Σπ. Σπυρίδων: Μητροπολιτικό Κέντρο ο Πειραιάς – Ειδικές διατάξεις για Αργοσαρωνικό, Κύθηρα



Την ελλιπή αντιμετώπιση του Πειραιά και των περιοχών του Αργοσαρωνικού στο νέο, δεκαετές Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας/Αττικής 2021, καθώς και στις βελτιώσεις που απαιτούνται για να καταστεί το Σχέδιο λειτουργικό και εφαρμόσιμο για ολόκληρη την Αττική, με βάση και την πολυετή εμπειρία του από την Δημόσια Διοίκηση και την Επιτροπή Περιφερειών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, υπογράμμισε στην εισήγησή του ο Σπύρος Σπυρίδων, κατά την τελευταία συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής.

«Το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας/Αττικής 2021 θα επηρεάσει άμεσα την ποιότητα ζωής των πολιτών της Περιφέρειάς μας. Δυστυχώς, η πρόταση που συζητάμε δεν φαίνεται να λαμβάνει πλήρως υπόψη τις οικονομικές συνθήκες που επιδεινώνονται διαρκώς από το 2009. Λόγω της κρίσης, οι δυνατότητες άντλησης κεφαλαίων και τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία έχουν περιοριστεί. Οι δημόσιες επενδύσεις πρακτικά μηδενίζονται, ενώ και οι ευρωπαϊκοί πόροι του ΕΣΠΑ, μετά τη μείωση της εθνικής συμμετοχής στο 15%, συρρικνώνονται αντίστοιχα. Επίσης, υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις στην στελέχωση και τις επιχειρησιακές δυνατότητες των φορέων, όπως οι Δήμοι και οι Περιφέρειες, που θα κληθούν να εφαρμόσουν τον όποιο πολεοδομικό σχεδιασμό. Δεν μπορούμε, λοιπόν, να κάνουμε σχέδια επί χάρτου, χωρίς να έχουμε εξασφαλίσει τα απαιτούμενα μέσα», τόνισε ο κ. Σπυρίδων.

«Όμως, σοβαρό ζήτημα τίθεται και ως προς το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής του Σχεδίου. Με βάση την πείρα που απέκτησα επί μια 5ετία ως Μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου και Προστασίας Περιβάλλοντος Αθήνας, εκπροσωπώντας την Τοπική Αυτοδιοίκηση, αλλά και από την 3ετή θητεία μου ως Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας, φοβάμαι ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα αγνοεί τις δυσκαμψίες της ισχύουσας νομοθεσίας. Για παράδειγμα, κάθε Σχέδιο Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοιχτής Πόλης, γνωστό ως ΣΧΟΟΑΠ, απαιτεί 2-3 χρόνια μόνο για την διαδικασία του διαγωνισμού για την επιλογή του γραφείου που θα συντάξει τη μελέτη. Δεν είναι τυχαίο το ότι μετρώνται στα δάχτυλα του ενός χεριού τα ΣΧΟΟΑΠ που έχουν ολοκληρωθεί μέχρι σήμερα. Νομίζω, λοιπόν, ότι ο ορίζοντας 10ετίας που έχει τεθεί, είναι ιδιαίτερα αισιόδοξος.

Το επόμενο βήμα είναι να λάβουμε υπόψη μας το ευρωπαϊκό γίγνεσθαι, αφού από εκεί προσδοκούμε την απαραίτητη χρηματοδότηση. Στην Επιτροπή Περιφερειών της Ευρωπαϊκής Ένωσης είμαι εισηγητής αυτόν τον καιρό σε αντίστοιχα θέματα οικιστικής ανάπτυξης και πρέπει να σας πω ότι, στην προοπτική ότι, σε 15 χρόνια, το 85% του πληθυσμού θα ζει στα αστικά κέντρα, ετοιμάζεται ειδικό πρόγραμμα αναγέννησης των αστικών κέντρων, το οποίο θα χρηματοδοτηθεί την προγραμματική περίοδο 2014-2020. Αντιλαμβανόμαστε, λοιπόν, όλοι τη σημασία της ύπαρξης ενός σοβαρού και εφαρμόσιμου ρυθμιστικού σχεδίου για την ποιότητα ζωής μας.

Υπό αυτό το πρίσμα, καλό θα είναι να επανεξεταστούν συγκεκριμένες πτυχές του προτεινόμενου Ρυθμιστικού Σχεδίου, όπως τα μέσα χρηματοδότησης, που είναι ελλιπή, αλλά και η διάρκεια εφαρμογής, αφού 10 έτη είναι πολύ λίγα, για τους λόγους που προανέφερα.

Τέλος, θα ήθελα να ξαναδούμε σοβαρά το ρόλο περιοχών όπως ο Πειραιάς, ο οποίος χαρακτηρίζεται αορίστως ως Μητροπολιτικό Κέντρο, χωρίς όμως να προσδιορίζονται οι αναγκαίες πολιτικές ώστε αυτό να γίνει πραγματικότητα. Για παράδειγμα, οι δράσεις ενίσχυσης της τουριστικής ελκυστικότητας που προβλέπονται για την Αθήνα, δεν μπορεί να αγνοούν την θαλάσσια πύλη της πρωτεύουσας προς τον υπόλοιπο κόσμο, τον Πειραιά.

Θεωρώ, δε, απαραίτητο, έχοντας βιώσει τις στρεβλώσεις που προκαλεί ο στεριανός σχεδιασμός για τον νησιωτικό χώρο της Αττικής, να εκδοθεί ξεχωριστό διάταγμα για τον χωροταξικό σχεδιασμό στον Αργοσαρωνικό και τα Κύθηρα, αφού τα ιδιαίτερα περιβαλλοντικά και οικιστικά χαρακτηριστικά των περιοχών αυτών διαφέρουν σημαντικά από την ηπειρωτική Αττική», συμπλήρωσε ο κ. Σπυρίδων.




Σχολιάστε