Αλλαγή νοοτροπίας και επιστροφή στον εξωτερικό τουρισμό



Γράφει ο Μπάμπης Κανατσίδης –
Την επιλογή της στροφής – που έγινε τις τελευταίες δεκαετίες στο νησί – προς τον εγχώριο τουρισμό, θα πληρώσει ο Πόρος το καλοκαίρι του 2013. Το ερχόμενο καλοκαίρι, ο εγχώριος τουρισμός, θα παρουσιάσει πτωτική τάση, με τους εμπλεκόμενους του κλάδου να μετρούν το ποσοστό της πτώσης σε διψήφιο νούμερο σε σύγκριση με το 2012.
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος των τουριστικών γραφείων της χώρας (HATTA) Γιώργος Τελώνης, επισημαίνει ότι για μια ακόμη χρονιά οι Έλληνες τουρίστες θα λάμψουν δια της απουσίας τους, ως αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης, που έχει περιορίσει στο ελάχιστο το διαθέσιμο εισόδημα για διακοπές. Ο κ. Τελώνης σημειώνει ότι ο Έλληνας τουρίστας είναι πολύ σημαντικός για την τοπική οικονομία και πλέον το στοίχημα είναι να υπάρξει σημαντική άνοδος των αφίξεων το 2013, προκειμένου να αναπληρωθούν οι απώλειες.
Η πτώση του εγχώριου τουρισμού το 2012 κυμάνθηκε στο -50% σε σύγκριση με το 2011, με ό,τι αυτό συνεπάγεται και για τα μεγέθη της τοπικής οικονομίας. Ενδεικτικά της κατάστασης που επικρατεί στο μέτωπο του εγχώριου τουρισμού είναι και τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Ένωση Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης, η οποία για το φετινό οκτάμηνο κάνει λόγο για μη αναστρέψιμη κατάσταση. Συγκεκριμένα τονίζεται ότι καταγράφηκαν 100 χιλιάδες λιγότερες διανυκτερεύσεις Ελλήνων (πτώση 15,89%) σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2011 (515.080 το 2012, έναντι 612.379 το 2011).
Η τουριστική ανάπτυξη ξεκίνησε τη δεκαετία του ’60 στον Πόρο και γνώρισε το ζενίθ της, στα μέσα της δεκαετίας του ’80. Οι μνήμες για τους περισσότερους ποριώτες είναι ακόμη νωπές , από τις χρυσές αυτές μέρες που η σεζόν ξεκινούσε από τον Απρίλιο και τελείωνε τέλος Οκτωβρίου. Εκείνα τα χρόνια, από τον Ιούνιο μέχρι και τον Σεπτέμβριο, δεν υπήρχε κατάλυμα, ούτε για δείγμα και δεν ήταν λίγοι αυτοί που έκαναν διακοπές στον Πόρο, με σλίπινκμπαγκ σε μια ταράτσα, στον παραδοσιακό οικισμό.

Ο τουρισμός στον Πόρο, τουλάχιστον μέχρι τη δεκαετία του 90, βασιζόταν στην έλευση των τουριστών του εξωτερικού και σε μεγάλο βαθμό στους Βρετανούς τουρίστες. Αυτό όμως άλλαξε τις δυο τελευταίες δεκαετίες και οι Ποριώτες προσαρμόστηκαν στη νέα πραγματικότητα που λέγεται «εγχώριος τουρισμός» και τουρισμός του «Σαββατοκύριακου».

Σήμερα, όμως, κάποια ενθαρρυντικά στοιχεία έρχονται να παρουσιάσουν την άνοδο των αφίξεων από το εξωτερικό, καθώς αύξηση κατά 15% παρατηρείται στις τουριστικές κρατήσεις από την Αγγλία για την προσεχή τουριστική σεζόν, όπως προκύπτει από διεθνή τουριστική έκθεση που διεξάγεται στο Λονδίνο.
Το ενθαρρυντικό στοιχείο είναι ότι, σε ό,τι έχει να κάνει με τους τουριστικούς προορισμούς που είναι ευθέως ανταγωνιστικοί προς την Ελλάδα, το ποσοστό αύξησης των κρατήσεων κινείται χαμηλότερα. Πιο συγκεκριμένα, η Ισπανία εμφανίζει αύξηση των κρατήσεων κατά 11%, ενώ η Τουρκία περιορίζεται σε μονοψήφιο ποσοστό.
Μάλιστα, όπως τόνισε η υπουργός Τουρισμού Ολγα Κεφαλογιάννη, η οποία εγκαινίασε τα ελληνικά περίπτερα στη Παγκόσμια Τουριστική Εκθεση του Λονδίνου, «η Ελλάδα ως τουριστικός προορισμός δεν διάγει κρίση».
Την ίδια ώρα, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων Ανδρέας Ανδρεάδης θεωρεί ότι είναι εφικτή η επίτευξη του στόχου για 17.000.000 αφίξεις το 2013 υπό την προϋπόθεση ότι στην Ελλάδα θα υπάρχει πολιτική σταθερότητα και ασφάλεια.
Ενδιαφέροντα ήταν επίσης και τα ευρήματα της ειδικής έρευνας για τη βρετανική αγορά, η οποία συμπεριλήφθηκε στην παρουσίαση. Ειδικότερα, ενώ σε ποσοστό πάνω από 80% οι Βρετανοί που επισκέπτονται τη χώρα δηλώνουν εξαιρετικά ικανοποιημένοι και πρόθυμοι να επιστρέψουν ή να συστήσουν τη χώρα ως τουριστικό προορισμό, επισημαίνονται ζητήματα, όπως η ελλιπής προβολή του ευρύτερου προορισμού από διαφημιστικά φυλλάδια ξενοδοχείων ή η περιορισμένη αναφορά σε εναλλακτικές επιλογές τουρισμού.

Με τον εγχώριο τουρισμό σε πτώση και τον εξωτερικό τουρισμό σε άνοδο, ίσως η τοπική αγορά θα πρέπει να αναθεωρήσει και να προσαρμοστεί στα νέα – παλιά – δεδομένα. Οι τοπικοί φορείς και οι επαγγελματίες του κλάδου, θα πρέπει να αντιληφτούν πως, τόσο η χώρα, όσο και ο τόπος μας, έχουν ανάγκη την προσέλευση των αλλοδαπών τουριστών. Ιδιαίτερα στις μέρες μας, που νέες αγορές έχουν ανοίξει με την έλευση τουριστών από τη Ρωσία και τις πρώην Σοβιετικές δημοκρατίες και γιατί όχι και από την μακρινή Κίνα.

Η νέα προσαρμογή, δεν θα είναι δύσκολη για τους ντόπιους που έχουν παραδοσιακά μεγάλη εμπειρία από την ενασχόληση τους όλα αυτά τα χρόνια στον τουρισμό. Όμως υπάρχουν τρόποι στους οποίους θα αναφερθούμε εκτενέστερα σε άλλο άρθρο.
Για αρχή, αυτό που χρειάζεται είναι κοινό όραμα, πειθαρχία στην επίτευξη του κοινού στόχου και επαγγελματισμός. Όμως πάνω απ’ όλα, θα πρέπει να εξαλειφτεί το νέο κοινωνικό φαινόμενο του σωβινισμού, του ρατσισμού, της ξενοφοβίας και των προεκτάσεων της, που μαστίζει την ελληνική κοινωνία, ελέω κρίσης.
Αυτό κατά τη γνώμη μου, είναι το κυριότερο στοιχείο, που σταδιακά θα αποτρέψει την έλευση ξένων τουριστών στην Ελλάδα.




Comments (2)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. ΑΡΙΣ ΑΝΤΑΝΗΣ says:

    Παρα πολύ καλό, καλογραμμένο και χρησιμότατο άρθρο. Σε αυτό διακρίνονται με εύσχημο τρόπο και κάποιες αλήθειες, που τίθενται έγκαιρα από τον αρθρογράφο και πρέπει να ληφθούν πολύ σοβαρά υπόψη.
    “Η πιο μεγάλη ώρα είναι τώρα”, λέει ένα λαϊκό άσμα. Να ξανάρθουνε οι ξένοι τουρίστες στην περιοχή μας (Πόρο, Γαλατά, Τροιζήνα, Μέθανα και όλη τη γύρω περιοχή). Πρέπει να γίνει διαφήμιση, από τώρα. Τώρα που δεν υπάρχει δουλειά, υπάρχει πολλή… δουλειά.
    Καθόμαστε μπροστά στον υπολογιστή και στέλνουμε μηνύματα σε όλο τον κόσμο, προβάλλοντας την ιδιαίτερη πατρίδα μας και τις ομορφιές της, αλλά και υποσχόμενοι άριστο σέρβις, αγνά και υγιεινά υλικά και ποιότητα, και βέβαια καλές τιμές.
    Ακόμα γράφουμε σε όλους τους φίλους μας που ζούν στη διασπορά και τους καλούμε να ρθούνε με ειδικές προϋποθέσεις και να προβάλλουνε την πατρίδα και στους φίλους τους.
    Αυτά που λέμε δεν είναι σοφιστείες. Είναι απλό και άκοπο και ανέξοδο μάρκετινγκ. Για όλα αυτά πρέπει να γίνουν και συσκέψεις από τώρα, αλλά ίσως και επισκέψεις σε άλλα κράτη.
    Το άρθρο του Μπάμπη Κανατσίδη ας είναι το έναυσμα για μια … παντροιζηνιακή εκστρατεία να ξαναφέρουμε ξένους τουρίστες στα μέρη μας το νέο έτος 2013. Και να μη ξεχνάμε την τεράστια αξία που έχει ένα απλό… χαμόγελο!
    Με τιμή
    Άρις Αντάνης
    Δημότης Πόρου

  2. Βαγγελης Ταρταρακης says:

    Μπαμπη συγχαρητηρια πολυ καλο το αρθρο και ευστοχος ο προβληματισμος.
    Πρεπει να δουμε λιγο τα νουμερα:
    1. Ποση ειναι η αυξηση στο νησι μας – ποσοι τουριστες σε σχεση με το ποσοστο περυσι αλλα και σε ολοκληρητην Ελλαδα
    2. Γιατι προτιμησαν τον Πορο ως τοπο επισκεψης, συχνοτητα επισκεψεων, διαφημιση, συσταση απο γνωστους, ιδιαιτερος λογος (γιορτη, γαμος κλπ)
    3. Εμειναν ευχαριστημενοι απο τις διακοπες τους
    4. Σε ποιους τομεις ή υπηρεσιες πρεπει να βελτιωθουμε
    Ωστε να τους κατηγοριοποησουμε, να κανουμε διαφημιση στοχευμενα και να γνωρισουμε εκ των προτερων και ποσο κοσμο να περιμενουμε.
    Στα 3 κ 4 απαιτειται απο ολους τους επιχειρηματιες να εχουν λιστα υπηρεσιων που να τη συμπληρωνουν οι πελατες κατα την αναχωρηση τους. Στο τελος της σεζον θα συγκεντρωνονται ολες οι λιστες και θα αποστελλονται αντιγραφα στην αρμοδια υπηρεσια του Δημου η οποια θα κανει αξιολογηση στοιχειων για να ετοιμασει τη διαφημιστικη εκστρατεια για την επομενη χρονια.
    Πολλα μπορουν να γινουν αρκει να βαλουμε στοχους και να τους παρακολουθουμε συνεχως. Οι στοχοι πρεπει να ειναι συμφωνημενοι και μακροπροθεσμοι, τουλαχιστον με οριζοντα πενταετιας.
    Ευχαριστω για τη φιλοξενια
    Φιλικα
    Βαγγελης Ταρταρακης

Σχολιάστε