Ένα ταξίδι στο… όνειρο



IMGP0894Γράφει ο Μπάμπης Κανατσίδης –

Εχθές τη νύχτα είδα ένα όνειρο.

Ήμουν λέει, στο λιμάνι του Πειραιά, για να γυρίσω στο νησί.  Ντάλα μεσημέρι του καλοκαιριού.  Ο Πειραιάς ήταν καμίνι.

Μπροστά μου, ένα μικρό πλοίο.  Λεγόταν «Κίχλη».

Μου θύμισε το «Δελφινάκι» των παιδικών μου χρόνων.  Ήταν λέει, πλαγιοδετημένο και ένα όμορφο γκράφιτι στο πλάι, απεικόνιζε τον Πόρο.

Ανέβηκα δειλά τη σκάλα και μπήκα μέσα.

Στα κάγκελα του πλοίου, ήταν ακόμη ανάγλυφη η αρμύρα της θάλασσας, από το πρωινό του ταξίδι προς τον Πειραιά.  Κάτω από τη σκάλα που οδηγούσε στο πάνω κατάστρωμα, ήταν στοιβαγμένες βαλίτσες.

Το κατάστρωμα είχε, λέει, τα χρώματα της Ελλάδας. Μπλε και άσπρο.

Οι εξωτερικοί χώροι του πλοίου, ήταν γεμάτοι από κόσμο. Αλλοδαποί τουρίστες τραβούσαν φωτογραφίες.  Μια παρέα γελούσε με τα αστεία ενός φαλακρού άντρα. Ήταν ο Βέγγος.

Τα γέλια ξαφνικά σταμάτησαν. Μια πληθωρική γυναίκα πέρασε από μπροστά τους και τα κεφάλια γύρισαν γδύνοντας την με τα βλέμματα τους. Ήταν η Σοφία Λόρεν. «Μανούλα…»

Προχώρησα και μπήκα στο επάνω σαλόνι.  Ένας χώρος καθαρός, καλαίσθητος με αεροπορικά καθίσματα σε καλούσε να χαλαρώσεις στη δροσιά του κλιματιστικού. Οι τοίχοι ήταν διακοσμημένοι από καλλιτέχνες. Εικόνες εμπνευσμένες από τον Πόρο και την Τροιζηνία.

Άκουσα κάποιον να λέει σε ένα ζευγάρι ξένων, ότι οι τοίχοι και τα εξωτερικά γκραφίτι του πλοίου, δημιουργήθηκαν από ποριώτες καλλιτέχνες που εργάστηκαν εθελοντικά.

Πήγα λέει, και κάθισα δίπλα του. Έπρεπε οπωσδήποτε να μάθω περισσότερα για αυτό το μικρό πλοίο που θα με ταξίδευε στο νησί μου.

Αυτός ο άνθρωπος κάποιον μου θύμιζε.

Ήταν ένας σοβαρός, φαλακρός κύριος, με γυαλιά γύρω στα 60. Καλοντυμένος, με μεγάλες πλάτες που γέμιζαν το κάθισμα του.

«Δεν είμαι ποριώτης» μου είπε. «Ταξιδεύω στον Πόρο, εδώ και πολλά χρόνια» και συνέχισε «Σήμερα ταξιδεύω στον Πόρο, μόνο για το όνειρο σου».  Ξαφνιάστηκα. Μου χαμογέλασε. «Τι θέλεις να μάθεις για το πλοίο φίλε μου;» με ρώτησε.

Του ζήτησα να μου πει για την ιστορία της «Κίχλης». Αυτό το πλοίο το ναύλωσαν λέει, οι ποριώτες επιχειρηματίες σε συνεργασία με τη δημοτική αρχή και φορείς του Πόρου.

Έψαχναν λέει να βρουν μια λύση, για να ταξιδεύουν στον Πειραιά, «Δεν έψαχναν όμως για οποιοδήποτε πλοίο. Έψαχναν για το πλοίο που θα τους έκανε περήφανους για τον τόπο τους. Για τον Σαρωνικό ολάκερο» μου είπε.

Μου είπε επίσης, ότι το πλοίο πιάνει σε όλα τα λιμάνια των νησιών. Από την Αίγινα, μέχρι τις Σπέτσες. Ότι το εισιτήριο είναι φθηνότερο για τους νησιώτες. Μου είπε ότι συμμετέχουν φορείς και  επαγγελματίες από άλλα νησιά. Ότι είναι πλοίο όλων των νησιωτών και ότι βοηθάει στην τουριστική ανάπτυξη των νησιών.

Μπροστά μας, άνοιξε μια μεγάλη οθόνη τηλεόρασης. «Κοίτα!» μου δείχνει. «Κοίτα τι έφτιαξαν οι νησιώτες για να προβάλουν στους ξένους τις ομορφιές του υπέροχου Σαρωνικού».

Το βίντεο ξεκίνησε. Ένα ντοκιμαντέρ με την ιστορία για το κάθε νησί ξεχωριστά και πληροφορίες, ξεκίνησε. Τα αξιοθέατα, οι παραλίες, η κουλτούρα, η ιστορία του κάθε νησιού. Προβολή των επιχειρήσεων που συμμετέχουν στην ναυτιλιακή εταιρεία της «Κίχλης».

Κι όλα αυτά, μαζί με μουσική. Πολύ ελληνική μουσική. Αγαπημένη.  Ένα ντοκιμαντέρ που δεν σου άφηνε κανένα κενό, για τους προορισμούς του πλοίου.

Παρουσιαστές του ντοκιμαντέρ ήταν ο Ποπαϋ και ο Μπατμαν.  Τα έχασα.

«Τι δουλειά έχουν αυτοί με τον Σαρωνικό;» ρώτησα τον συνταξιδιώτη μου. «Όνειρο είναι χαλάρωσε. Άλλωστε ο Μπατμαν έχει ανοίξει εστιατόριο στο Ασκέλι» με καθησύχασε ήρεμα.

«Ο Ποπαϋ;»

«Ο Ποπαϋ είναι ο νάυτης».

Η ώρα πέρασε ευχάριστα. Μπήκαμε στο κανάλι από το Μπογάζι. «Φτάσαμε, εδώ κατεβαίνεις φίλε μου» με ενημερώνει ο συνταξιδιώτης μου. «Εσύ δεν θα κατέβεις;» τον ρωτάω , «Όχι, εγώ θα συνεχίσω για το όνειρο κάποιου άλλου» μου απαντάει,  «Άλλωστε αυτό το πλοίο το έχω “βαφτίσει” εγώ».

«Πως σε λένε;» τον ρώτησα, «Με λένε Γιώργο Σεφέρη» μου απάντησε.

Και μετά ξύπνησα…




Comments (9)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Λαγος Αντωνης says:

    Μπαμπη πιο ευκολα θα δεις τον Σεφερη απο πλοιο λαικης βασεις Ποριωτων……

  2. Εξαιρετικό κείμενο. Αν σταματήσουμε να ονειρευόμαστε τότε σημαίνει ότι συνειδητά θέλουμε να σταματήσουμε την ζωή μας. Όλοι πρέπει να ονειρευόμαστε για να δώσουμε φως στη ζωή μας.

  3. Με την ευκαιρία ας θυμηθούμε ένα ποίημα του Γ. Σεφέρη, που νομίζω ταιριάζει με την περίπτωση:

    Ἐπὶ σκηνῆς
    Δ´

    Ἡ θάλασσα- πῶς ἔγινε ἔτσι ἡ θάλασσα;
    Ἄργησα χρόνια στὰ βουνὰ-
    μὲ τύφλωσαν οἱ πυγολαμπίδες.
    Τώρα σὲ τοῦτο τ᾿ ἀκρογιάλι περιμένω
    ν᾿ ἀράξει ἕνας ἄνθρωπος
    ἕνα ὑπόλειμμα, μιὰ σχεδία.

    Μὰ μπορεῖ νὰ κακοφορμίσει ἡ θάλασσα;
    Ἕνα δελφίνι τὴν ἔσκισε μία φορὰ
    κι ἀκόμη μιὰ φορὰ
    ἡ ἄκρη τοῦ φτεροῦ ἑνὸς γλάρου.

    Κι ὅμως ἦταν γλυκὸ τὸ κύμα
    ὅπου ἔπεφτα παιδὶ καὶ κολυμποῦσα
    κι ἀκόμη σὰν ἤμουν παλικάρι
    καθὼς ἔψαχνα σχήματα στὰ βότσαλα,
    γυρεύοντας ρυθμούς,
    μοῦ μίλησε ὁ Θαλασσινὸς Γέρος:
    «Ἐγὼ εἶμαι ὁ τόπος σοὺυ
    ἴσως νὰ μὴν εἶμαι κανεὶς
    ἀλλὰ μπορῶ νὰ γίνω αὐτὸ ποὺ θέλεις».

  4. Πάνος Θεοχάρης says:

    Είναι ωραία τα όνειρα.

    Ακόμα ποιο ωραίο είναι το όραμα.

    Μόνο που σε κάποια στιγμή, κατεβαίνεις στην ωμή πραγματικότητα, και αρχίζεις και γράφεις νούμερα στο excel για να δεις βγαίνει δεν βγαίνει, και τι μπορεί να βγαίνει.

    Γιατί έτσι είναι η ζωή στο τέλος, ωμή πραγματικότητα, αυτό που δεν αρέσει στους περισσότερους, απλά στεγνά νούμερα.

    Αναρωτιέμαι πόσοι από όσους μιλάνε για το θέμα έχουν βάλει κάτω τα νούμερα, είτε ζητάνε νέο καράβι από την HSW, είτε περισσότερα δρομολόγια, είτε περιμένουν κάποιον άλλο να βάλει καράβι, είτε οραματίζονται εταιρεία λαϊκής βάσης.

    Για να σας βοηθήσω, θα σας γράψω 4+1 νούμερα μονάχα

    Συνολική Κίνηση Αργοσαρωνικού (πλην Αίγινας) :

    2009 : 1,310,000
    2010 : 1,130,000
    2011 : 895,000
    2012 : 720,000

    Πτώση κίνησης από την αρχή της κρίσης : 45%

    Όποιος θέλει αναλυτικά νούμερα, την ταυτότητα του, στο ΚΛΠ, φωτοτυπίες, excelάκι, και καλή δουλίτσα.

    Όλοι μπορούν να βρουν στο google πόσο πάει ο τόνος το πετρέλαιο, πόσο καίνε οι μηχανές & πόσο κοστίζει το πλήρωμα (ανάλογα το πλοίο) προσοχή στην STCW, η ασφάλεια, η συντήρηση, τα λιμανιάτικα, στις απαιτήσεις ISM και ISPS και στο κόστος που θα επιφέρουν στην διαχείρηση, πρόσθετες απαιτήσεις συμφώνου Στοκχόλμης & Εurosolas στην επιλογή του πλοίου, και τα έβγαλε τα νούμερα, όπως είχα κάνει και εγώ πρόσφατα.

  5. Ενημερωτικά: Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, η συνολική διακίνηση των επιβατών από το λιμάνι του Πειραιά προς τα νησιά του Αργοσαρωνικού ( μαζί με την Αίγινα) το 2012 διαμορφώθηκε στο 1.922.340 επιβάτες. Επειδή συγκεντρώνω τα ακριβή στοιχεία τις επόμενες ημέρες θα δώσω συνολικά τα στοιχεία προς εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων.

  6. Πάνος Θεοχάρης says:

    Κύριε Αθανασίου, συγκεντρωτικά στατιστικά (ανα τρίμηνο για όλο τον Σαρωνικό και την Αίγινα), θα βρείτε και από το γραφείο σας μέσω ίντερνετ. Στο http://www.statistics.gr υπάρχουν διαθέσιμα για όλους (νομιζω απαιτείται απλή εγγραφή).

    Τα νούμερα της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας παρόλα αυτά διαφωνούν με το νούμερο που παραθέσατε (είναι 10% υψηλότερα), κάτι το οποίο είναι αναμενόμενο, μιας και το δημόσιο δεν φημιζόταν ποτέ για την γνώση αριθμητικής…. Τώρα αν το σωστό νούμερο είναι της Εθν.Στατιστικής Υπηρεσίας, ή του ΟΛΠ, θα σας γελάσω. Του Κ.Λ.Πειραιά πάντως είναι συνήθως ποιο σωστά, αν και υπάρχει και καλύτερη πηγή.

    Και επειδή τα νούμερα πρέπει να έχουν και μία ιστορικότητα, να γράφεται πάντα και τι έγινε και τις προηγούμενες χρονιές, ώστε να μπορεί κανείς να εξάγει περισσότερα και ποιο ασφαλή συμπεράσματα (χωρίς να μπορεί να αποφύγει πάντα το ερώτημα αν η κότα έκανε το αυγό ή το αυγό την κότα).

    Έτσι η συνολική κίνηση του Αργοσαρωνικού (Αίγινα, Αγία Μαρίνα, Αγκίστρι, Μέθανα, Πόρος, Υδρα, Σπέτσες, Κόστα, Ερμιόνη), για τις 4 τελευταίες χρονιές είναι :

    2009 : 2,988,602 επιβάτες & 366,480 ΙΧ
    2010 : 2,670,485 επιβάτες & 344,196 ΙΧ
    2011 : 2,367,358 επιβάτες & 306,308 ΙΧ
    2012 : 2,134,936 επιβάτες & 275,113 ΙΧ

    Από αυτά βλέπετε ότι η συνολική πτώση είναι μόνο 28,5% καθότι η πτώση της κίνησης της Αίγινας είναι περίπου 10% ενώ του υπόλοιπου Αργοσαρωνικού είναι πολύ μεγαλύτερη όπως έγραψα παραπάνω,

    Το 2011 ο Πόρος είχε 113,000 στα ταχύπλοα, 109,000 στα συμβατικά και 15,569 ΙΧ (μπορεί και οχήματα συγκεντρωτικά).
    Τα Μέθανα είχαν 81,500 επιβάτες και 13,964 ΙΧ.
    Η Υδρα είχε 221,000 επιβάτες σε ταχύπλοα (όσο ο Πόρος επιβατικά και ταχύπλοα μαζί).

    Ο κ. Συξέρης έχει τα περισσότερα στοιχεία, μπορείτε να τον ρωτήσετε.

  7. Την προηγούμενη Πέμπτη τα έδωσε τα στοιχεία ο ΟΛΠ σε μια ημερίδα την οποία παρακολούθησα. Τα είχα πρόχειρα και τα ανήρτησα.

  8. θα σας αναφέρω και ένα άλλο νούμερο. Το 1999 η τότε Minoan Flying Dolphin διέθετε στον Αργοσαρωνικό 11 συμβατικά πλοία και 10 υδροπτέρυγα και 1 καταμαράν. Ήταν μονοπώλιο. Η οικονομική ζημία που υπέστη εκείνη την χρονιά ήταν 500 εκατ. δραχμές! Για την ιστορία το αναφέρω.

  9. Stefanos says:

    Υπέροχο κείμενο. Τα όνειρα μπορούν να γίνουν πραγματικότητα αν υπάρχει θέληση. Ο λαός μπορεί να αλλάξει την τύχη του. Λένε πως τα καράβια ταξιδεύουν χωρίς εφοπλιστές, αλλά χωρίς ναυτικούς, δεν μπορούν να ταξιδέψουν.
    Ενδιαφέροντα και τα στοιχεία των σχολιαστών. Αυτό όμως που θα ήθελα να μάθω, είναι το κατά πόσο συνυπολογίζονται στην πτώση της κίνησης, η μείωση των δρομολογίων.
    Σίγουρα η κρίση έχει επιρρεάσει την κίνηση και στα νησιά του Σαρωνικού. Θα ήθελα να μάθω τι δρομολόγια γίνονταν το 2009 και τι το 2012. Μόνο τότε θα βγάλουμε ασφαλή συμπεράσματα.
    Ευχαριστώ για τη φιλοξενία.
    Στέφανος.

Σχολιάστε