Ελλάδα, θάλασσα, ναυτικό και… Αβέρωφ



4 001Με την συμπλήρωση 105 χρόνων από την καθέλκυση του Θωρηκτού «Γ.ΑΒΕΡΩΦ» χρήσιμο είναι να αναφέρουμε ορισμένα στοιχεία για το πλοίο σύμβολο του Ελληνικού Έθνους, που  άλλαξε τον ρου της ιστορίας.

Γράφει ο Γιώργος Αθανασίου-

Το « Γ.ΑΒΕΡΩΦ» είναι η ζωντανή ιστορία του έθνους μας. Ήτανε πάντοτε παρών σε όλα τα μεγάλα πολεμικά και ιστορικά γεγονότα της χώρας μας, κατά το πρώτο ήμισυ του 19ου αιώνα. Και για περισσότερο από έναν αιώνα δεν υπέστειλε ποτέ την Ελληνική Σημαία.

Το Θωρηκτό «Γ. ΑΒΕΡΩΦ» αγοράστηκε από την Ελληνική Κυβέρνηση στις 30 Νοεμβρίου του 1909 ενώ ακόμα εναυπηγείτω στα ναυπηγία ORLANDO, στο Λιβόρνο της Ιταλίας,  για λογαριασμό της Ιταλίας. Όταν η  Ιταλική κυβέρνηση  απεφάσισε ότι δεν της ήταν απαραίτητο, γιατί ήδη ναυπηγούνταν άλλα δύο όμοια πλοία, το ναυπηγείο απευθύνθηκε στους Τούρκους, χωρίς όμως να επιτευχθεί συμφωνία. Τότε απευθύνθηκε στην Ελληνική κυβέρνηση η οποία αποδέχτηκε την αγορά του Θωρηκτού πλοίου. Η αξία του κοστολογήθηκε στο ποσόν των 22.300.000 χρυσές δραχμές. Ένα ποσό, μεγαλύτερο του 1/3 της αξίας του, και συγκεκριμένα  8.000.000 χρυσές δραχμές προήλθαν από την διαθήκη του Γ. Αβέρωφ, ο οποίος είχε ορίσει να διατεθεί το 20ο/ο της περιουσίας του στο Ελληνικό Κράτος για την αγορά ενός πλοίου που θα φέρει το όνομά του.

Το «Γ.ΑΒΕΡΩΦ» καθελκύστηκε στις 12 Μαρτίου  του 1910 με υψωμένη την Ελληνική σημαία. Το καλοκαίρι του ιδίου έτους, ήδη είχε αρχίσει να στήνεται το άνω μέρος του πλοίου, και έτσι στις 16 Μαΐου 1911, με Ελληνικά πληρώματα έγινε η παραλαβή του από το Ελληνικό Ναυτικό, με πρώτο κυβερνήτη τον πλοίαρχο Ι. Δαμιανό.

Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο και δείτε τις φωτογραφίες στο Saronic Magazine.




Σχολιάστε