Το λιμάνι του Πόρου καταρρέει – Ενημέρωση από τον Γ. Δημητριάδη



Από τη Δημοτική Αρχή περιμέναμε σχετική ενημέρωση για την κατάρρευση του προβλήτα, από την αντιπολίτευση μας ήρθε τελικά.
Ο αρχηγός της μείζονος μειοψηφίας κ. Γ. Δημητριάδης, μας έστειλε ενημερωτικό μειλ, αναφορικά με το έκτακτο Δ.Σ. που πραγματοποιήθηκε εχθές το μεσημέρι με μοναδικό θέμα το υπό κατάρρευση λιμάνι του Πόρου. Διαβάστε πιο κάτω, τι έφταιξε και πως θα αντιμετωπιστεί ο κίνδυνος μεγαλύτερης καταστροφής. Για την καλύτερη ενημέρωση σας, δημοσιεύουμε αυτούσιο το μήνυμα του κ. Δημητριάδη.

Θα ήθελα να σάς γνωστοποιήσω όσα στοιχεία είναι σε γνώση μου σχετικά με τη ζημιά που υπάρχει στο λιμάνι του Πόρου και την κατάρρευση το πρωί της Παρασκευής 16.11.2012 τμήματος του προβλήτα από το Αμβροσία μέχρι τον ΟΤΕ:

Σε έκτακτο ΔΣ που πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι της Παρασκευής στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο, ο Πρόεδρός του, κ. Δ. Στρατηγός, μάς ενημέρωσε ότι το πρόβλημα εκτείνεται από την Αγροτική Τράπεζα μέχρι και τη γωνία έναντι του φαρμακείου Δρούγκα. Σύμφωνα με την ενημέρωση, αιτία του προβλήματος είναι ότι τα έργα που έγιναν το 1992, προκειμένου να περάσουν αγωγοί για τον Βιολογικό Καθαρισμό (πρόκειται για την πρώτη εργολαβία και για τα έργα που στη συνεχεία αποδείχθηκαν άχρηστα σε όλο το νησί, με αποτέλεσμα να επαναληφθούν εξ ολοκλήρου το 2004), έγιναν χωρίς καμία μελέτη και χωρίς να ληφθούν οι απαιτούμενες εγκρίσεις.

Η αντιμετώπιση του προβλήματος θα είναι πιο εύκολη στο τμήμα που δεν έχει μέχρι στιγμής καταρρεύσει, ενώ στο τμήμα που κατέρρευσε η αντιμετώπιση θα είναι ιδιαίτερα δύσκολη. Η αντιμετώπιση αυτή θα γίνει σε δύο φάσεις: στην πρώτη φάση θα γίνει μια άμεση επέμβαση για να αποτραπεί περαιτέρω κατάρρευση, με ευθύνη της Περιφέρειας. Στην δεύτερη φάση, η διοίκηση του κ. Στρατηγού δρομολογεί την ανάθεση σε εξειδικευμένη εταιρία που ασχολείται με λιμενικά έργα τη σύνταξη τεχνικής έκθεσης και συνακόλουθα την εκτέλεση εκτεταμένων έργων για την αποκατάσταση – θεμελίωση ολόκληρου του τμήματος που αντιμετωπίζει πρόβλημα. Τα έργα αυτά προβλέπεται να είναι μακροχρόνια, κοστοβόρα (ελπίζουμε να χρηματοδοτηθούν από την Περιφέρεια) και για την έγκρισή τους απαιτείται σειρά αδειοδοτήσεων (δηλαδή γραφειοκρατία που μπορεί να προκαλέσει περαιτέρω καθυστέρηση). Η λύση που φαίνεται να προκρίνεται είναι η «πασσαλόμπηξη», η οποία παρουσιάστηκε από τον κ. Στρατηγό ως οικονομικότερη, γρηγορότερη και λιγότερο επεκτατική προς τη θάλασσα (διαπλάτυνση προβλήτα 1,5 – 2 μέτρα). Σε κάθε περίπτωση φαίνεται ότι τουλάχιστον για την ερχόμενη τουριστική σαιζόν, στο τμήμα του λιμανιού από την Αγροτική έως το πλατύσκαλο απέναντι από την οικία Καρρά, αν όχι έως φαρμακείο Δρούγκα, δεν θα είναι δυνατός ο ελλιμενισμός. Προκειμένου να αναπληρωθούν οι χαμένες θέσεις ελλιμενισμού, η δημοτική αρχή μελετά την τοποθέτηση πλωτών εξεδρών κάθετα σε κάποιο/α σημείο/α του λιμανιού (σαν αυτή που ήδη υπάρχει στην «παλιά ηλεκτρική»).

Από την πλευρά του ο Λιμενάρχης ενημέρωσε ότι ήδη εξέδωσε απόφαση απαγόρευσης χρήσης του θαλάσσιου και χερσαίου τμήματος από Αμβροσία έως οικία Καρρά, καθώς και ότι προτίθεται να πράξει το ίδιο και έναντι της Αγροτικής. Κρίνεται δε απαραίτητο ο Δήμος να λάβει αντίστοιχη απόφαση για την απαγόρευση στάθμευσης αυτοκινήτων στην ίδια περιοχή.

Εγώ και ο κ. Γ. Αλιφέρης, ως μέλη του ΔΣ του ΔΛΤ, επισημάναμε τις τεράστιες ευθύνες της δημοτικής αρχής, των διαχρονικών διοικήσεων του ΔΛΤ και της λιμενικής αρχής, για την κατάσταση αυτή, αφού εδώ και πολλά χρόνια ήταν εμφανής η καθίζηση του προβλήτα και η ρωγμή σε αυτόν. Ωστόσο, ακόμα και μέχρι πριν μερικές βδομάδες -και παρότι η κατάρρευση είχε ξεκινήσει- εξακολουθούσαν να δένουν σκάφη στο επίμαχο τμήμα. Κυρίως όμως, η πολιτική ευθύνη είναι τεράστια, επειδή δεν έγινε απολύτως καμία ενέργεια για την αποτροπή της ζημιάς και για την επιδιόρθωση των αστοχιών, όταν το πρόβλημα θα μπορούσε να ελεγχθεί γρήγορα και οικονομικά. Αντί αυτού, οι υπεύθυνοι περίμεναν να γίνει η ολική κατάρρευση για να δράσουν κατόπιν εορτής. Προς το παρόν διατηρούμε τις επιφυλάξεις μας αν οι ενέργειες που γίνονται σήμερα είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά ελπίζουμε να είναι έτσι. Η βασική μας θέση, την οποία τονίσαμε και με την οποία φαίνεται να συμφωνεί και η δημοτική αρχή, είναι να μην επεκταθεί προς τη θάλασσα η ακτογραμμή. Επίσης προτείναμε να ζητηθεί από το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο αυτή τη στιγμή είναι ο κύριος του λιμανιού μας (το ΔΛΤ ασκεί προσωρινά διοίκηση για λογαριασμό του) να αναλάβει πρωτοβουλία για την εξασφάλιση των απαιτούμενων αδειοδοτήσεων και πόρων.

Για κάθε νεότερο, και εφόσον ο Δήμος εξακολουθεί να μην ενημερώνει επισήμως για τις εξελίξεις, θα σας κρατάω ενήμερους.

Γιάννης Δημητριάδης




Comments (6)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Τάσος Γκούμας says:

    Αγαπητέ Γιάννη, όσον αφορά την γρήγορη εκπόνηση των απαραίτητων μελετών μην ανησυχείς. Οι αρμόδιοι εργολάβοι έχουν έτοιμες. Τις εφαρμόζουν παντού.
    Για την έγκρισή τους και πάλι μην ανησυχείς. Το fast track δηλαδή η νομιμοποίηση των παρανομιών από την οποίαν μπορούν να επωφεληθούν μόνο οι εκλεκτοί αλλά όχι ο κοσμάκης θα βοηθήσει στο ξεπέρασμα των γραφειοκρατικών δυσχερειών.
    Όσο για την χρηματοδότηση εκεί ίσως να υπάρξει πρόβλημα. Ως τώρα και αυτό ήταν εύκολο αφού οι «συνήθεις φορολογούμενοι» εμπιστεύονταν την διαχείρηση των χρημάτων τους στους εκλεγμένους εκπροσώπους τους.
    Δεν ξέρω, στο σημείο αυτό, αν τα μέτρα λιτότητας αφορούν και τις εργολαβίες.
    Εκείνο που είναι σίγουρο είναι ότι όταν οι φορολογούμενοι ακούσουν ότι διατέθηκε ένα μεγάλο κονδύλι για τον προβλήτα θα χαρούν. Τόσο τους κόβει.
    Άραγε οι μελετητές και οι κατασκευαστές του προβλήτα έχουν κάποια ευθύνη;
    Εκείνοι που παρέλαβαν το έργο;
    Μπά. Τι είν’ τούτο!
    Ευθύνη, λέω. Άγνωστη λέξη.

  2. Γιάννης Δημητριάδης says:

    Αγαπητε Τάσο,

    Το ξαναγραφω όσο πιο ξεκάθαρα γίνεται: σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση που είχα από τον κ. Στρατηγό, δεν υπήρχε ούτε μελέτη, ούτε αδειοδότηση, ούτε παράδοση -παραλαβή έργου. Επι λέξει, ο Δήμαρχος μάς είπε: “ψαχνουμε να βρούμε πώς κατασκευάστηκε ο προβλήτας και δεν βρίσκουμε τίποτα”.
    Δεν είμαι σε θέση να επιβεβαιώσω αν πράγματι είναι έτσι, αλλά διαβεβαιώνω ότι αυτή είναι η επίσημη εκδοχή της δημοτικής αρχής σχετικά με την κατασκευή του έργου.

    Γιάννης Δημητριάδης

  3. Γιάννης Γκούμας says:

    Αυτό που μπορεί να βρεθεί είναι ποιος ανέλαβε την κατασκευή και ποιος την παρέλαβε και το 1992 και το 2004. Μπορούν να μελέτηθούν οι κατασκευές πώς έγιναν τεχνικά και να αποδοθούν και ευθύνες εφόσον τον επιθυμεί η διοίκηση αλλά και οι πολίτες.
    Ας γίνει ανοιχτός διαγωνισμός αυτή τη φορά για τις μελέτες και διαγωνσιμός κατά την εφαρμογή του έργου με ρήτρα την εγγύηση κατά της αστοχίας για κάποιο εύλογο χρονικό διάστημα, αυστηρότητα επιβλέψεων και φυσικά πολύ μικρή ανοχή στη διαφορά προϋπολογισμού και τελικού κόστους του έργου.

    Ξέρω μιλάω λες και είμαι από άλλο πλανήτη, τον πλανήτη που σέβεται τους πολίτες του και τους μόχθους του και δεν πετάει τους φόρους του για άσκοπα και ελατωματικά έργα, αλλά υπάρχει και αυτός ο πλανήτης. Καλώ όλους τους πολίτες να πάμε εκεί για ένα καλύτερο μέλλον, όπου δεν επιθυμούμε το προσωπικό συμφέρον να μπαίνει πιο πάνω από το καλό του τόπου μας.

  4. Πάνος Θεοχάρης says:

    Αν δεν κάνω λάθος, το έργο τότε (όπως και τα περισσότερα μεγάλα έργα) δεν το προκήρυξε ο Δήμος, δεν το σχεδίασε ο Δήμος, δεν το παρακολούθησε ο Δήμος, και δεν πρέπει να το παρέλαβε ο Δήμος, αλλά η Νομαρχία.

    Νομίζω (αν θυμάμαι καλά) ότι την κατασκευή την έκανε η εταιρεία του συγχωρεμένου πλέον Τσίπρα (που έκανε και τις πρώτες εργασίες του βιολογικού), και φυσικά τα σχέδια θα πρέπει να υπάρχουν στα αρχεία της Περιφέρειας που κληρονόμησε την Νομαρχεία Πειραιά.

    Τέλος για τα περί fast track, να παρακαλάτε να προχωρήσει γρήγορα η Περιφέρεια και να μην γίνει καμιά ένσταση στον διαγωνισμό, γιατί δεν το προλάβουμε το καλοκαίρι…

  5. Γιάννης Γκούμας says:

    Άρα λοιπόν ξέρουμε ποιος το έκανε και ποιος το παρέλαβε, δεν ήταν και τόσο δύσκολο, τελικά. Ε, άμα πέθανε ο υπαίτιος τι να κάνουμε, μας πρόλαβε άλλος, ας διαλέγουμε πιο προσεκτικά από εδώ και πέρα εργολήπτες.
    Αν δεν γίνει καμία συνηθισμένη χοντράδα στον διαγωνισμό για την μελέτη, (πχ να ανακοινωθεί παντού όπου πρέπει και όπως ορίζει ο νόμος, να γίνουν όλα διαφανή, δεν θα έχουμε προβλήματα και ενστάσεις). Το καλοκαίρι όμως δεν είναι σίγουρο ότι θα το προλάβουμε.
    Οι διαγωνισμοί συνήθως κρατάνε μερικούς μήνες όσο να γίνουν σωστές μελέτες. Μετά εξέτάζονται για περίπου 1 μήνα. Μετά προκύπτει 2ος διαγωνισμός, εργοληπτικός και πάλι κρατάει κάποιο διάστημα και πρέπει να γίνει και το έργο επίσης που θέλει το χρόνο του.
    Το μόνο που μπορεί να γίνει γρήγορα, είναι να φροντίσουν οι αρχές για την ασφάλεια του κοινού, αποκλύοντας τον χώρο με την ζημιά.
    Αν είναι να τα κάνουμε όλα στα γρήγορα, να περιμένετε και ενστάσεις από όσους θίγονται από την εσφαλμένη διαδικασία. Να περιμένετε ενστάσεις για τον τρόπο διεξαγωγής της μελέτης, την ποιότητά της, τον τρόπο ανάθεσης κλπ από οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο και θα έχει και δίκιο όποιος το κάνει.
    Ας γίνει και μια φορά κάποιο έργο στην χώρα σωστά, δεν θα πάθει κανείς τίποτα…(ή μήπως κάποιοι θα πάθουν;)

  6. savvas n athanasiou says:

    Στις αιτίες της κατάρρευσης, θα πρέπει να εξετάσουν οι ειδικοί, τι ζημιά έκαναν οι προπέλες των σκαφών αναψυχής στον προβλήτα. Σε μια παλιά προβλήτα στήθηκε ξαφνικά μια μαρίνα για να φιλοξενήσει μαγάλα σκάφη, χωρίς, προφανώς να μελετηθεί η αντοχή της προβλήτας. Αν θα δείτε τις ζημίες που έχουν υποστεί τα λιμάνια από τα ρεμάντζα των πλοίων, τότε θα καταλάβετε τι πραγματικά συνέβη. Τώρα, το θέμα του βιολογικού είναι μια πονεμένη ιστορία, που ελπίζω ότι σύντομα θα βρει το δρόμο της αποκατάστασης… Για τα μπάζα, τέλος, που απαιτούνται για τις προσχώσεις, μην ονειρεύονται ορισμένοι επιτήδειοι ότι θα τα πάρουν από την γνωστή… περιοχή, γιατί θα τους περιμένει μεγάλη έκπληξη.

Σχολιάστε