Ανάσα ζωής για τον Τουρισμό: Δεύτερο αεροδρόμιο στην Αττική και μειωμένα τέλη



Του ΣΠΥΡΟΥ ΣΠΥΡΙΔΩΝΑ
Η οικονομική κρίση απαιτεί τόνωση της Ανάπτυξης και δεν επιτρέπει απώλειες σε νευραλγικούς τομείς όπως είναι ο Τουρισμός. Είναι σαν να κόβουμε το οξυγόνο σε ασθενή της Εντατικής. Και όμως, υπολογίζεται ότι χάνουμε σημαντικό αριθμό τουριστών, λόγω του γεγονότος ότι τα τέλη χρήσης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» μαζί με τη φορολόγηση των επιβατών, καθιστούν την ευρύτερη περιοχή Αττικής ασύμφορο προορισμό για πτήσεις τσάρτερ, καθώς και για αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους.

Σε στοιχεία που παρατίθενται στις ιστοσελίδες των Germanwings, Easyjet και Airlingus, τριών γνωστών εταιρειών χαμηλού κόστους, το «Βενιζέλος» παρουσιάζεται πολύ πιο ακριβό από τα αεροδρόμια Μαδρίτης, Κωνσταντινούπολης και Ρώμης που είναι πρωτεύουσες χωρών οι οποίες θεωρούνται από τις πλέον ανταγωνιστικές έναντι της δικής μας στον τομέα του Τουρισμού.
Στο πρώτο διάγραμμα που παρατίθεται συνοδευτικά, βλέπουμε πόσα ευρώ επιβαρύνεται για τέλη και φόρους στην τιμή του εισιτηρίου του ο ξένος επιβάτης που επισκέπτεται αεροπορικά την Αθήνα και τις άλλες τρεις προαναφερόμενες πόλεις. Οι διαφορές στις χρεώσεις είναι πράγματι σημαντικές σε απόλυτους αριθμούς. Σε ποσοστιαία βάση, τα πράγματα εμφανίζονται ακόμη χειρότερα αφού Germanwings, Easyjet και Airlingus, παρουσιάζουν τον βασικό μας αερολιμένα σαν να βάζει «καπέλα» στις τιμές που κυμαίνονται μεταξύ 68%-200%, στην περίπτωση της πρώτης εταιρείας, μεταξύ 43%-65% στην περίπτωση της δεύτερης και 80%-120% στην περίπτωση της τρίτης!
Το πρόβλημα με τις υπερχρεώσεις σε τέλη και φόρους είχε εντοπιστεί σε έρευνα του 2004, την οποία είχε παραγγείλει ο γράφων με την ιδιότητα του δημάρχου Πόρου και προέδρου του Συνδέσμου Αργοσαρωνικού, τα νησιά του οποίου πλήττονται σχεδόν καθολικά από τη μείωση του εισερχομένου Τουρισμού με πτήσεις τσάρτερ. Σύμφωνα με την έρευνα αυτή, το «Βενιζέλος» συμπεριλαμβανόταν στα 3 πιο ακριβά αεροδρόμια σε σύγκριση με συνολικά 21 σε άλλες δυτικοευρωπαϊκές χώρες. Σε χρεώσεις φόρων μόνο, βρέθηκε να κατέχει την 6η θέση, ανάμεσα στα 40 αεροδρόμια που ανέλυσε η μελέτη. Επίσης, βρέθηκε να είναι το πιο ακριβό αεροδρόμιο ολόκληρης της Μεσογείου, μαζί με το αεροδρόμιο της Καζαμπλάνκα. Για παράδειγμα, σε φόρους που επιβάρυναν τον επιβάτη, η Αθήνα βρέθηκα να είναι 114% πιο ακριβή από την Κωνσταντινούπολη και 128% από Ρώμη-Μιλάνο. Σε τέλη χρήσης που επιβάρυναν τις αεροπορικές εταιρείες, η Αθήνα βρέθηκε να είναι 75% πιο ακριβή από την Κωνσταντινούπολη και 290% από Ρώμη-Μιλάνο.
Ως απόρροια των προηγούμενων, οι μειώσεις στις αφίξεις είναι δραματικές. Το 2000, τελευταία χρονιά λειτουργίας του παλιού, φτηνότερου σε χρεώσεις, αεροδρομίου στο Ελληνικό, είχαμε 878.772 αφίξεις επιβατών με πτήσεις τσάρτερ. Πέρυσι, είχαμε 335.981 αφίξεις στο «Βενιζέλος». Η συνολική μείωση είναι της τάξης του 62%, με μικρά ενδιάμεσα σκαμπανεβάσματα σαν εκείνο που παρατηρήθηκε την αμέσως επόμενη χρονιά από τους Ολυμπιακούς Αγώνες, όπως δείχνουν και οι επίσημες μετρήσεις που εμφανίζονται στο δεύτερο συνοδευτικό διάγραμμα. Επιπρόσθετα, οι αφίξεις από εταιρείες χαμηλού κόστους μειώθηκαν μεταξύ 2008 και 2009, από 12,9% σε 10,9%.
Η λύση στο πρόβλημα μπορεί να βρεθεί στην επαναδιαπραγμάτευση της συμφωνίας που λήγει το 2020, ανάμεσα στην Πολιτεία, που κατέχει το 55% του «Βενιζέλος», και τη Hochtief, που κατέχει το 40% συν το μάνατζμεντ. Πέρυσι, τα έσοδα του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών ανήλθαν σε 458 εκατ. ευρώ, από 364 εκατ. το 2008, ενώ τα κέρδη σε 264 εκατ. ευρώ, από 150. Η αύξηση της κερδοφορίας είναι ασύμβατη με τη γενική πτώση κερδών στην τουριστική αγορά και επομένως, η Πολιτεία οφείλει να ασκήσει πίεση για περιστολή των επιβαρύνσεων.
Το αμέσως επόμενο, ή παράλληλο, σενάριο είναι να λήξει η απαγορευτική δέσμευση για τη λειτουργία δεύτερου αεροδρομίου σε ακτίνα 100 χλμ.
Όπως πολλές μεγάλες πρωτεύουσες, έτσι και η Αθήνα χρειάζεται δεύτερο αεροδρόμιο, το οποίο θα μπορούσε να υποδέχεται πτήσεις τσάρτερ, με χαμηλά κόστη. Ουσιώδεις μελέτες έχουν δείξει ότι κατάλληλο αεροδρόμιο θα ήταν εκείνο της Ελευσίνας, διότι ήδη πληροί κάποιες προϋποθέσεις, όπως είναι η ύπαρξη βασικών κτιριακών και άλλων υποδομών. Επίσης, συνδέεται με την Αττική Οδό και τον Προαστιακό, συγκοινωνεί μεταφορικά με το «Βενιζέλος», ενώ με αφετηρία αυτό, μπορούν άνετα οι τουρίστες να μετακινηθούν σε Αθήνα, Πειραιά, Πελοπόννησο, Στερεά Ελλάδα και Εύβοια, καθώς και στην ευρύτερη περιοχή του Αργοσαρωνικού.
Αναφερόμενοι συγκεκριμένα στα νησιά του Αργοσαρωνικού, είναι αναγκαίο να επισημάνουμε ότι η τουριστική τους κίνηση έχει δεχθεί ισχυρό πλήγμα από την απουσία επισκεπτών που ταξιδεύουν με βάση οργανωμένα προγράμματα ολιγοήμερων διακοπών ή περιηγήσεων σε τόπους ειδικής ιστορικής-πολιτιστικής σημασίας. Πρόκειται για τουριστικά πακέτα που εντάσσονται στην κατηγορία city break, για την οποία κανονικά θα έπρεπε να θεωρούνται ιδανικός προορισμός Αθήνα, Πειραιάς και Αργοσαρωνικός. Τα πακέτα όμως αυτά προβλέπουν πτήσεις τσάρτερ, ή χρήση κάποιας εκ των τριάντα συνολικά στην Ευρώπη εταιρειών χαμηλού κόστους, από τις οποίες μόνο ελάχιστες έρχονται σε εμάς λόγω της χρέωσης υψηλών τελών και φόρων πάνω στο αεροπορικό εισιτήριο του επισκέπτη. Επομένως η δημιουργία δεύτερου αεροδρομίου στην Ελευσίνα υπολογίζεται ότι θα ήταν ευεργετική για την περιοχή των νησιών της περιοχής μας.
Φυσικά, τίποτα από όλα τα προηγούμενα δεν αποτελεί θέσφατο και τα πάντα είναι ανοικτά για συζήτηση. Το μόνο βέβαιο είναι ότι ο ασθενής, που αναφέραμε στον πρόλογο, δε μπορεί να μείνει χωρίς οξυγόνο, επειδή κάποιοι επιμένουν να είναι το «Βενιζέλος» μοναδικό αεροδρόμιο και μάλιστα, «πολυτελείας».
Ο Σπ. Σπυρίδων είναι επικεφαλής της Μείζονος Μειοψηφίας στη Νομαρχία Πειραιά με τον Συνδυασμό «Υπερνομαρχία Δράσης», μέλος της Επιτροπής Περιφερειών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Επίσης έχει διατελέσει Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας και επί σειρά ετών δήμαρχος Πόρου και μέλος του Δ.Σ. της ΚΕΔΚΕ




Σχολιάστε