Πλοία λαϊκής βάσης: Οι λύσεις που δίνει το νέο νομοσχέδιο του Υπ. Ναυτιλίας για το ακτοπλοϊκό



Θρίλερ με διαδοχικές βλάβες ιπτάμενων δελφινιών, ταλαιπώρησε τους επιβάτες που είχαν την ατυχία να ταξιδέψουν με το απογευματινό δρομολόγιο της Πέμπτης 21 Δεκεμβρίου, προς Πόρο, Ύδρα, Σπέτσες, Πόρτο Χέλι.

Κατά τη διάρκεια του απόπλου από τον Πειραιά, το ιπτάμενο δελφίνι επέστρεψε λόγω βλάβης  στο λιμάνι του Πειραιά. Στη συνέχεια, οι επιβάτες επιβιβάστηκαν σε άλλο ιπτάμενο, το οποίο έπαθε και εκείνο βλάβη, με αποτέλεσμα να επιστρέψει και εκείνο στο λιμάνι προκαλώντας την οργή των επιβατών.

Τελικά οι επιβάτες προωθήθηκαν στους προορισμούς τους με έκτακτο δρομολόγιο που εκτέλεσε Flying Cat.

Το θέμα είναι ιδιαιτέρως σοβαρό και δεν αφορά μόνο την ταλαιπωρία των επιβατών, αλλά ακόμη περισσότερο την ασφάλεια τους. Σε αυτό, έρχεται να προστεθεί και η ανεπάρκεια των δρομολογίων και ο αποκλεισμός προορισμών όπως τα Μέθανα.

Το πρόβλημα των μηχανικών βλαβών ανέδειξαν προσφάτως με επείγουσα επιστολή τους οι δήμαρχοι του Πόρου, της Ύδρας, των Σπετσών και της Τροιζηνίας – Μεθάνων, ενώ το θέμα του αποκλεισμού των Μεθάνων, συζητήθηκε στη Βουλή, έπειτα από ερώτηση της Ε. Σταματάκη και 29 ακόμη βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, με τον Υπουργό Ναυτιλίας να απαντάει πως οι πλοιοκτήτριες εταιρείες δρομολογούν τα πλοία τους σε γραμμές της επιλογής τους, σύμφωνα με την ελεύθερη επιχειρηματική τους πρωτοβουλία.

Με τον κόμπο να  έχει φτάσει στο χτένι και με τους νησιώτες να έχουν ξεπεράσει κάθε όριο ανοχής, επαναφέρονται στην αντζέντα οι συζητήσεις για πλοίο λαϊκής βάσης, με τους εμπορικούς συλλόγους από τον Πόρο, τον Γαλατά και τις Σπέτσες να καλούν με ανοικτή πρόσκληση για την δημιουργία μιας Ομάδας Εργασίας για την διερεύνηση των δυνατοτήτων για την δημιουργία μιας Πολυμετοχικής Ναυτιλιακής Εταιρείας για την ανάληψη μέρους του Ακτοπλοϊκού έργου στον Σαρωνικό.

Το ζήτημα της δημιουργίας εταιρείας λαϊκής βάσης, το αναδείξαμε εδώ από το Porosnews.gr με άρθρο μας πριν από 4 χρόνια, φέρνοντας ως παράδειγμα την εταιρεία λαϊκής βάσης της Σκύρου, με το πλοίο “Αχιλλέα”. Κάποιοι μας λοιδόρησαν…

Τι έχει αλλάξει όμως από τότε;

Η νομοθεσία.

Πριν ένα μήνα ακριβώς, υπερψηφίστηκε κατά πλειοψηφία, μετά από 12ωρη συνεδρίαση της Ολομέλειας της Βουλής, το νομοσχεδίο του υπουργείου Ναυτιλίας, με τίτλο ««Δια βίου εκπαίδευση προσωπικού Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ενδυνάμωση της διαφάνειας και της αξιοκρατίας σε θέματα αρμοδιότητας Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ενίσχυση της κοινωνικής συμμετοχής στην ακτοπλοΐα, θέματα πολιτικού προσωπικού, συμπλήρωση διατάξεων για τα λιμενικά έργα και άλλες διατάξεις».

Διατάξεις του νέου νομοσχεδίου, ενθαρρύνουν τοπικές πρωτοβουλίες δήμων και άλλων φορέων για δρομολόγηση τοπικών γραμμών πλοίων, δίνοντας την δυνατότητα στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής να συνάπτει προγραμματικές συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας με δήμους με πληθυσμό λιγότερο από 5.000 κατοίκους έως πέντε έτη για την εξυπηρέτηση συγκεκριμένης γραμμής.

Μάλιστα, μεταξύ άλλων, στην απάντηση του προς τους 30 ερωτώντες βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ο κ. Κουρουμπλής αναφέρει πως: “Ο ρόλος της Πολιτείας περιορίζεται στον έλεγχο των προβλεπόμενων προϋποθέσεων δρομολόγησης και παρεμβαίνει για λόγους δημοσίου συμφέροντος, μόνο στις περιπτώσεις που η ελεύθερη αγορά δεν εξασφαλίζει το απαιτούμενο επίπεδο εξυπηρέτησης, με τη δραστηριοποίηση όλων των πλοίων που είναι σε διαθεσιμότητα, με το μέγιστο αριθμό δρομολογίων και κυρίως με τη σύναψη συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας, προκειμένου να επιτευχθεί και να διασφαλιστεί η κοινωνικοοικονομική συνοχή και ανάπτυξη των νησιωτικών περιοχών της χώρας”.

Από την πλευρά τους οι ακτοπλόοι μέσω του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), κάλεσαν το Υπουργείο Ναυτιλίας και νησιώτικής πολιτικής να αποσύρει το άρθρο 54 «Προγραμματικές Συμβάσεις Ανάθεσης Δημόσιας Υπηρεσίας», αναφέροντας μεταξύ άλλων ότι η κατά το παρελθόν η διενέργεια σχετικών με το θέμα δραστηριοτήτων (ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση) από δήμους, δημοτικές και κοινοτικές επιχειρήσεις, εταιρείες λαϊκής βάσης, κ.α, είχε αρνητικά έως και καταστροφικά αποτελέσματα, πρώτον για τους ίδιους τους φορείς ως επιχείρηση, αλλά και στην εξυπηρέτηση των αναγκών των κατοίκων των συγκεκριμένων νησιών.

Το νέο νομοσχέδιο του Υπ. Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, αλλάζει πλέον τα δεδομένα και απαιτείται η συνεργασία όλων των μικρών νησιωτικών δήμων της περιοχής (συμπεριλαμβανομένου και του Αγκιστρίου), προκειμένου να βρεθεί η φόρμουλα που θα δώσει την λύση στους νησιώτες 365 ημέρες το χρόνο, με επιβατηγό πλοίο, επαναφέροντας ταυτόχρονα μια αγαπημένη συνήθεια των αλλοδαπών τουριστών, γνωστή ως island hopping.

 

 




Σχολιάστε