Πολιούχος



Γράφει ο Τάσος Γκούμας – 

Kαι λίγη σκέψη, για τον Πολιούχο. Πρώτα – πρώτα τον ορισμό. Να δούμε τι σημαίνει.
Google-άρισα (Ελληνιστί) και μου βγήκε το παρακάτω.
Προστάτης και πολιούχος άγιος
Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια
Ο προστάτης άγιος είναι ένας άγιος που στην Ρωμαιοκαθολική και την Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία θεωρείται σαν ουράνιος μεσολαβητής για ένα έθνος, μέρος, τέχνη, δραστηριότητα, επάγγελμα, τάξη, ομάδα ατόμων, οικογένεια, άτομα, ιδρύματα, οργανώσεις κ.τ.λ. Στην αγγλική γλώσσα η λέξη patron, προστάτης, καλύπτει όλα τα παραπάνω, ενώ στην ελληνική ο προστάτης μιας πόλης ή χωριού, και κατ’ επέκταση ενός τόπου ή χώρας ονομάζεται πολιούχος άγιος.
Οι Καθολικοί πιστεύουν ότι οι προστάτες άγιοι, έχοντας ήδη μεταβεί στο μεταφυσικό, μπορούν να παρεμβαίνουν με επιτυχία για τις ανάγκες αυτών που προστατεύουν.

Ο Απόστολος Ματθαίος, που αναπαριστάται με έναν άγγελο, είναι ο προστάτης άγιος του Σαλέρνο, Ιταλία, των τραπεζιτών και των φοροεισπρακτόρων (!!!).
Γι αυτό ο πολιούχος που θα διαλέξουμε θα πρέπει να προστατεύει εκτός από την Πόλη και τους κατοίκους ανά είδος εργασίας.
Στον Πόρο θα πρέπει να προστατεύει κυρίως τους ασχολούμενους με τον Τουριαμό και τη θάλασσα.
Τον Άι Νικόλα τον πήραν οι Γαλατιώτες που οι περισσότεροι είναι από Βαλτέτσι μεριά και ασχολούνται, κατ’ αναλογία με τον Πόρο, περισσότερο με τη Γεωργία και την κτηνοτροφία.
Προς αποφυγήν παρεξηγήσεων, παρ’ ότι γεννήθηκα και μεγάλωσα στην ”Πούντα την ασύδοτη” δηλ. Αρβανίτης, είμαι κατά 25% Βαλτετσιώτης. Η γιαγιά μου ήταν Σαμπανοπούλα, Νταριζίσια. Έτσι τα πάω καλά και με τις δύο φάρες και τους Βλάχους και τους Αρβανίτες.
Στον Πόρο, λοιπόν μαθαίνω, διεκδικούμε ”δυναμικά” κάποιους Άγιους με πρώτον (χρονικά) τον Άι Γιώργη και δεύτερο την Ζωοδόχο Πηγή.
Ας δούμε λοιπόν τι θα γίνεται αν διαλέξουμε τον Άι Γιώργη, σε σχέση πάντα και με τις επιλογές του Γαλατά, αφού είμαστε κοντά-κοντά. Θα μπορούσαμε να είμαστε ένας Δήμος αν ερμηνευόταν ο σχετικός νόμος χωρίς έξωθεν παρεμβάσεις (!) και τότε το θέμα του Πολιούχου, όπως και πολλά άλλα θα ήταν αλλιώς.
Αν δηλαδή οι Γαλατιώτες έχουν εξασφαλίσει τον Άι Νικόλα και οι Ποριώτες τον Άι Γιώργη, τότε θα συμβαίνει το εξής:
Όταν οι ναυτικοί του Πόρου θαλασσοδέρνονται θα φωνάζουν; ”Σώσε μας Άι Γιώργη” με το άλογο και το κοντάρι που καρφώνει το δράκο και όταν οι Βαλτετσιώτες κτηνοτρόφοι σε μια νεροποντή ή σε επιδρομή πεινασμένων σκυλιών κινδυνεύει το κοπάδι τους θα φωνάζουν: ”Σώσε μας Άι Νικόλα”.
Σαν ανάποδο μου φαίνεται.
Για να το δούμε και αλλιώς.
Αν ένας Κινέζος ναυτικός κινδυνεύει με τη φελούκα του στις ακτές της Κίνας, αλλά δεν έχει ακούσει περί Άι Νικόλα, ο άγιός μας δεν θα τρέξει εκεί να βοηθήσει επειδή δεν τον έχουν Πολιούχο;
Τον έχουμε καπαρώσει εμείς;
Μου ‘πε κάποιος και για τους Αγίους Αναργύρους.
Το βλέπω θετικά, ιδιαίτερα τώρα που αρχίζουν μερικοί να υποπτεύονται ότι καμπόσοι γιατροί δεν τηρούν τον όρκο του Ιπποκράτη ενώ οι Άγιοι Ανάργυροι, φαίνεται, θα τον είχαν διαβάσει και τον τήρησαν κατά γράμμα κι ακόμα παραπάνω.
Εκείνο που είναι σίγουρο και συμφωνούν όλοι, με όσους το έχω κουβεντιάσει, είναι ότι τόσο οι κτηνοτρόφοι όσο και οι ναυτικοί όταν βρουν τα ζόρικα φωνάζουν ”φτάσε Παναγία μου”.
Η αναμφισβήτητη πνευματικότητα της Θρησκείας μας δεν περιχαρακώνει κανέναν σε τοίχους, χρίσματα κ.α.
Όταν θυμόμαστε το Αρκάδι μου φαίνεται ότι κανείς δεν αναλογίζεται ότι το ένα κλίτος του δίκλιτου ναού είναι αφιερωμένο στη Μεταμόρφωση του Σωτήρος και το άλλο στους αγίους Κωνσταντίνο και Ελένη. Το μυαλό μας πάει στο ολοκαύτωμα. Στην κορυφαία πράξη του μακρόχρονου αγώνα των Κρητικών για την ένωση με την Ελλάδα.
Και μόνο το Αρκάδι; Τα κρυφά σχολειά; Και άλλες Μονές ων ουκ έστιν αριθμός.
Πολλές φορές, δηλαδή, η ιερότητα ενός χώρου αναμιγνύεται με αγώνες για τους πόθους ενός Λαού.
Νομίζω ότι και εδώ στον Πόρο έχουμε κάτι ανάλογο.
Πολιούχος πρέπει να είναι εκείνος που τον νοιώθει σαν ”Σκέπη” η ψυχή των ανθρώπων.
Γι αυτό τέθηκε το ερώτημα.
Καλή επιλογή.
Τάσος Γκούμας.




Comments (6)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. ΑΝΤΑΝΗΣ says:

    Εσύ Τασούλη, τι γνώμη έχεις; Δεν μας την είπες! Εδώ ρίχνουμε την μπάλα στην εξέδρα. Όταν ήμουν στον Πόρο την πετάγαμε στη θάλασσα. Για λέγε λοιπόν, αγαπημένε φίλε μου, Άγιος Γεώργιος η Ζωοδόχος Πηγή; Αλλά, με επιχειρήματα.
    Εγώ έχω δηλώσει ευθαρσώς ότι πολιούχος πρέπει να είναι ο Μητροπολιτικός Ναός Άγιος Γεώργιος για λόγους τυπικούς και ουσιαστικούς. Τη Ζωοδόχο Πηγή (Μεγάλη η χάρη Της) όλοι τη λέμε “Μοναστήρι” και πράγματι είναι.
    Τις άλλες παραμέτρους τις έχω καταγράψει κατ’ επανάληψη. Μην κουράσουμε κιόλας.
    Πάντως το κείμενό σου είναι παρα πολύ ωραίο, κατατοπιστικό, γλαφυρό και καλογραμμένο, όπως πάντα.
    ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ
    ΠΑΝΤΑ ΦΙΛΟΣ ΣΟΥ
    ΘΕΡΜΟΣ ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ
    ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ

  2. Οσονούπος says:

    η Κοιμωμένη .-

  3. Τάσος Γκούμας says:

    Φίλε Άριστείδη, έχω πάρει θέση. Διακριτικά όμως.
    Το να πάρω θέση ξεκάθαρα κινδυνεύω να με κατατάξουν σε μια από τις παρατάξεις για το Δήμο εξ αυτού μόνο του λόγου, ενώ υποστηρίζω το Γιάννη για άλλους λόγους και όχι για τα θρησκευτικά!!!
    Θάλεγα ότι σύμφωνα με την δραστηριοποίηση και τα ενδιαφέροντα της γνωστής παράταξης που παραταξιοποιεί ότι μπορεί, όπως πολιτιστικούς συλλόγους, πολιούχους και θα δούμε τι άλλο, θα έπρεπε οι υποψήφιοι Πολιούχοι να κάνουν και κάποιες κλειστές προσφορές για το τι μπορούν να προσφέρουν στον τόπο. Όχι έτσι, μόνο και μόνο επειδή μια παράταξη τους υποστηρίζει.
    Θα νομίσεις ότι απλώς αστειεύομαι.
    Λάθος.
    Το κειμενάκι μου αποπνέει πολύ περισσότερη θρησκευτικότητα από την παραταξιακή, επειδή απλούστατα η παραταξιοποίηση του θέματος προσβάλει τον υποστηριζόμενο πολιούχο ως οπαδό ή προστάτη μιας παράταξης. Ενώ θα άρμοζε να αφήνεται τελείως ελεύθερος ο κάθε πιστός να επιλέξει.
    Γι αυτό και σωστά κάνει ο Δήμος να ρωτάει συλλογικά όργανα για να πάρει τη γνώμη τους.
    Και γιατί να μην υποστηριχτεί ο Άγιος Λεωνίδης;
    Γιατί να πάμε σε άλλον Πολιούχο; Δεν τα κατάφερε καλά αυτός;
    Ρε, λίγη σοβαρότητα.
    Και το χειρότερο, λίγη σκέψη, λίγος σεβασμός στον εαυτό μας.
    Να μη μας κοροϊδεύει ο καθένας.
    Δεν είμαστε έρμαια.

  4. ΑΝΤΑΝΗΣ says:

    Τάσο, επειδή γνωρίζω την ακεραιότητα του χαρακτήρα σου, κι ας μη συμφωνούμε πάντα, σου αφιερώνω γι αυτές τις μέρες λίγους στίχους που είναι επίκαιροι, αλλά όχι μόνο λόγω Πάσχα.
    (Τελικά ο Ιούδας φιλούσε… απαίσια)
    ΙΣΚΑΡΙΩΤΗΣ…
    Τι τάχα, αν όλοι σε είπαν, μια φορά, προδότη
    και τ’ όνομά σου ανατριχίλες φοβερές
    και σιχασιά σκορπάει ολόγυρα, Ισκαριώτη,
    εγώ, προδότη, σε φωνάζω, δυό φορές.

    Τη μια, γιατί στων άδικων το γλιδερό σινάφι
    με ατιμία παράδωσες τον ώριο αγωνιστή,
    με ψεύτικο φιλί, για μια αδραξιά χρυσάφι,
    σαν κάποιον κλέφτη, σαν φονιά και σαν ληστή.

    Και, δεύτερη φορά, γιατί μπροστά στο κρίμα
    το άνομο, εφιάλτη, τράπηκες σε φυγή
    και τη ντροπή προτίμησες , μέσα σε μνήμα
    να σκεπάσεις, μακριά απ΄ του κόσμου την οργή.

    Όχι, δεν έπρεπε τ’ αργύρια να επιστρέψεις,
    που έλαβες σαν τίμημα αισχρό, ψυχή ιταμή,
    μαχαίρι, έστω, ας αγόραζες να στρέψεις
    σ΄ όποιων τα στήθη, σού αγοράσαν την τιμή.

    Κι αντί θηλιά πνιγμού σ’ άισκιο κλωνάρι
    ψηλά να δέσεις, και μετάνοιας ρυπαρό
    πνεύμα να δώσεις, άμα ήσουν παλληκάρι
    θα’ ταν καλύτερα να πάρεις το Σταυρό.

    Και να συρθείς καρτερικά στην καταφρόνια,
    μέσα στου όχλου τις βρισιές, το χλευασμό,
    γνώση τ’ ανθρώπου να υψώσεις, μες τα χρόνια
    του δίκαιου πόνου σου, το μαύρο κολασμό.

    Και σ’ ότι επρόδωσες εσύ, ο τελευταίος,
    αν εγινόσουν στρατιώτης, μαχητής,
    και τη ζωή σου αν έδινες, αντί μοιραίος
    προδότης, θα πέθαινες σαν αγωνιστής. []
    In memoriam
    Στον αξέχαστο ποιητή «‘Aνθη Σκάρο»
    (κατά κόσμον Παναγιώτη Ματαφιά, Άγιος Νικήτας, Λευκάδα, 1985)
    Άρις Αντάνης

  5. ΑΝΤΑΝΗΣ says:

    ΦΙΛΕ ΤΑΣΟ, ΕΠΕΙΔΗ ΣΟΥ ΕΧΩ ΣΤΕΙΛΕΙ ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΠΑΝΤΟΙΟΤΡΟΠΩΣ, ΚΑΙ ΣΕ ΕΧΩ ΚΑΛΕΣΕΙ ΣΤΟ ΚΙΝΗΤΟ, ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΣΕ ΒΡΙΣΚΩ, ΣΟΥ ΣΤΕΛΝΩ ΚΙ ΕΓΩ ΜΙΑ … ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ, ΠΟΥ ΣΥΝΗΘΙΖΕΤΑΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΤΟΝ ΠΟΡΟ, ΓΙΑ:
    1/ΝΑ ΣΕ ΕΝΗΜΕΡΩΣΩ ΟΤΙ ΑΝΑΣΤΗΘΗΚΕ Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΑΛΗΘΕΙΑ,
    2/ΝΑ ΣΟΥ ΕΥΧΗΘΩ ΠΟΛΛΑ ΧΡΟΝΙΑ ΜΕ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΛΕΣ ΑΝΑΣΤΑΣΕΙΣ, ΚΑΙ
    3/ΝΑ ΣΟΥ ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΩ ΟΤΙ ΕΠΕΙΔΗ ΔΕΝ ΣΕ ΕΙΔΑ ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΤΟΝ ΠΟΡΟ, ΣΟΥ ΕΧΩ ΑΦΗΣΕΙ, ΤΙΜΗΣ ΕΝΕΚΕΝ, ΕΝΑ ΑΝΤΙΤΥΠΟ ΤΟΥ 14ου ΒΙΒΛΙΟΥ ΜΟΥ ΜΕ ΤΙΤΛΟ ” ΝΑΝΣΗ ΧΟΡΤΟΝ-ΕΝΑΛΛΑΞ- ΑΠ ΤΗ ΣΜΥΡΝΗ ΩΣ ΤΟΝ ΠΟΡΟ” , ΣΤΟ ΕΣΤΙΑΤΟΡΙΟ ΤΟΥ ΜΠΑΜΠΗ ΨΙΜΟΥΛΗ, ΜΕΣΑ ΣΕ ΦΑΚΕΛΟ, ΚΑΙ ΜΕ ΕΙΔΙΚΗ ΑΦΙΕΡΩΣΗ. ΠΕΤΑΞΟΥ ΝΑ ΤΟ ΠΑΡΕΙΣ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗ ΧΑΘΕΙ. ΕΙΔΙΚΑ ΕΠΕΙΔΗ ΟΤΙ ΑΞΙΖΕΙ ΑΠΟ ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΑΦΙΕΡΩΣΕΙΣ. ΑΥΤΕΣ ΔΙΑΒΑΖΟΥΝ ΟΛΟΙ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΤΑ ΒΑΖΟΥΝΕ ΣΤΑ ΡΑΦΙΑ. ΕΙΜΑΙ ΚΑΛΟΣ ΣΤΙΣ ΑΦΙΕΡΩΣΕΙΣ. ΑΦΟΥ ΤΩΡΑ ΘΑ ΕΚΔΩΣΩ ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ ΜΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΑΦΙΕΡΩΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΧΩ ΓΡΑΨΕΙ ΣΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΜΟΥ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ.
    ΘΕΡΜΟΣ ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ
    ΑΝΤΑΝΗΣ ΑΡΙΣ

  6. Τάσος Γκούμας says:

    Αριστείδη, σε ευχαριστώ πολύ.
    Έχω πρόβλημα με το κινητό μου, δεν ακούω τις κλήσεις, και λυπάμαι 150 Ευρώ να πάρω ένα SΑMSUNG J5.
    Εργάζομαι όσο μου επιτρέπουν οι δυνάμεις και ο χρόνος στο γραφείο μας και ανοίγω ”αργά και που” την ηλεκτρονική μου αλληλογραφία. Ή όπως θα προτιμούσες την αλληλογραφία μου μέσω ηλεκτονικών μέσων.
    Ευχαριστώ.

Σχολιάστε