Παρέμβαση των Οικονομικών Εισαγγελέων για την οικονομική διαχείριση του Δήμου Πόρου



Η Δημοτική Παράταξη «Αλλαγή Πορείας» εξέδωσε το ακόλουθο δελτίο τύπου, αναφορικά με την οικονομική διαχείριση του Δήμου Πόρου και την υπεξαίρεση μεγάλου χρηματικού ποσού από τα ταμεία του Δήμου Πόρου και του Λιμενικού Ταμείου, τον περασμένο Μάιο. Η ανακοίνωση της «Αλλαγής Πορείας» πολύ αποκαλυπτική και αποτελεί κόλαφο, κατά της Δημοτικής Αρχής:

“Ένας χρόνος έχει περάσει από την αποκάλυψη της υπεξαίρεσης στα ταμεία του Δήμου Πόρου και του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου (ΔΛΤ) τον Μάιο του 2011 και, όπως αποδεικνύεται, η υπεξαίρεση ήταν μόνο η κορυφή του παγόβουνου της κακοδιαχείρισης και της αδιαφάνειας που διέπουν τα οικονομικά του Δήμου Πόρου. Μετά από ενέργειες της παράταξης μείζονος μειοψηφίας «Αλλαγή Πορείας», στην υπόθεση παρενέβησαν οι οικονομικοί εισαγγελείς, κ.κ. Γρ. Πεπόνης και Σπ. Μουζακίτης. Σήμερα, η παράταξή μας αποκαλύπτει το σκάνδαλο που βρίσκεται πίσω από την οικονομική διαχείριση του Δήμου Πόρου.

1. Πώς έγινε η υπεξαίρεση
Όπως έχει αποδειχθεί, ο Δήμος Πόρου τηρεί πλασματικές λογιστικές καταστάσεις για τις τραπεζικές του καταθέσεις, οι οποίες απεικονίζουν τις εισπράξεις και όχι τις καταθέσεις του. Έτσι, το ποσό που φαίνεται λογιστικά ότι βρίσκεται κατατεθειμένο στην τράπεζα, στην πραγματικότητα μπορεί να βρίσκεται στο χρηματοκιβώτιο ή ακόμα και εκτός αυτού. Το συγκεκριμένο «σύστημα» έδωσε τη δυνατότητα στην αναπληρώτρια ταμία του Δήμου να καταθέτει στην τράπεζα, από τον Οκτώβριο του 2010, ποσά μικρότερα από αυτά που εισέπραττε ο Δήμος και να κάνει αναλήψεις ποσών μεγαλύτερων από αυτά που χρειάζονταν για τις πληρωμές του. Έτσι, μέχρι τις 11.5.2011, είχαν υπεξαιρεθεί 375.000€ που φαίνονταν ότι βρίσκονταν στον τραπεζικό λογαριασμό του Δήμου και 205.000€ που φαίνονταν ότι βρίσκονταν στον λογαριασμό του ΔΛΤ.
Ωστόσο, στις 31.12.2010, η δημοτική αρχή Στρατηγού είχε προβεί – για μοναδική φορά από την 1.1.2010 μέχρι τον Μάιο του 2011- στη διασταύρωση του λογιστικού υπολοίπου με το πραγματικό υπόλοιπο στην τράπεζα και είχε λάβει απόλυτη γνώση ότι από τους τραπεζικούς λογαριασμούς έλειπε ήδη το 1/3 του ποσού που υπεξαιρέθηκε τελικά.
Όμως, παρότι η υπεξαίρεση ήταν μπροστά στα μάτια της, υποτίθεται ότι δεν προέβη στον έλεγχο του χρηματοκιβωτίου. Αντίθετα, στη σύνταξη των προϋπολογισμών του 2011 βεβαίωσε (ψευδώς) την ύπαρξη των χρημάτων που είχαν υπεξαιρεθεί και άφησε την αναπληρώτρια ταμία να συνεχίσει ανενόχλητη το έργο της έως τον Μάιο.

Επισημαίνουμε ότι σύμφωνα με το Νόμο, ο Δήμαρχος οφείλει να ελέγχει τον λογαριασμό εσόδων και εξόδων κάθε μήνα και ότι το 2010 το ανώτατο όριο του χρηματικού ποσού που μπορούσε να διατηρείται ημερησίως στο χρηματοκιβώτιο ήταν 9.250€ για το Δήμο και 3.500€ για το ΔΛΤ.

2. Οι ψευδείς διαβεβαιώσεις του Δημάρχου για τον έλεγχο του Δήμου
Οι ευθύνες της δημοτικής αρχής, δεν περιορίζονται μόνο σε όσα έκανε μέχρι τις 11.5.2011, αλλά και σε όσα έκανε στη συνέχεια. Ο κ. Στρατηγός δήλωσε ότι θα έπεφτε άπλετο φως στην υπόθεση μέσω της διενέργειας Ε.Δ.Ε. και ότι είχαν κληθεί οι Επιθεωρητές Δημόσιας Διοίκησης να διενεργήσουν διοικητικό έλεγχο. Στον ένα χρόνο που μεσολάβησε, αποδείχτηκε ότι οι Επιθεωρητές δεν κλήθηκαν, ενώ η Ε.Δ.Ε. σταμάτησε με εντολή του Δημάρχου. Έτσι, πειθαρχικός και οικονομικός έλεγχος δεν έγινε ποτέ στον Δήμο και το ΔΛΤ.
Κι όχι μόνον αυτό: κατά τη διάρκεια του 2011, η δημοτική αρχή «εξαφάνισε» τα ποσά της υπεξαίρεσης από τους προϋπολογισμούς του Δήμου και του ΔΛΤ. Ο κ. Στρατηγός ισχυρίστηκε ότι ο χειρισμός αυτός υποδείχθηκε από Ορκωτούς Λογιστές. Ωστόσο, με έκθεση που παρέδωσαν, οι Ορκωτοί διαψεύδουν τον κ. Στρατηγό, αναφέροντας ότι δεν τους ζητήθηκε να διενεργήσουν οικονομικό έλεγχο και ότι δεν έδωσαν καμία συμβουλή που να αφορά στη λογιστική αποτύπωση της υπεξαίρεσης και στη σύνταξη των προϋπολογισμών.

3.Το κουκούλωμα των ευθυνών και τα ταχυδακτυλουργικά των προϋπολογισμών
Από την πρώτη στιγμή, ο κ. Στρατηγός και οι σύμβουλοι της παράταξής του:
Αρνήθηκαν να ορισθούν και δικηγόροι επιλογής της μειοψηφίας για την υποστήριξη των νομικών ενεργειών του Δήμου.
Αρνήθηκαν να συγκροτηθεί δια-παραταξιακή επιτροπή με σκοπό την εποπτεία του οικονομικού ελέγχου που υποτίθεται ότι θα γινόταν.
Απέρριψαν την πρόταση της μειοψηφίας «να οριστεί ημερήσιο χρηματικό όριο χρηματοκιβωτίου 5.000€ για το Δήμο και 2.000€ για το ΔΛΤ, να ζητηθεί από τις τράπεζες on-line πρόσβαση στους λογαριασμούς και να καθιερωθεί υποχρέωση διπλής υπογραφής από τον Δήμαρχο για κάθε ανάληψη άνω των1.000€».
Αρνήθηκαν να ανακαλέσουν τους προϋπολογισμούς του 2011, προκειμένου να διορθωθούν τα χρηματικά υπόλοιπα και, παρότι τούς αναμόρφωσαν αρκετές φορές κατά τη διάρκεια του έτους, συνέχισαν να βεβαιώνουν την ύπαρξη των χρημάτων που είχαν υπεξαιρεθεί.
– Στην ψήφιση των προϋπολογισμών του 2012 εξαφάνισαν τα 585.000€ που είχαν υπεξαιρεθεί, τα οποία δεν εγγράφηκαν σε κανένα κωδικό, ούτε καν ως απαίτηση από την αναπληρώτρια ταμία. Πέραν αυτού, παρότι η τράπεζα βεβαίωσε χρηματικό υπόλοιπο του 2011 το ποσό των 249.886€, η δημοτική αρχή βεβαίωσε 392.094€, όσα ακριβώς είχε προϋπολογίσει πέρυσι, πριν αντιληφθεί υποτίθεται τη υπεξαίρεση. Τα ίδια ακριβώς συνέβησαν και με τον προϋπολογισμό του ΔΛΤ.
Εν κατακλείδι, η «υπεξαίρεση» δεν έχει καταγραφεί ποτέ, ούτε έχει αποτυπωθεί λογιστικά σε κανένα επίσημο έγγραφο του Δήμου και του ΔΛΤ.

4. Η διαχείριση των οικονομικών του Δήμου
Ο νόμος ορίζει ρητά ότι ο προϋπολογισμός πρέπει να ψηφίζεται έως το τέλος Νοεμβρίου και μέχρι τον Μάιο να έχει ελεγχθεί από ορκωτούς λογιστές και να έχει εγκριθεί από το ΔΣ ο λογαριασμός διαχείρισης του προηγούμενου οικονομικού έτους. Παρόλα αυτά, το 2011 και 2012 όλοι οι προϋπολογισμοί του Δήμου Πόρου και όλων των νομικών του προσώπων ψηφίστηκαν μετά τον Μάρτιο, ενώ οι λογαριασμοί διαχείρισης των παρελθόντων ετών δεν ψηφίστηκαν ποτέ. Εκτός από τη μη τήρηση των προβλεπόμενων διαδικασιών, η δημοτική αρχή Στρατηγού διαχειρίζεται τα οικονομικά του Δήμου με προκλητικό τρόπο: δεν εισπράττει τα βεβαιωμένα έσοδα, δεν πληρώνει τα εντεταλμένα έξοδα και δεν αξιοποιεί την ακίνητη περιουσία του Δήμου. Επί πολλά χρόνια, ακίνητα του Δήμου μεγάλης εμπορικής αξίας παραμένουν ανεκμετάλλευτα, καταπατούνται και χρησιμοποιούνται από τρίτους χωρίς να εισπράττεται ενοίκιο, με αποτέλεσμα να προκαλείται απώλεια εσόδων που μέχρι σήμερα ξεπερνά τις 400.000 ευρώ. Την ίδια στιγμή, ο Δήμος και το ΔΛΤ μισθώνουν κτίρια για τη στέγαση υπηρεσιών τους με ενοίκια που αγγίζουν συνολικά τις 50.000€ ετησίως.

Συνέπεια της εγκληματικής οικονομικής διαχείρισης της δημοτικής αρχής Στρατηγού είναι η πλήρης κατάρρευση των οικονομικών του Δήμου και του ΔΛΤ:
Το 2011, από τα συνολικά 5.712.447€ βεβαιωμένα έσοδα του Δήμου, το πραγματικό ταμειακό έλλειμμα (υπεξαιρεθέντα και μη εισπραχθέντα βεβαιωμένα έσοδα) ήταν 1.743.701€,
χωρίς σε αυτά να προσμετρούνται 656.162€ που έχουν προϋπολογιστεί να βεβαιωθούν για πρώτη φορά το 2012 ως έσοδα παρελθόντων ετών. Παράλληλα, οι οφειλές του Δήμου προς τρίτους που δεν καταβλήθηκαν ανέρχονται σε 757.492€.
Το 1ο τρίμηνο του 2012, από τα 2.144.696€ βεβαιωμένα έσοδα, εισπράχτηκαν μόνο 1.087.607€, ενώ από τα 1.356.752€ τιμολογημένα έξοδα, πληρώθηκαν μόνο 529.237€.
Τέλος, εξαιτίας της άρνησης της δημοτικής αρχής να αντιμετωπίσει ριζικά τα προβλήματα του Βιολογικού Καθαρισμού, κάθε χρόνο ο Δήμος Πόρου καταβάλει σε εργολάβους περίπου 700.000€ για ανάγκες που σχετίζονται με την προβληματική λειτουργία του ΒΙΟΚΑ, δηλαδή ποσό μεγαλύτερο από αυτό της υπεξαίρεσης.

5. Οι ενέργειές μας και η παρέμβαση των οικονομικών εισαγγελέων
Εξίσου σοβαρές ευθύνες, με τους διοικούντες τον Δήμο, φέρουν και οι αρμόδιες αρχές της Πολιτείας και πρωτίστως ο Γενικός Γραμματέας Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής, Ηλ. Λιακόπουλος, ο οποίος, ως ελεγκτής νομιμότητας, έχει εγκρίνει το σύνολο των επίμαχων αποφάσεων που αφορούν την υπεξαίρεση και τους προϋπολογισμούς του 2011 και 2012.

Η παράταξή μας, από τον Μάρτιο του 2011, πριν καν αποκαλυφθεί η υπεξαίρεση, έχει απευθυνθεί με δεκάδες έγγραφα, τόσο στον κ. Λιακόπουλο, όσο και σε όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες, καταγγέλλοντας την αδιαφανή και παράτυπη οικονομική διαχείριση της δημοτικής αρχής Στρατηγού και τις συνέπειές της στα οικονομικά του Δήμου, ενώ, μετά την αποκάλυψη της υπεξαίρεσης, κατέθεσε υπομνήματα και πλήθος στοιχείων στον ανακριτή που χειρίζεται την υπόθεση. Ο κ. Λιακόπουλος δεν απάντησε ποτέ σε κανένα έγγραφο.
Μετά την παρέλευση ενός έτους χωρίς καμία πρόοδο σε επίπεδο διοικητικού ελέγχου, στις 2.2.2012 η παράταξή μας υπέβαλε αναφορά όλων των παραπάνω στον Υφυπουργό Εσωτερικών, τον Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης και τους Οικονομικούς Εισαγγελείς, Γρ. Πεπόνη και Σπ. Μουζακίτη.
Οι τελευταίοι αντέδρασαν άμεσα και κάλεσαν για κατάθεση τον επικεφαλής της παράταξής μας, Γιάννη Δημητριάδη , ο οποίος προσκόμισε στις 2 Μαΐου 2012 νεότερο υπόμνημα και στις 11 Ιουνίου επί μέρους έγγραφα με στοιχεία για την υπόθεση. Οι εξελίξεις αναμένεται πλέον να είναι ιδιαίτερα σοβαρές και είναι βέβαιο ότι θα σημάνουν την αρχή της κάθαρσης στα οικονομικά του Δήμου.

Είναι λυπηρό ότι ακόμα και στις σημερινές δύσκολες οικονομικές συγκυρίες, υπάρχουν δημόσιοι λειτουργοί που εξακολουθούν να διαχειρίζονται το δημόσιο χρήμα σαν να τους ανήκει και άλλοι που εξακολουθούν να τούς καλύπτουν, μεταβιβάζοντας στην πλάτη των
νομοταγών πολιτών που πληρώνουν επιμελώς τα δημοτικά τέλη, τις επιπτώσεις της παραβατικότητας της τοπικής και κεντρικής Διοίκησης.”




Σχολιάστε