κυβερνητικό επιτελείο και στα πολιτικά κόμματα που στηρίζουν την κυβέρνηση και οι τελικές αποφάσεις αναμένονται με ενδιαφέρον.
Πάντως, στο σχέδιο νόμου αναφέρεται και η διαδικασία που θα γίνει η αποκρατικοποίηση των λιμένων. Ως βασική προϋπόθεση ιδιωτικοποίησης ενός λιμένα είναι η ολοκλήρωση μελέτης βιωσιμότητας. Ο ιδιώτης επενδυτής, όπως αναφέρει η σχετική διάταξη, θα επιλέγεται μετά από διεθνή διαγωνιστική διαδικασία, η οποία προκηρύσσεται από την Αναθέτουσα Αρχή και διενεργείται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις της εθνικής και κοινοτικής νομοθεσίας. Ως Αναθέτουσα Αρχή ορίζεται το αντίστοιχο Δίκτυο Λιμένων για τα έργα των λιμένων του ν. 2688/1999 (Α’ 40), ενώ για τους λοιπούς λιμένες ο αντίστοιχος Φορέας Διοίκησης και Εκμετάλλευσης. Αρμόδιο για την ανάθεση των συμβάσεων ορίζεται το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου.
Ειδικότερα, στο σχέδιο νόμου, το κεφάλαιο για τα λιμάνια επιγράφεται “ανάπτυξη του ελληνικού λιμενικού συστήματος” αναφέρεται ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου έχει την ευθύνη του συνολικού σχεδιασμού και της χάραξης Εθνικής Λιμενικής Πολιτικής. Επίσης προβλέπεται ότι το Σχέδιο της στρατηγικής είναι πενταετές και επικαιροποιείται τουλάχιστον μία φορά εντός της πενταετίας. Εξάλλου, στο πλαίσιο της Εθνικής Λιμενικής Πολιτικής ρυθμίζεται η διακυβέρνηση και η διοικητική οργάνωση του Εθνικού Λιμενικού Συστήματος.
Οι Οργανισμοί Λιμένων θα συγκροτήσουν τα εξής Συστήματα Οργάνωσης – Λιμενικά Δίκτυα: Το Αττικό Λιμενικό Δίκτυο, αποτελούμενο από τους Οργανισμούς Λιμένων, του Πειραιά, του Λαυρίου, της Ελευσίνας και της Ραφήνας, το Δίκτυο Λιμένων Βορείου Ελλάδος, αποτελούμενο από τους Οργανισμούς Λιμένων της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας, της Αλεξανδρούπολης και του Βόλου, το Δίκτυο Λιμένων Δυτικής Ελλάδος αποτελούμενο από τους Οργανισμούς Λιμένων της Πάτρας, της Ηγουμενίτσας και της Κέρκυρας και τον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου. Επίσης, προβλέπεται όπως τα Λιμενικά Ταμεία, με τη μορφή ΝΠΔΔ, δύνανται είτε να συγχωνευθούν μεταξύ τους προς τον σκοπό δημιουργίας Ανώνυμης Εταιρίας είτε να προσχωρήσουν σε ένα από τα Λιμενικά Δίκτυα .
Για τη δημιουργία των Λιμενικών Δικτύων η μοναδική μετοχή που κατέχει το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) σε κάθε έναν από τους Οργανισμούς Λιμένων εισφέρεται, μετά από σχετική απόφαση των Γενικών τους Συνελεύσεων, ως εισφορά σε είδος για τη δημιουργία του αντίστοιχου Λιμενικού Δικτύου.
Επίσης, το ΤΑΙΠΕΔ, μπορεί να οδηγήσει στη μεταβολή της περιουσιακής κατάστασης των Φορέων Διοίκησης και Εκμετάλλευσης Λιμένων ή να επιδράσει στην λειτουργία τους, εκπονεί μελέτη βιωσιμότητας για κάθε έναν από αυτούς, με σκοπό τη διασφάλιση των οικονομικών και ανθρωπίνων πόρων, καθώς και της υλικοτεχνικής υποδομής που θα επιτρέπουν τη συνέχεια της αδιάλειπτης λειτουργίας τους και την απρόσκοπτη παροχή των διοικητικών υπηρεσιών τους, με την οποία αιτιολογεί την απόφασή του. Το σίγουρο είναι ότι οι ξένοι – και σε ελάχιστες περιπτώσεις σε συνεργασία με Έλληνες – ενδιαφέρονται να επενδύσουν σε λιμάνια και μαρίνες. Τα «φιλέτα» υπολογίζονται σε 34 λιμάνια και μαρίνες σε όλη την Ελλάδα, αλλά εκτιμάται ότι στο τέλος της διαδικασίας υπάρχει πιθανότητα να δοθούν πάνω από 100 μαρίνες και λιμάνια στο Αιγαίο και στο Ιόνιο, με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό…




Comments (1)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Γιάννης Γκούμας says:

    Από 23 γίνανε 100; Ευτυχώς που έχουμε πάτημα το Σύνταγμα και θα τα κατασχέσουμε όλα πίσω, μόλις φύγει η μνημονιακή κυβέρνηση, γιατί τίθεται θέμα εθνικής κυριαρχίας και δημόσιας συγκοινωνίας (κοινό αγαθό). Για να μην μας λένε ψέμματα ότι αυτά δεν γίνονται.

Σχολιάστε