Ανοιχτή επιστολή του Γ. Αθανασίου για τον πολιούχο του Πόρου



Την Παρασκευή 19 Ιανουαρίου συνεδριάζει το Δημοτικό Συμβούλιο Πόρου στο κτήριο Συγγρού. Το 2ο θέμα της συνεδρίασης, αφορά την “Έναρξη διαβούλευσης για αλλαγή πολιούχου Πόρου”. Την Τετάρτη 17 Ιανουαρίου, λάβαμε την ακόλουθη ανοικτή επιστολή του κ. Γιώργου Αθανασίου, σχετικά με το παραπάνω θέμα:

ΑΝΟΙΚΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ

Προς: τον Δήμαρχο Πόρου
το Δημοτικό Συμβούλιο Πόρου

Κοιν: τον Σεβασμιότατο κ. κ. Εφραίμ
τον Αιδεσιμολογιώτατο πατέρα Γεώργιο Στόκο
τον Πανοσολογιότατο Αρχ. πατέρα Λουκά

κύριε Δήμαρχε
κυρίες και κύριοι Δημοτικοί Σύμβουλοι

Στην ωραία εκδήλωση που έγινε για το Μοναστήρι του Πόρου, κάνατε μία προσωρινή ανακοίνωση για τις σκέψεις σας ώστε να προτείνεται την ανακήρυξη της ιεράς Μονής της Ζωοδόχου Πηγής ως Πολιούχου της πόλεως της νήσου Πόρου.
Εδώ θα μου επιτρέψετε να εκφέρω την γνώμη μου και την αντίρρησή μου ως προς αυτής σας την σκέψη και οπωσδήποτε την απόφασή σας.

Κύριε Δήμαρχε
Γνωρίζω ότι αν και η καθιέρωση του Αγίου Λεωνίδης ως προστάτου της Νήσου Πόρου έγινε μετά από πρόταση και προτροπή της εκκλησίας, αυτό δεν μπόρεσε να εμπεδοθεί όπως άρμοζε στην θρησκευτική συνείδηση του Λαού του Πόρου.
Οι λόγοι και οι παραλήψεις είναι αρκετοί και ίσως χρήζουν ιδιαίτερης και φυσικά προσεκτικής ανάλυσης. Ευτυχώς κάτι τέτοιο δεν συνέβει στην Τροιζήνα όπου ο Άγιος Λεωνίδης εορτάζεται με μεγαλοπρέπεια που συνοδεύεται από ισχυρό θρησκευτικό συναίσθημα, όπως και στον τόπο μαρτυρίου του που είναι η Επίδαυρος.

Για τον λόγους αυτούς πιστεύω ότι θα πρέπει να είμαστε περισσότερο προσεκτικοί σε κάθε επόμενη κίνηση. Ως προς την σκέψη της Ζωοδόχου Πηγής, ας με συγχωρήσει η Παναγία γι αυτή μου την θέση, αλλά δεν νομίζω ότι θα ήτανε η καλλίτερη απόφαση να ισχύει ως πολιούχος και τούτο για τους λόγους που θα εκθέσω. Κατ’ αρχάς ως προς την Ιερά Μονή.
Η ιστορία της Μονής είναι λίγο περίπλοκη. Εάν ανατρέξουμε στην δημιουργία της και στις πληροφορίες που υπάρχουν, θα δούμε ότι ο πρώτος ιερός ναός ήτανε αφιερωμένος στους Αγίους Ταξιάρχες και τούτο επιβεβαιώνεται από το ότι η αριστερή εικόνα στο τέμπλο, στην θέση που πάντοτε μπαίνει η εικόνα του Αγίου επ’ ονόματι του οποίου τιμάται ο Ναός όταν οικοδομείται, τοποθετήθηκε όχι της Ζωοδόχου Πηγής αλλά όπως ανέφερα των Ταξιαρχών, πιθανότατα αντικαθιστώντας το αρχικό κτίσμα και τους Άγιους που ήτανε αφιερωμένος ο Ναός.
Άρα η ονομασία είναι μεταγενέστερη κάτι που δεν γνωρίζουμε ακριβώς.
Αναφέρεται ότι έγινε από τον μητροπολίτη Ιάκωβο, όταν τοποθετήθηκε εκτός του τέμπλου στην δεξιά πλευρά η εικόνα της Ζωοδόχου Πηγής.
Αυτό επιβεβαιώνεται και από το ότι ακόμα και σήμερα η κυρίως εικόνα η οποία βρίσκεται στο ξυλόγλυπτο προσκυνητάρι του κυρίως Ναού, είναι της Παναγίας και όχι της Ζωοδόχου Πηγής όπως θα έπρεπε και όπως συνηθίζεται σε όλους τους Ιερούς Ναούς.
Όλα αυτά μας οδηγούν στο ότι ο ναός πιθανόν να κτίστηκε επάνω σε προγενέστερο και η τελική ονομασία να δόθηκε από το αρχιεπίσκοπο Αθηνών Ιάκωβο και έτσι διατηρήθηκε ο Ναός να τιμάται ως Παναγία Ζωοδόχος Πηγή.
Βεβαίως είναι αξιοπερίεργος ο τρόπος με τον οποίο όλο το αρχείο της Ιεράς Μονής έχει χαθεί.
Πολλές είναι οι φήμες που αναφέρονται στο θέμα αυτό, χωρίς κανείς όμως να έχει ασχοληθεί συστηματικά για την πιθανή ανεύρεσή του.(περισσότερες πληροφορίες στο «ΤΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΤΟΥ ΠΟΡΟΥ) της Ιωάννας Ρουμάνη νυν αδελφής Φιλοθέης στον Αγ. Δημήτριο).

Τώρα θα πρέπει να αναφερθώ στον Άγιο Γεώργιο ο οποίος είναι Μητροπολιτικός ναός του Πόρου από αιώνες. Μάλιστα μέχρι πριν από αρκετά χρόνια ετελείτο και περιφορά της εικόνας του στην πόλη του Πόρου, η οποία όμως διεκόπη για άγνωστους λόγους. (πιθανόν γιατί οι ιερείς ήτανε κουρασμένοι μετά την μεγάλη ακολουθία της Μεγάλης Εβδομάδος ή διότι ο εσπερινός πολλές φορές ετελείτο το απόγευμα της Αναστάσεως). . Όπως έχει γίνει γνωστό ο Άγιος Γεώργιος τιμάται στον Πόρο πάνω από δύο αιώνες, όχι απλώς ως ένας από τους Αγίους της πόλεως αλλά και ως προστάτης της πόλεως και αυτό επιβεβαιώνεται από το ότι υπήρξε και ο πρώτος Δημοτικός Ιερός Ναός, ενώ παράλληλα είχε ανακηρυχτεί και ως Μητροπολιτικός Ναός. Μέσα από το βιβλίο του κ.Καλού πολλά στοιχεία υπάρχουν που επιβεβαιώνουν τα λεγόμενά μου.

Αυτό όμως που δεν ήτανε γνωστό και το οποίο δεν αναφέρθηκε στο βιβλίο του κ. Καλού, που για μένα είναι το σημαντικότερο και το οποίο έχω δημοσιοποιήσει σε προηγούμενη αναφορά μου στις τοπικές ηλεκτρονικές εφημερίδες και υπάρχει και ως αναφορά στο βιβλίο μου, για πρώτη φορά, μετά την ιστορική μου έρευνα «Η Προσφορά του Πόρου το 1821 και οι Ποριώτες Αγωνιστές» είναι ότι η Καγκελαρία του Πόρου (κατά κάποιο τρόπο Δημοτική Αρχή της εποχής) περίπου από το 1780, στην τεταρτομοριακή σφραγίδα που χρησιμοποιούσε για να σφραγίζει τα επίσημα έγγραφα, χρησιμοποιούσε σφραγίδα που έφερε τον Άγιο Γεώργιο, “ΣΦΡΑΓΗΣ ΤΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΟΣ ΤΗΣ ΝΙΣΟΥ ΠΟΡΟΥ 1792”.

Αυτό μας επιβεβαιώνει το γεγονός ότι οι Ποριώτες τιμούσαν ως προστάτη τους τον Άγιο Γεώργιο και όπως προανέφερα τον τιμούσαμε μέχρι πριν από ορισμένα χρόνια με την πανηγυρική Θεία Λειτουργία και την περιφορά της Αγίας εικόνας του στο νησί.

Για όλους τους προαναφερόμενους λόγους έρχομαι να σας ζητήσω όπως ως προστάτης και πολιούχος της πόλεως του Πόρου επανέλθει ο Άγιος Γεώργιος, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι όλοι μας δεν θα παύσουμε να προσκυνούμε και να τιμούμε την Υπεραγία Θεοτόκο με την αναφορά ως Υπεραγία Θεοτόκος της Ζωοδόχου Πηγής, καθώς και τον Άγιο Λεωνίδη.

Εδώ θα μεταφέρω ορισμένες αναφορές από το βιβλίο «ο Πόρος κι ο Τροπαιοφόρος»
Όπως αναφέρει ο συγγραφέας κ.Γ.Καλός [Την πιθανότητα, βέβαια, να θεμελιώθηκε ο πρώτος ναός στην περίοδο εκείνη (1715-1716) δικαιολογεί και η παράδοση, που θέλει σε πολλές περιοχές εκείνων των χρόνων μαστόρους και βοηθούς και τον κόσμο όλο ο οποίος έδινε ένα χέρι βοήθειας τότε στη μεταφορά των δομικών υλικών έχοντας επικεφαλής σύσσωμο τον τοπικό κλήρο (αφού δεν θεμελιωνόταν απλώς άλλος ένας ενοριακός ναός αλλά ομολογουμένως η εκκλησία του ισχυρότατου, όπως τον πίστευαν προστάτη αγίου όλων τους έναντι των φοβερών εχθρών τους να ψέλνουν το απολυτίκιο του Άγιου Γιώργη επίκαιρα μεταλλαγμένο. «Ως των αιχμαλώτων επισκόπων ελευθερωτής και των πτωχών ημών υπερασπιστής..»… Η ιστορική δήλωση η βασισμένη σε βιβλιογραφίες και μνημειακές πηγές την διαπερνά οριζόντια ως διαρκής άξονας αναφοράς η ιστορία του ναού του Τροπαιοφόρου Αγίου του Πόρου, του μεγαλομάρτυρα της Χριστιανοσύνης Αγ’Γεωργίου.
Ο Αγ. Γεώργιος η μητρόπολη του νησιού, η εκκλησία που υψώνεται μεγαλοπρεπής ψηλά στη ράχη το Καστελιού, δεσπόζει όλου σχεδόν του λιμανιού και του καναλιού του…].

Τέλος μετά τα αναφερόμενα από τον κ.Καλό διαπιστώνουμε, πρώτον ότι ο ιερός ναός του Άγιου Γιώργη κτίστηκε πριν από τον Ναό των Ταξιαρχών (της Ζωοδόχου Πηγής), και δεύτερον ότι οι κάτοικοι του Πόρου τον θεωρούσανε ως Άγιο προστάτη και Πολιούχο τους και αυτό αποδεικνύεται όχι μόνο από την παράδοση, αλλά και από το επιβεβαιωμένο ιστορικά στοιχείο, της επίσημης σφραγίδας της Καγκελαρίας του 1792 όπου όπως προανέφερα ήταν τερτατομοριακή και έφερε την μορφή του Αγίου Γεωργίου.

Γιώργος Αθανασίου




Comments (9)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. ΑΡΙΣΤ. ΠΑΝ. ΑΝΤΑΝΗΣ says:

    Όλοι οι Ποριώτες που ρώτησα, σε μικρό “γκάλοπ”, ανεξαρτήτως παρατάξεων, συμφωνούν με την άποψη του κ. Γιώργου Αθανασίου.
    Ο μητροπολιτικός Ναός του Αγίου Γεωργίου πρέπει να είναι και ο τυπικός Πολιούχος της Πόλεως του Πόρου.
    Το Μοναστήρι μας, ας το αφήσουμε στην ησυχία του, να πηγαίνουμε να προσευχόμαστε, να διαλογιζόμαστε και να γαληνεύει η ψυχή μας.
    Με υπόληψη
    Άρις Αντάνης

  2. Poriotis says:

    Καλά όλοι εσείς που ενδιαφέρεστε να γίνει πολιούχος ο Άγιος Γεώργιος γιατί όταν έγινε ο Άγιος Λεωνίδης δεν αντισταθήκατε στην επιλογή αυτή του τότε Δημάρχου και δεν παλέψατε για τον Άγιο Γεώργιο; Λίγο καθυστερημένα γίνατε υπερασπιστές του Αγίου Γεωργίου.

    Επίσης πιστεύω ότι το κείμενο δεν είναι του κ. Αθανασίου γιατί δεν μπορώ να πιστέψω ότι ένα τέτοιος λόγιος άνθρωπος κάνει ορθογραφικά λάθη γυμνασίου. Άλλος το έγραψε και άλλος το υπέγραψε.

  3. Παναγιώτης Μουστάκας says:

    Συμφωνώ με τις απόψεις των κκ Αθανασίου και Αντάνη ως προς τον ορισμό του Αγ.Γεωργίου ως πολιούχου του Πόρου.Και ας μη βιαστούν κάποιοι να με κατηγορήσουν ότι σκέπτομαι αβανταδόρικα για τον ενοριακό μου ναό.

  4. Ελενη says:

    Νομίζω οι περισσότεροι συμφωνούμε με αυτή την άποψη. Απορώ γιατι το αυτονόητο δεν εχει γινει και κανουν οτι τους ερθει και φυσικα το ακολουθούνε και μονοι τους

  5. ΑΡΙΣΤ. ΠΑΝ. ΑΝΤΑΝΗΣ says:

    Αναρωτιέμαι γιατί ο, αν και…Poriotis, άγνωστός μας δεν λέει απλώς τη γνώμη του, αλλά ανατρέχει στο παρελθόν, ανοήτως και αχρήστως. Πες μας, ρε Χριστιανέ μου, τη γνώμη σου. Θέλεις να διατηρηθεί ως Πολιούχος ο Άγιος Λεωνίδης; Γιατί κάποιος που δεν αντιλαμβάνεται την κουτοπονηράδα σου, κάποιος που είναι αγνός και άσπιλος -και όχι σαν εμένα τον εξ ίσου κουτοπόνηρο με εσένα- μπορεί να νομίσει ότι υπερθεματίζεις του Άγιου Λεωνίδη, και υποστηρίζεις ότι πρέπει να εξακολουθήσει να είναι ο τυπικός Πολιούχος της Πόλεως του Νησιού μας, αν και είναι και Πολιούχος της Επιδαύρου, και δίκαια, μεγάλη η χάρη Του.
    (Εκεί που πάει να γίνει κάτι καλό στον Πόρο, να σου και πετάγεται κάποιος, σαν… να μη πω τι, λόγω σεβασμού ακόμα και προς τον ίδιο αλλά και στον εαυτό μου, και λέει τη … βαρούφα του).
    ΑΝΤΑΝΗΣ

  6. Nikl says:

    Η αλλαγή του πολιούχου της πόλεως για δεύτερη φορά μέσα σε δύο δεκαετίες (η οποία δεν αποκλείει και τρίτη από μία μελλοντική Δημοτική Αρχή)δίνει την εντύπωση ότι ο πολιούχος είναι κάποια υπηρεσία του Δήμου ,στην οποία ,ο εκάστοτε Δήμαρχος αλλάζει κατά καιρούς τον υπάλληλο που υπηρετεί σ’αυτήν.

  7. Poriotis says:

    Απ΄ ότι φαίνεται το σχόλιο μου έξυσε πληγές. Εγώ έγραψα ένα σχόλιο και αντί για απαντήσεις΄, έλαβα βρισιές. Ωραία συμπεριφορά… Αλλά ο κ. Αντάνης όλα τα σφάζει και όλα τα μαχαιρώνει. Το γινάτι βγάζει μάτι που λένε. Εγώ δεν είμαι υπέρ του τωρινού πολιούχου. Εγώ θα προτιμούσα τον Ευαγγελισμό που είναι και στην παραλία και έχει και ωραίο Επιτάφιο. Δεν πειράζει. Θα είμαι στους λίγους. Ο κ. Αντάνης που κάνει και γκάλοπ, θέλει να είναι με την παρέα του που θέλουν Άγιο Γιώργη. Είμαι σίγουρος ότι τώρα τα λέει σταράτα αλλά στην εκκλησία σιγά μην πηγαίνει και ο Άγιος Γιώργης τον βλέπει από μακριά.
    Τελικά θα μας πείτε γιατί τότε δεχθήκατε Άγιο Λεωνίδη και τώρα τα αλλάζετε;

  8. ΑΝΤΑΝΗΣ ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ says:

    Αγαπητέ μου κύριε Poriotis.
    Δείτε τώρα τι κάνετε:
    1/Δημιουργείτε ένα οξύμωρο γεγονός. Είμαστε γνωστοί προφανώς αλλά εγώ δεν σας γνωρίζω. Δεν είναι οξύμωρο;
    2/Με αναγκάσατε να γράψω πράγματα που ίσως σας πίκραναν, κι αυτά λόγω της ψευδωνυμίας σας και είναι πιθανόν να έχουμε πιει και κανένα ουζάκι παρέα.
    3/Γι αυτό με αναγκάζετε να σας ζητήσω συγγνώμη, χωρίς να φταίω. Το κάνω όμως με ειλικρίνεια. Συγγνώμη.
    4/Μου καταλογίζετε ότι εγώ δεν πρόκειται να πάω στην Εκκλησία.
    5/Λέτε ότι του Γιώργου Αθανασίου το κείμενο δεν είναι δικό του. Δεν σκέφτεσθε καθόλου τον γνωστό “δαίμονα του τυπογραφείου” που έχει βρει θαλπωρή στο ίντερνετ; Τέτοια ψιλολαθάκια κάνει ακόμα και ο Μπαμπινιώτης όταν σχολιάζει στο ίντερνετ, λόγω βιασύνης.
    6/Επιμένετε στην παραταξιακή σας εμμονή χωρίς να υπάρχει κανένας λόγος, αφού είναι πολύ φυσικό να έχουν γίνει κάποιες μεμονωμένες λανθασμένες -ίσως- αλλά εντελώς καλοπροαίρετες ενέργειες στο παρελθόν. Τι θέλετε; Να συνεχισθούν για να υπάρχει μια ανύπαρκτη αιτία; Είμαστε 2018. Αλλάξαν τα πράγματα. Δεν βλέπετε τι τραβάει ολόκληρη η Ελλάδα; Τα έχετε τακτοποιήσει όλα τα άλλα στη ζωή σας; Βρίσκεστε κι εσείς σε οικονομική ευημερία, όπως ελάχιστοι συγκριτικά με το 70-80% των πολιτών της χώρας μας;
    7/Εγώ δεν έκανα τίποτα άλλο παρά να εκφέρω τη γνώμη μου, αφού προηγουμένως διάβασα με προσοχή όπως πάντα και την επιχειρηματολογία του Κου Γ. Αθανασίου και αφού ρώτησα και άλλους φίλους.
    8/Το τι έχω προσφέρει και εγώ από τη νεαρή μου ηλικία στον Ευαγγελισμό δεν είναι προς συζήτηση, αλλά αν είστε κάπως κοντά στην ηλικία μου, θα έπρεπε να το γνωρίζετε. Ακόμα κι αν δεν το γνωρίζετε θα έπρεπε να ρωτήσετε. Το μόνο που μπορώ να σας πω είναι, όχι αυτά που έχω εγώ προσφέρει αλλά ότι ο Ευαγγελισμός έχει προσφέρει πολλά σε μένα. Εκεί έμαθα να ψάλλω και βυζαντινά και Ευρωπαϊκά (με χορωδία) και όχι στον Άγιο Γεώργιο, όπου και ενοριακά ανήκω. Και καλύτερα να μάθετε ότι το δικό μου ισοκράτημα ελάχιστοι στον Πόρο μπορούν να το καταφέρουν, χωρίς τον ηλεκτρονικό ισοκράτη. Αυτό έπρεπε να σας το πω, διότι μου καταλογίσατε ότι δεν πάω στην Εκκλησία. Στον Ευαγγελισμό το διδάχθηκα και αυτό.
    9/Αυτό που κάνατε στο τελευταίο σας σχόλιο είναι το μόνο που θα έπρεπε να είχατε κάνει από την αρχή: Να εκφέρετε την άποψή σας, λέγοντας ότι εσείς προτιμάτε τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου, ως τυπικό πολιούχο του Πόρου. Και βέβαια να υπογράφτε τη γνώμη σας με το κανονικό σας όνομα, όπως όλοι οι Poriotes, που σχολιάσαμε το ζήτημα εν προκειμένω. (Με εξαίρεση βέβαια τον γνωστό – άγνωστο, αλλά επίσης αγαπητό, Κο Nikl, του οποίου προφανώς ζηλέψατε τη δόξα της … ψευδωνυμίας.
    Να είστε βέβαιος ότι δεν ξύσατε καμία πληγή στο εν λόγω ζήτημα γιατί είναι το μόνο ζήτημα-ίσως- που είχε απομείνει χωρίς πληγές
    Καλή εβδομάδα και σε σας και σε όλους τους Poriotes.
    ΑΝΤΑΝΗΣ

  9. ΑΝΤΑΝΗΣ ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ says:

    Είδατε που κι εγώ έκανα ένα λάθος, μπορεί και παραπάνω; Στην 8η σειρά από το τέλος του σχολίου μου έγραψα “υπογράφτε” αντί “υπογράψετε”.
    Τα άλλα ισχύουν.
    Καλό ξημέρωμα.
    ΑΝΤΑΝΗΣ

Σχολιάστε