Γιατί είμαι αντίθετος στην πρόχειρη και χωρίς σχέδιο ιδιωτικοποίηση του λιμανιού μας



limani1του Σπύρου Πολλάλη
Καθηγητή Πανεπιστημίου Χάρβαρντ
δημότη Πόρου

pollalis@gsd.harvard.edu

Το έργο του λιμανιού του Πόρου, όπως και κάθε λιμανιού αντίστοιχου μεγέθους δεν είναι αποκρατικοποίηση, είναι έργο αναπτυξιακό.

Η ανάπτυξη του λιμανιού κάτω από τις κατάλληλες προϋποθέσεις, με την συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα, είναι μια λύση για να φέρει επενδύσεις που θα τις ακολουθήσουν οικονομική ανάπτυξη και ευημερία. Αλλά μόνο αν γίνει μελετημένα με καθαρούς στόχους και δεσμεύσεις και από το δημόσιο και από τον ιδιωτικό τομέα. Και η αρχή πρέπει να γίνει από το δημόσιο που είναι ο κάτοχος του λιμανιού και θέτει τους όρους.

Τρεις είναι οι βασικές ερωτήσεις, που θα πρέπει να απαντηθούν και σε κυβερνητικό επίπεδο αλλά και από τους πολίτες του Πόρου, πριν οποιαδήποτε απόφαση:

  1. τι θέλουμε από το λιμάνι;
  2. τι περιμένουμε από τον επιχειρηματία που δεν μπορεί να το κάνει το δημόσιο;
  3. πιο τμήμα του λιμανιού να παραχωρηθεί;

Πρώτα λοιπόν, τι θέλουμε από το λιμάνι, ανεξάρτητα από ποιόν θα γίνει. Μερικές πρώτες σκέψεις μου για να αρχίσουμε το διάλογο. Σαν δημότης Πόρου θα ήθελα:

  • Σύγχρονες και (κυρίως) περιβαλλοντολογικές υποδομές
  • Αύξηση επισκεψιμότητας
  • Επιμήκυνση χρόνου επισκέψεων
  • Δημιουργία πόλου ιδιωτικών σκαφών
  • Δημιουργία επιχειρήσεων εξυπηρέτησης
  • Έλξη μονίμων κατοίκων και δεύτερης κατοικίας
  • Μόνιμος ελλιμενισμός σκαφών σε ετήσια βάση και παραμονή πληρωμάτων στο νησί
  • Συμμετοχή στα κέρδη

Η συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα είναι απαραίτητη για να πετύχουμε στόχους σαν κι αυτούς σε σύντομο χρονικό διάστημα και να αυξηθούν τα οφέλη για το δημόσιο. Ο ιδιωτικός τομέας προσφέρει:

  • Κεφάλαια. Ο βασικός λόγος για κάθε σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα σε όλο τον κόσμο είναι η έλλειψη χρημάτων από το δημόσιο. Η βελτίωση των υπηρεσιών του λιμανιού χρειάζεται κεφάλαια, και είναι βασική προϋπόθεση ο αγοραστής να έχει πρόσβαση σε κεφάλαια που θα τα επενδύσει άμεσα.
  • Διασυνδέσεις. Κάθε ανάπτυξη χρειάζεται τις κατάλληλες διασυνδέσεις για να προσελκύσει πελάτες. Περιμένουμε ότι ο ιδιώτης θα έχει έτοιμες αυτές τις διασυνδέσεις.
  • Εμπειρία.  Ο ιδιώτης και οι σύμβουλοι του περιμένουμε να έχουν εμπειρία και να την χρησιμοποιήσουν για την βελτίωση του λιμανιού προς όφελος του νησιού. Η πώληση αριθμού λιμανιών σαν πακέτο δημιουργεί όμως ερωτήματα για το πως θα αποφασίσει ο αγοραστής να «χρησιμοποιήσει» το λιμάνι του Πόρου.

Το βασικό θέμα είναι ο τρόπος που θα γίνει η παραχώρηση για να μεγιστοποιήσουμε τα οφέλη από την σύμπραξη με τον ιδιωτικό τομέα. Είναι απαραίτητο να ξέρουμε την αξία του λιμανιού, ώστε να έχουμε λογικές απαιτήσεις αλλά και για να μπορέσουμε να αξιολογήσουμε τις προσφορές, με οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια. Είναι προφανές ότι, πριν την παραχώρηση, χρειάζονται εναλλακτικές μελέτες για τις δυνατότητες του χώρου, master plan και business plan με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα και προγράμματα επενδύσεων. Οι εναλλακτικές μελέτες θα προσδιορίσουν το τμήμα του λιμανιού που θα είναι το βέλτιστο να παραχωρηθεί στον ιδιώτη και για πόσα χρόνια.

Η κακή εμπειρία με αδειοδοτήσεις στο παρελθόν απασχολεί τον κάθε ιδιώτη και αυτό είναι λογικό να αντικατοπτρίζεται στην προσφορά. Είναι λοιπόν απαραίτητο το δημόσιο να έχει τις βασικές αδειοδοτήσεις πριν την παραχώρηση, βασισμένο σε δικές του μελέτες. Αυτό επίσης θα επιτρέψει να καθοριστεί το τι θα γίνει στο λιμάνι και να μην γίνουν μονομερείς παρεκκλίσεις στα όσα θα συμφωνηθούν μετά την αποδοχή της προσφοράς του ιδιώτη.

Από το πιο βασικά θέματα είναι και τα οικονομικά οφέλη για τους κατοίκους του Πόρου και το Ελληνικό δημόσιο. Δεν φτάνουν απλά αύξηση κύκλου εργασιών και φορολογικές εισροές. Χρησιμοποιώντας διεθνείς τύπους συμβάσεων, ο δήμος του Πόρου θα πρέπει να έχει τουλάχιστον συμμετοχή στον τζίρο των εργασιών.

Είναι επίσης απαραίτητο να οριστούν πρόσθετα κριτήρια
που θα εξασφαλίσουν ποιοτικά οφέλη για τους κατοίκους του Πόρου. Μεταξύ αυτών θα μπορούσε να είναι:

  • να εξασφαλιστεί ελεύθερη πρόσβαση στο παράλιο μέτωπο που ιστορικά είναι αναπόσπαστο τμήμα του οικισμού του νησιού μας, όταν το παράλιο μέτωπο είναι σε απόσταση μικρότερη από 200 μ από το σχέδιο πόλεως,
  • να υπάρχουν εξασφαλισμένες θέσεις δωρεάν για σκάφη δημοτών Πόρου, ιδιωτικά και επαγγελματικά, κάτι σαν την εξασφάλιση θέσεων στάθμευσης των αυτοκινήτων των μονίμων κατοίκων στις πόλεις.
  • να επιβληθούν Ευρωπαϊκά περιβαλλοντολογικά κριτήρια για την αποφυγή της μόλυνσης της θάλασσας, του αέρα και αποφυγή ηχορύπανσης με αυστηρή αστυνόμευση,
  • να επιβληθεί η χρήση ηλεκτρικού ρεύματος από την ξηρά για όλα τα σκάφη, για τον περιορισμό της ρύπανσης.

Επίσης τμήμα της προσφοράς, εκτός από master plan, business plan και λεπτομερή χρονοδιαγράμματα θα πρέπει να είναι και να αξιολογηθούν:

  • έργα για τον ασφαλή ελλιμενισμό τον χειμώνα
  • παροχή βοηθητικών εργασιών: επισκευές, συντηρήσεις, κλπ
  • δέσμευση για προβλεπόμενες θέσεις εργασίας (αριθμός, ειδικότητες)



Comments (16)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Γιάννης Γκούμας says:

    Έτσι για να δούμε και το τι είναι αυτό που προσφέρει ο Πόρος και προσελκύει τον κόσμο, (μόνιμη κατοικία, δεύτερη, τουρίστες), είναι ένα μέρος όμορφο, παραδοσιακό και γραφικό, κοντά στην πρωτεύουσα και κοντά στο αεροδρόμιο.
    Οπότε απαντώντας στις 3 πρώτες ερωτήσεις:
    1) Θέλουμε να διατηρηθεί και αναδειχθεί
    Αυτό σημαίνει, το λιμάνι δεν το κάνουμε πάρκινγκ, ούτε χερσαίων οχημάτων, ούτε σκαφών.
    2) Δεν υπάρχει τίποτα που να μπορεί να κάνει ο επιχειρηματίας και να μην μπορεί να κάνει το κράτος. Ο λόγος; Ο επιχειρηματίας είναι ένα μικρό κομμάτι του κράτους. Το κράτος έχει και τους πολίτες και τις υπηρεσίες του και το ερευνητικό δυναμικό του. Θέληση να χρησιμοποιηθούν χρειάζεται.
    3) Να μην παραχωρηθεί τίποτα, για τον παραπάνω λόγο.

    Για να δούμε και τι έχει ο ιδιώτης που δεν έχει το κράτος.
    α) Κεφάλαια. Παράδειγμα τα πανεπιστήμια της Αγγλίας. Έχουν ένα ιδωτικό και είναι το χειρότερο από όλα.
    β) Μπορεί να προσελκύσει πελάτες με διασυνδέσεις. Δηλαδή ο ευχαριστημένος τουρίστας δεν είναι η καλύτερη διαφήμιση, θέλουμε να πούμε.
    γ) Εμπειρία. Περισσότερη από όση μπορούν να έχουν όλα τα ελληνικά πανεπιστήμια μαζί, τα οποία μπορεί να συμβουλευτεί το κράτος. Πολύ ενδιαφέρον.

    Και οι απορίες τώρα:
    1) Αφού οι όποιες μελέτες θα γίνουν από το κράτος πριν την παραχώρηση, γιατί να του το δώσουμε;
    2) Για ποια κακή εμπειρία από αδειοδοτήσεις μιλάμε, όταν οι αδειοδοτήσεις κολάνε από 3 λόγους:
    – Η αίτηση είναι προβληματική
    – το δημόσιο δεν έχει αρκετό προσωπικό να εξυπηρετήσει το φόρτο
    – η νομοθεσία είναι δαιδαλώδης
    Για το πρώτο, ας πρόσεχε ο ιδιώτης. Για τα άλλα δύο, λύνονται με δημόσια διοίκηση καλύτερη. Οι αποκρατικοποιήσεις είναι άσχετες.
    3) Αν είναι να βάλουμε όλους αυτούς τους περιορισμούς, δεν θα δουλεύει και ως κρατικό το λιμάνι καλύτερα;
    4) Είπαμε να κάνουμε – διατηρήσουμε την εκλυστική γραφικότητα του παραδοσιακού Πόρου. Ακόμα επιμένουμε να το κάνουμε πάρκινγκ. Δεν βλέπουμε τι έγινε απέναντι στο Γαλατά; Συγκρίνετε τον περίπατο στην παραλία του Πόρου, με την διακοπτόμενη ζώνη αχανούς πλατείας και παραλίας του Γαλατά, από πολλαπλούς χώρους στάθμευσης. Πού θα κάνατε βόλτα το απόγευμα εσείς;

    Όσο για την μόλυνση, το δουλεύουμε με το ΒΙΟΚΑ. Θα γίνει εκτίμηση προσφερόμενη στο δήμο δωρεάν να δούμε ποιος και τι φταίει και λογικά μετά θα προχωρήσουμε σε απόδοση ευθυνών και επισκευή σωστή επιτέλους.

  2. Κατερίνα Σ.Μ. says:

    Επομένως δεν είναι αντίθετος με την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού ο κύριος Πολλάλης. Θα έλεγα μάλιστα πως μόλις διάβασα ένα ιδιωτικοποίησης εγκώμιον.

  3. Γιάννης Γκούμας says:

    Ναι για κάτι τέτοιο πρόκειται, πιθανώς κινείται στα ίδια πλαίσια αντίστοιχης μελέτης που είχε γίνει στο ελληνικό, που προμοτάρει την ιδιωτική πρωτοβουλία, αγνοώντας όμως παραμέτρους σχετικές με το δημόσιο συμφέρον. Αντίστοιχες παραμέτρους αγνοούν και ο Κος Παπανδρέου και ο Κος Σαμαράς έχοντας αποφοιτήσει από την ίδια σχολή, αλλά μάλλον πρόκειται για συγκεκριμένη οικονομική φιλοσοφία, σχετική με το νεοφιλελεύθερο μοντέλο ανάπτυξης των οικονομιών, το οποίο όμως — έχει μέχρι σήμερα μηδενική επιτυχία σε όσες χώρες έχει εφαρμοστεί, 15-20 χώρες, ίσως και περισσότερες.

    Η βάση της θεωρίας ενισχύει την ιδιωτική πρωτοβουλία χωρίς κρατικούς φραγμούς (προς όφελος των πιο αδύνατων μελών της κοινωνίας), το οποίο όμως έρχεται σε αντίθεση με την αρχική δομική οργάνωση της ανθρώπινης κοινωνίας, η οποία είχε ως στόχο να εργαστούν τα μέλη της πιο αποτελεσματικά για όφελος όλων των μελών. Κάθε θεωρία λοιπόν αντίθετη σε αυτό τον κανόνα είναι καταδικασμένη να αποτυγχάνει παταγωδώς και κατά την γνώμη μου είναι και αντιεπιστημονική.

  4. Κατερίνα Σ.Μ. says:

    Διαλέγω την αυτολογοκρισία και δεν σχολιάζω, με τον τρόπο που θα ήθελα, το “αγνοούν” των κ.κ. Σαμαρά και Παπανδρέου. Περιορίζομαι να σημειώσω την αντίφαση του ΓΑΠ που αυτοπροσδιορίζεται ως σοσιαλιστής. Για τον Αντώνη Σαμαρά, ένα “νεο” μπροστά από το “φιλελεύθερος”, δεν κάνει τεράστια διαφορά.

  5. Γιάννης Γκούμας says:

    Πολύς κόσμος και μαζί τους και εγώ, έχουμε λόγο να θεωρούμε ότι αγνοούν σκόπιμα ότι αγνοούν, με ότι αυτό συνεπάγεται για το ποιόν τους σαν άνθρωποι, πολιτικοί και επιστήμονες. Ελπίζω κάποια στιγμή να σταματήσει αυτό το ότι δηλώσεις είσαι στην Ελλάδα και να έχουν σημασία οι πράξεις πια. Το “νεο” μπροστά στο φιλελεύθερος είναι πιο πολύ ένας τίτλος που από μόνο του δεν λέει κάτι, όπως σωστά παρατηρείς Κατερίνα, παρά μόνο άμα δεις την σημασία που του έχουν δώσει από πίσω. Κάτι αντίστοιχο με την ονοματολογία των καλλιτεχνικών ρευμάτων (βλέπε, μοντέρνο, μεταμοντέρνο, κλπ).

  6. dabanis says:

    Γιατί λοιπόν δεν γίνεται ανοικτός διεθνής διαγωνισμός για την βέλτιστη αξιοποίηση του λιμανιού του Πόρου σε συνδυασμό με αυτού του Γαλατά? Η επιλεγείσα μελέτη θα χρησιμεύσει μετά για την ορθή αποτίμηση της αξίας των όποιων ανταλλαγμάτων με γνώμονα το κοινό συμφέρον… ΟΧΙ κοψοχρονιά ala ολυμπιακή, ελληνικό, ναυπηγεία, ΟΤΕ, ΔΕΗ, ΛΑΡΚΟ, etc etc etc

  7. Ιωάννης Γκούμας says:

    Οικονομικά και πρακτικά είναι ένα ενιαίο λιμάνι. Δεν χρειάζεται να λέμε λιμάνι Πόρου και λιμάνι Γαλατά. Και αυτό γιατί η οικονομική ζωή των δύο δήμων δεν είναι ανεξάρτητη και κάτοικοι πηγαινοέρχονται συχνά για τις δουλείες και την αναψυχή τους. Άλλο τι θέλουμε να θεωρούμε κατά την συνήθεια της παλιάς αντιπαλότητας και ανταγωνισμού.
    Από κει και πέρα, δεν χρειάζεται διεθνής διαγωνισμός για να δούμε το αυτονόητο ότι, εφόσον είναι τουριστικό λιμάνι και είναι σε ενότητα με τους κεντρικούς χώρους και πλατείες των δύο δήμων, ο σχεδιασμός πρέπει να λαμβάνει υπ’όψη τον άνθρωπο ως χρήστη, πεζό, και καθούμενο στα καταστήματα και σε διαμορφωμένους υπαίθριους χώρους οι οποίοι προστατεύονται από τις καιρικές συνθήκες και ταυτόχρονα δεν αλιώνουν το παραδοσιακό τοπίο. Βλέπετε ο Πόρος είναι προορισμός ως γραφικός παραδοσιακός οικισμός, που είναι κοντά στην Αθήνα σε φυσικές παραλίες, στο λεμονοδάσος και σε άλλα ιδιαίτερα σημεία.

    Όσο δεν το καταλαβαίνουμε αυτό δεν πρόκειται να βελτιωθεί τίποτα. Όσο για το γιατί πάμε για να το δώσουμε κοψοχρονιά ο λόγος είναι απλός. Το ΤΑΙΠΕΔ έχει δημιουργηθεί για ένα και μόνο λόγο: να δώσει κοψοχρονιά σε ιδιώτες κατά προτίμηση αλλοδαπούς φιλέτα ιδιοκτησίας του Ελληνικού Δημοσίου, τα οποία δεν είναι ιδιωτικά και ας λέει έτσι ο τίτλος του ΤΑΙΠΕΔ.

    Ο λόγος που το ΤΑΙΠΕΔ και όλα τα άλλα μνημονειακά συνεχίζουν να εφαρμόζονται είναι γιατί σε συνεχόμενες εκλογικές αναμετρήσεις ο λαός έχει προτιμήσει κατά πλειοψηφία του να στηρίζει κόμματα αυτής της πολιτικής, κυρίως από αδικαιολόγητο φόβο ότι θα έρθει το τέλος του κόσμου, όπως αυτό περιγράφεται ως ημέρα της κρίσεως σε διάφορες θρησκείες, αν για οποιοδήποτε λόγο δεν συνεχίσει να βγαίνει το ίδιο κόμμα κυβέρνηση.

  8. Πάνος Θεοχάρης says:

    Πόσα τουριστικά σκάφη δένουν στο λιμάνι του Γαλατά, και πόσες θέσεις ελλιμενισμού έχει για τουριστικά σκάφη ?

    Για να καταλάβουμε δηλαδή τι συζητάμε πρακτικά, πλέον των θεωρητικών περί κοινών χώρων κλπ.

    Να θυμίσω ότι το ΤΑΙΠΕΔ (από όσα έχω καταλάβει μέχρι στιγμής), θα εκχωρήσει τον τουριστικό λιμένα του Πόρου (κάπου είχε γραφτεί από που μέχρι που ήταν), και αυτό δεν συμπεριλάμβανε ούτε το κομμάτι που δένουν οι βάρκες και τα πλοία της γραμμής, ούτε το αλιευτικό καταφύγιο στο γεφυράκι, ούτε καν την Πούντα. Αν κάνω λάθος παρακαλώ πολύ ένα λινκ για να με διορθώση.

    Συζητάμε πολύ συχνά την αποτυχημένη διαχείρηση του Λιμενικού Ταμείου από τον Δήμο, ξεχνώντας βέβαια την αναβάθμιση που υπάρχει στον Τουριστικό λιμένα την τελευταία δεκαετία (ξύλινη εξέδρα, πλωτή, pillars τροφοδοσίας ρεύματος/νερού, ασύρματο ίντερνετ, υποδοχή λαδιών και σεντινόνερων, παλαιότερα μόνιμα φουντάγια, κλπ), με τα όποια προβλήματα υπάρχουν.

    Δυστυχώς δεν υπάρχει (σοβαρή) ενναλακτική πρόταση για την λειτουργεία του Τουριστικού λιμανιού, η οποία θα φέρει αύξηση τόσο των άμεσων εσόδων (τέλη λιμενισμού), αλλά και των έμμεσων (λειτουργία καταστημάτων τροφοδοσίας, εστιατόρια, καφετέριες, μπαρ, αλλά και παροχής υπηρεσιών στα σκάφη), ενώ αυτό που δεν υπάρχει σίγουρα είναι λεφτά για τις απαραίτητες αναβαθμίσεις.

    Διαβάζω εδώ μέσα την προσπάθεια του Σπύρου Σπυρίδωνα για την εύρεση 800,000€ για την επισκευή του ντόκου εκεί που έπεσε αλλά και του παλαιού ντόκου των φέρρυ μπόατ, λεφτά που το Λ.Τ. θα έπρεπε να μπορούσε να τα βρει μόνο του. (και παράλληλα θυμάμαι τα 34,000,000 για την αναβάθμιση της επαρχιακής οδού Γαλατά-Επιδαύρου και χτυπάω το κεφάλι μου στον τοίχο).

    Αυτό πάντως που πρέπει να καταλάβουμε είναι ότι μας αρέσει δεν μας αρέσει, τον τουριστικό λιμένα θα τον πάρει ιδιώτης, και θα τον πάρει γιατί το κράτος χρειάζεται λεφτά, οπότε όσο και να χτυπάμε τον κώλο μας κάτω, δεν πρόκειτε να το αποφύγουμε.

    Και εφόσον είναι κάτι που δεν μπορούμε να το αποφύγουμε, η μόνη λύση είναι αυτό που στην ουσία λέει ο κ. Πολλάλης, να θέσουμε εμείς τους όρους της ιδιωτικοποίησης, ή κοινώς τον στόχο για το τι θα γίνει το τουριστικό λιμάνι, ώστε να εξασφαλίσουμε τα μεγαλύτερα δυνατά έμμεσα οφέλη για την τοπική κοινωνία.

    Υ.Γ.: τα λεφτά που θα πάρει το κράτος, αποτελούν άμεσο όφελος, μην ξεχνάμε ότι με αυτά τα λεφτά πληρώνονται μισθοί Δ.Υ., συντάξεις Δ.Υ. (και σε λίγο και των υπολοίπων έτσι που πάνε τα ταμεία), τα 800,000 για την επισκευή του λιμανιού, ο δρόμος που μπορεί να μην χρειάζεται, οι μισθοί στο Κέντρο Υγείας στον Γαλατά, αλλά και τα δάνεια που πέρναμε τόσα χρόνια για να πληρώνονται παχυλοί μισθοί και συντάξεις, προμήθειες και μίζες, και την στρέβλωση της οικονομίας….

  9. dabanis says:

    Συμφωνώ κε Γκούμα, γι’αυτό έθεσα και θέμα Γαλατά που δεν είχε αναφερθεί νωρίτερα… Ο λόγος που ανέφερα διεθνή διαγωνισμό είναι οτι θα εξασφάλιζε θέματα που αναφέρατε για την αειφόρο και κοινωνικά ευαισθητοποιημένη προσέγγιση και ενοποίηση υπαρχουσών δομών (κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα Δανίας, Αυστρίας, Ολανδίας κλπ) και θα απομάκρυνε την πιθανότητα άθλιων μελετών που προωθούνται κατά κόρον στην Ελλάδα υποκείμενες σε πιέσεις <> και δεν εννοώ μόνο Δημάρχων αλλά σαν όρο περιλαμβάνω όλο το γνωστό παράνομο και αντεθνικό μηχανισμό προώθησης κοντόφθαλμων μικροσυμφερόντων. Επίσης ένας διεθνής διαγωνισμός (όπως αυτός για την αξιοποίηση της Πανεπιστημίου ή του Μουσείου της Ακρόπολης) θα έδινε μία πολύ θετική προβολή στην περιοχή από προκηρύξεώς του. Επίσης θα ανεδείκνυε και πιστοποιούσε την πραγματική αξία της περιοχής, θα αποτελούσε αντικείμενο ενδελεχούς έρευνας και θα αποτελούσε εφαλτήριο για την ταχεία χρηματοδότηση δράσεων από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους. Ο Πόρος είναι ένας, οι πόροι είναι πολλοί!

  10. Mexis says:

    Endiaferonta…

  11. Πάνος Θεοχάρης says:

    Αγαπητέ κύριε Debanis,

    Ανοιχτός διεθνής διαγωνισμός είναι….

    Άλλωστε συμμετέχουν μία εταιρεία από τα ΗΑΕ, από Ιταλία, μία Τούρκικη, και 5 Ελληνικές, 2 συμπράξεις Ελληνικών, και μία ΕλληνοΤουρκική σύμπραξη (Λάτσης)

    Μιλάτε για στρατηγικό σχεδιασμό Πόρου-Γαλατά, όταν το ΤΑΙΠΕΔ μιλάει για ενοικίαση 40 ετών μέρους του τουριστικού Λιμένα, έκτασης 745τμ και χωρητικότητας 53 σκαφών.

    http://www.hradf.com/uploads/files/20130403-eoi-ports-marinas-el1.pdf (σελίδα 11 & Σελίδα 50 ο χάρτης): “Το τουριστικό καταφύγιο του Πόρου έχει χωροθετηθεί σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση υπ’ αριθμ. 6566/31.05.2005 (ΦΕΚ 779/Β/2005) και αποτελείται από μια χερσαία ζώνη έκτασης 745 τ.μ. και μια θαλάσσια ζώνη 9.890 τ.μ., με χωρητικότητα 53 σκαφών. Το τουριστικό καταφύγιο δύναται να επεκταθεί
    εντός της λεκάνης του λιμένος του Πόρου, φτάνοντας σε χωρητικότητα που υπολογίζεται στα 90 σκάφη και με χερσαία ζώνη 1.500 τ.μ., κρηπιδότοιχους έως 300
    μ και ωφέλιμο βάθος έως – 4 μ κάτω από τη μέση στάθμη της θάλασσας (MSL).”

    Κοινώς ο Δήμος Πόρου και ο Δήμος Τροιζήνας έχουν αρκετό χώρο να παίξουν μπάλα, να ανταγωνιστούν τον ιδιώτη, να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν ότι θέλουν, χώρος για τα σκάφη των ντόπιων θα υπάρχει μπόλικος, ενώ δεν νομίζω ότι θα δούμε κανέναν τοίχο να χωρίζει το ιδιωτικό λιμάνι από το λιμάνι του Πόρου…..

    Και προσωπική μου άποψη είναι να μην περιμένετε να κάνει πολλά ο ιδιώτης πέραν της προσθήκης πλωτών εξέδρων, αν και αυτό το -4m msl με μπερδεύει….

  12. Ιωάννης Γκούμας says:

    Συμφωνώ κε Νταμπάνη (ελπίζω να το προφέρω σωστά), ότι ένας διεθνής διαγωνισμός θα ήταν προβολή για την περιοχή. Να σημειώσω όμως ότι στα πλαίσια των πιέσεων των πολιτικών και όλοι ξέρουμε ποιων άλλων, μελέτες που έχουν κερδίσει τα πρώτα βραβεία σε διαγωνισμούς, έχουν αλλαχτεί προς το χειρότερο αρκετές φορές πριν την εφαρμογή τους.

    Όσο για τον ντόκο στο λιμάνι, άντε να κάνει το έργο 500€ το κυβικό και πολλά λέω. Γιατί θέλουμε 800.000€, αν και στο άλλο άρθρο έλεγε ότι το κονδύλι είναι 500.000€.

    Το ΤΑΙΠΕΔ το γλυτώνουμε αν το καταργήσουμε, οπότε ότι προλάβει να πουλήσει μέχρι να αλλάξει η κυβέρνηση 1-2 φορές. Αν η πρώτη το καταργήσει θα συνεχίσει και στις 2ες εκλογές (στα πλάισια αντι-μνημονειακής πολιτικής). Αν όχι θα το κάνει η επόμενη που θα μάθει ελπίζω από τα λάθη των προηγούμενων.

    Και να στο πω και σε σένα Θεωχάρη προσωπικά μια και δεν διάβασες το παραπάνω σχόλιό μου, αν είναι να θέσουμε όρους χρήσης του λιμανιού και αξιοποίησής του για τον ιδιώτη, γιατί δεν το κάνουμε και για το δημόσιο; Γιατί ο ιδιώτης να μην έχει τους ίδιους όρους που έχει και το δημόσιο;

    Και προς πληροφόρηση όλων προβλέπεται από το ΤΑΙΠΕΔ ο ιδιώτης που θα αγοράζει την Α ή Β περιοχή, να κάνει ότι του κατέβει στα πλαίσια του κέρδους και το κράτος αντί να τιμωρεί την αυθαιρεσία να έρχεται και να αλλάζει την πολεοδομική νομοθεσία αποκλειστικά για τον ιδιώτη και να τον επιβραβεύει για την όποια καταστροφή.
    Πώς σας φαίνεται αυτό; Όλοι πληρώνουμε πρόστιμα για τα αυθαίρετά μας και ο αγοραστής του λιμανιού θα κάνει ότι θέλει και θα του πούμε και μπράβο!

  13. Dabanis says:

    Κε Θεοχάρη,

    Μιλάω για την ορθή διαδικασία εκπόνησης μελέτης αξιοποίησης του όλου λιμένα (μέσω διεθνούς διαγωνισμού) και όχι για την τελική φάση στην οποία πήγε το ΤΑΙΠΕΔ κατευθείαν, αυτή της δημοπράτησης. Εξ’άλλου υπό την πίεση των καταστάσεων διάφοροι Μελισσανοειδείς Σταυριδοειδείς πρόεδροι ΤΑΙΠΕΔ εκτελούν την βρώμικη αποστολή τους και μετά πετούν με τα lear jets από πάνω μας. Εσείς αν θέλετε χαιρετίστε τους ευλαβικά. Άλλοι πραγματικοί ευρωπαίοι θα τους είχαν μπουζουριάσει…

  14. Δημήτρης Σ. says:

    Κε Θεοχάρη
    Ελπίζω πως από άγνοια – στο υστερόγραφο σας, που μιλάτε για τα χρήματα από τις ιδιωτικοποιήσεις – λέτε: «τα λεφτά που θα πάρει το κράτος, αποτελούν άμεσο όφελος, μην ξεχνάμε ότι με αυτά τα λεφτά πληρώνονται μισθοί Δ.Υ., συντάξεις Δ.Υ. (και σε λίγο και των υπολοίπων έτσι που πάνε τα ταμεία), τα 800,000 για την επισκευή του λιμανιού, ο δρόμος που μπορεί να μην χρειάζεται, οι μισθοί στο Κέντρο Υγείας στον Γαλατά, αλλά και τα δάνεια που πέρναμε τόσα χρόνια για να πληρώνονται παχυλοί μισθοί και συντάξεις, προμήθειες και μίζες, και την στρέβλωση της οικονομίας».
    Αν πάλι δεν έχετε άγνοια για το θέμα, τότε λέτε συνειδητά ψέματα και εκτίθεστε ανεπανόρθωτα στους αναγνώστες του porosnews.
    Να σας θυμίσω, ότι το ΤΑΙΠΕΔ συστάθηκε αποκλειστικά με στόχο την αξιοποίηση της ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου, ώστε να καλυφθεί τμήμα του δημόσιου χρέους της χώρας και στη συνέχεια με πράξεις νομοθετικού περιεχομένου αμφίβολης συνταγματικότητας, περιήλθαν στο Ταμείο και δημόσιες επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας που ανήκουν σε αυτό που ονομάζεται εν στενή εννοία δημόσια περιουσία (ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΔΕΠΑ, ΔΕΣΦΑ, Σιδηρόδρομοι, Λιμάνια κ.λπ.).
    Σε κάθε περίπτωση δηλαδή είναι δεδομένο ότι από την πώληση του λιμανιού μας δεν υπάρχει καμία ανταποδοτικότητα για τον Πόρο, αλλά σε τελική ανάλυση ούτε καν για την Ελλάδα.
    Επίσης να σας υπενθυμίσω ότι παρά το γεγονός ότι ο τότε υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου αποτιμούσε τη δημόσια περιουσία σε 280 δισ. ευρώ, η αρχική εκτίμηση του 2011 έλεγε ότι αυτά θα φθάσουν τα 50 δισ. ευρώ(!).
    Εκ του, μέχρι τώρα, αποτελέσματος, όπως πολύ σωστά επισημαίνει ο κ. Νταμπάνης, λειτουργία του ΤΑΙΠΕΔ είναι απολύτως αδιαφανής, (κάτι που το γνωρίζαμε από την αρχή), και οι μέχρι στιγμής ολοκληρωμένες ιδιωτικοποιήσεις από τη μεριά του Ταμείου αναδύουν έντονη οσμή διαφθοράς.

  15. Αγαπητέ κ Γκούμα
    Διαβάζοντας τους διαλόγους σχετικά με το άρθρο του κ Πολλάλη, θεώρησα ότι πρέπει να κάνω μία διευκρίνηση σχετικά με την παρέμβαση μου στον Περιφερειάρχη Αττικής προκειμένου να ενταχθεί η επισκευή του κατακριμνησμένου τμήματος του λιμανιού στον προϋπολογισμό του 2014.

    Αν διαβάσετε με λίγη προσοχή την δεύτερη επιστολή μου θα δείτε οτι:
    α) Το ποσό των 800.000 ευρώ αφορά την επισκευή του προβλήτας απο το σημείο που έχει υποχωρήσει έως την οικεία του κ Χαραμη.

    Το έργο προβλέπεται να γίνει με την μέθοδο της πασαλόμπηξης, σύμφωνα με την πρόσφατη μελέτη του Δήμου, μέθοδο που ενδείκνυται λόγω της μορφολογίας του πυθμένα και της ενίσχυσης της αθεκτικότητας που επιδιώκεται. Προφανώς κατα την δημοπρασία το ποσό αυτό αναμαίνεται να μειωθεί.

    Το ποσό των 500.000 στο οποίο αναφαίρεστε (για την ακρίβεια 560.000) αφορά την επισκευή του κριπυδώματος μπροστά απο την Αγροτική τράπεζα.
    Το ποσό αυτό είχε εγγραφεί στον προϋπολογισμό της πρώην Νομαρχίας Πειραιά προκειμένου να αντιμετωπισθούν οι ζημιές που είχαν προκληθεί στο σημείο αυτό από τα μεγάλα ferry boats την περίοδο που έδεναν στο σημείο αυτό.
    Το έργο αυτό πρόκειται να ξεκινήσει άμεσα και η έκπτωση που προέκυψε στην δημοπρασία υπερβαίνει το 30/%. Δηλαδή θα κοστίσει στην Περιφέρεια λιγότερο απο 400•000 ευρώ.

    Φιλικά
    Σπύρος Σπυρίδων

  16. Επειδή τα παραπάνω τα έγραψα μέσα στο Σαββατοκύριακο και δεν είχα μπροστά μου τα ακριβή στοιχεία, διορθώνω οτι η έκπτωση που εδόθει για το έργο των 560.000 είναι 43% και τελικά το έργο θα κοστίσει 320.000 ευρώ περίπου.

    Ευχαριστω
    Σπύρος Σπυρίδων

Σχολιάστε