Ξεκινάει η ανάπτυξη του Περιπατητικού Τουρισμού στον Πόρο



f2_15plat

Στο επίκεντρο των δράσεων τουριστικής ανάπτυξης, με στόχευση στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού και την επέκταση της τουριστικής περιόδου, βρίσκεται η ανάδειξη των μονοπατιών του Πόρου και η ανάπτυξη περιπατητικού τουρισμού.

Η στρατηγική του Δήμου για την ανάπτυξη του περιπατητικού τουρισμού, ο οποίος προσελκύει επισκέπτες υψηλού εισοδήματος ιδιαίτερα εκτός θερινής περιόδου και με παραμονή στον προορισμό κατά μέσο όρο πέντε ημέρες, ξεκινάει με την ταυτοποίηση και χαρτογράφηση των μονοπατιών και θα συνεχιστεί με τον καθαρισμό, τη σήμανση και την προβολή/διαφήμισή τους ως ενιαίου δικτύου, στο εξειδικευμένο κοινό κυρίως του εξωτερικού. Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση της στρατηγικής αυτής θα γίνει σε συνεργασία με την Paths Of Greece (Μονοπάτια της Ελλάδας), η οποία είναι μία ΚΟΙΝΣΕΠ που εξειδικεύεται στο συγκεκριμένο αντικείμενο και το έχει αναλάβει με επιτυχία σε πολλούς νησιωτικούς προορισμούς. Ο σχεδιασμός αυτός, ο οποίος εκτίθεται συνοπτικά στη συνέχεια, παρουσιάστηκε σε ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στις 22 Νοεμβρίου 2016 στο κτήριο Συγγρού.

paths

Τι θα προσφέρει η ανάπτυξη περιπατητικού τουρισμού στον Πόρο Όπως συμβαίνει με τα περισσότερα ελληνικά νησιά, έτσι και ο Πόρος έχει έως σήμερα βασίσει το τουριστικό του προϊόν στο δόγμα «ήλιος, θάλασσα» οδηγώντας στον εγκλωβισμό των τουριστικών επιχειρήσεων στους λίγους μήνες της τουριστικής περιόδου. Η δημιουργία ενός δικτύου πεζοπορικών μονοπατιών και η κατάλληλη προώθησή του μπορούν να βοηθήσουν στο χαρακτηρισμό του Πόρου ως ενδιαφέροντος πεζοπορικού προορισμού. Το δίκτυο αυτό, το οποίο θα εκτείνεται στην Καλαυρία, στην Σφαιρία (ακόμα και σε μονοπάτια του Οικισμού) και στο Λεμονοδάσος, θα πληροί τις προϋποθέσεις ώστε να προσελκύει ποιοτικό τουρισμό, που θα επισκέπτεται την περιοχή κυρίως την άνοιξη και το φθινόπωρο, αλλά ακόμη και το χειμώνα, χάρη στο ήπιο κλίμα του νησιού, επιτυγχάνοντας έτσι την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και την αναβάθμισή της με ιδιαίτερα ποιοτικά χαρακτηριστικά. Αυτό θα είναι προς όφελος ξενοδοχειακών και τουριστικών επιχειρήσεων και επιχειρήσεων σίτισης αλλά και παρεμφερών επαγγελμάτων που θα επωφεληθούν του γεγονότος ότι οι πεζοπόροι προτιμούν τοπικά, ποιοτικά και παραδοσιακά προϊόντα.

Σημαντικό πλεονέκτημα για τον Πόρο αποτελεί η δυνατότητα να αντλήσει επισκέπτες από τον πληθυσμό των Αθηναίων πεζοπόρων που διαρκώς αυξάνει τους αριθμούς του. Στην περιοχή υπάρχουν ενδιαφέροντα μονοπάτια, κάποια εκ των οποίων δεν είναι καθόλου γνωστά, αν και παρουσιάζουν πεζοπορικό ενδιαφέρον.

Αυτό που λείπει είναι η οργάνωση των διαδρομών, ο καθαρισμός των ασυντήρητων μονοπατιών, η ένταξη κάτω από ένα κοινό δίκτυο όλων των περιοχών του νησιού, αλλά και μια οργανωμένη και σωστή σήμανση, δηλαδή ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα ανάπτυξης, προβολής, συντήρησης και αξιοποίησης των μονοπατιών.

Το δίκτυο μονοπατιών του Πόρου μπορεί να επωφεληθεί και από την πιθανή ανάπτυξη πεζοπορικού δικτύου στο γειτονικό Δήμο Τροιζηνίας – Μεθάνων, προσφέροντας μια καλή πεζοπορική «προέκταση» και εκμεταλλευόμενο την ιστορία της περιοχής, το γεωλογικό της ενδιαφέρον και την εύκολη πρόσβαση.

14718769_1202211506519089_1129386804132072634_n

Αντίστοιχα, και ο γειτονικός Δήμος μπορεί να επωφεληθεί από το παράδειγμα του Πόρου, το οποίο ήδη έχει αναδείξει τα πλεονεκτήματα της συγκεκριμένης δράσης, αλλά και την αποδοχή που αυτή βρίσκει μεταξύ των κατοίκων και επιχειρηματιών της ευρύτερης περιοχής. Για το θέμα αυτό, μετά από επικοινωνία των Δημάρχων κ.κ. Δημητριάδη και Καραγιάννη, έχει ήδη εκδηλώσει το ενδιαφέρον της και η δημοτική αρχή Τροιζηνίας – Μεθάνων. Ωστόσο, προκειμένου οι σχετικές δράσεις στον κάθε Δήμο να μην επηρεαστούν από πιθανές καθυστερήσεις που θα σημειωθούν στον άλλον, ο συντονισμός μεταξύ τους μπορεί να γίνει μόνο όταν ολοκληρωθούν και όχι στην σημερινή φάση εκκίνησης.

Πώς θα γίνει η ανάδειξη των μονοπατιών

Τα μονοπάτια του Πόρου θα πρέπει να αποκτήσουν μία «ταυτότητα», κάτι αντίστοιχο με την εταιρική ταυτότητα. Το λογότυπο, τα χρώματα, και ο γενικότερος τρόπος προσέγγισης πρέπει να ακολουθούν μία κοινή γραμμή, ώστε ο επισκέπτης της περιοχής να μπορεί να ταυτοποιήσει και να εμπιστευτεί την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών από το πρόγραμμα. Έτσι, θα αποκτήσουν άμεση αναγνωρισιμότητα και θα μπορέσουν να προωθηθούν στο πεζοπορικό κοινό, αλλά και στη διεθνή πεζοπορική κοινότητα, ως ένας άρτια οργανωμένος πεζοπορικός προορισμός.

Η σηματοδότησή τους θα πρέπει σταδιακά να εναρμονιστεί, σύμφωνα με διεθνείς προδιαγραφές.

Στα μονοπάτια, η σήμανση γίνεται σε 4 επίπεδα:

α) Προσεκτική εφαρμογή χρώματος

β) Πάσσαλοι με πινακίδες κατεύθυνσης που αναφέρουν προορισμούς πρέπει να τοποθετηθούν σε διασταυρώσεις και να ενημερώνουν για τις διάφορες εναλλακτικές διαδρομές πεζοπορίας.

γ) Πινακίδες εισαγωγής στην αρχή του μονοπατιού

δ) Πινακίδες με όλο το πεζοπορικό δίκτυο στα κομβικά σημεία της περιοχής

15871885_1316572241749681_3606315797103092366_n

Η διαχείριση του προγράμματος των μονοπατιών

Τα μονοπάτια είναι ένα έργο «ζωντανό», βιώσιμο, υπό την προϋπόθεση όμως πως υπάρχει μία ομάδα υποστήριξης. Στην περίπτωση του Πόρου, η ομάδα αυτή ήταν και εκείνη, χάρη στην οποία η συγκεκριμένη δράση προχώρησε τόσο γρήγορα και μπήκε ήδη σε τροχιά υλοποίησης.

Ειδικότερα, η πρωτοβουλία της Κατερίνας Σακελλίου και του Βαγγέλη Παπαθυμιόπουλου και η άμεση συνδρομή που παρείχαν στον Δήμαρχο Πόρου για την συνεννόηση με την Paths Of Greece υπήρξαν καθοριστικές για την επίσπευση της δράσης.

Πλέον, για τον συντονισμό των δράσεων και την παρακολούθηση, τη συντήρηση και την εξέλιξη των μονοπατιών συστάθηκε από τον Δήμαρχο ειδική Ομάδα Εργασίας, στην οποία προστέθηκαν επίσης οι Χρήστος Μούγιος, Σπύρος Ροής και Μπάμπης Κανατσίδης.

Καθοριστικό για τη βιωσιμότητα του προγράμματος είναι το εγχείρημα να υποστηριχθεί όχι μόνον από τον Δήμο, αλλά κυρίως από τους ιδιωτικούς φορείς, τις τουριστικές επιχειρήσεις και τους ενεργούς πολίτες του νησιού.

Μετά την υλοποίηση της πρώτης φάσης των εργασιών του δικτύου μονοπατιών, ο φορέας διαχείρισης θα οργανώσει πρόγραμμα εθελοντισμού, τόσο στο εσωτερικό του νησιού, όσο και στο εξειδικευμένο κοινό της υπόλοιπης χώρας, αλλά και του εξωτερικού. Μέσω του προγράμματος αυτού, εθελοντές μπορούν να εργαστούν στις διανοίξεις μονοπατιών αλλά και σε άλλους τομείς.

Μία ακόμα δυνατότητα, η οποία συνδυάζει τον εθελοντισμό με την εκπαίδευση των μαθητών του Δήμου μας, είναι η υλοποίηση προγραμμάτων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, υιοθεσίας μονοπατιών αλλά και άλλων βιωματικών εργαστηρίων.

15894239_379188489100684_4285580242963015224_n

Η προβολή των μονοπατιών του Πόρου

Σημαντικό ρόλο στην ανάδειξη των μονοπατιών έχει η προβολή τους και η πληρο- φόρηση σχετικά με αυτά. Τα μέσα που θα αξιοποιηθούν προς τον σκοπό αυτό είναι τα ακόλουθα: • Κεντρικό μέσο προβολής η δημιουργία ιστοσελίδας αποκλειστικά αφιερωμέ- νης στα πεζοπορικά μονοπάτια του Πόρου, η οποία θα είναι σχεδιασμένη για να εξυπηρετεί τον εν δυνάμει πεζοπόρο και μόνον αυτόν.

  • Με βάση την ιστοσελίδα και τις πληροφορίες που θα παρέχει, θα δημιουργηθεί και εφαρμογή «ψηφιακού ξεναγού» για τα μονοπάτια. Ταυτόχρονα μπορούν να χρησιμοποιηθούν QR-codes με πληροφορίες (χωρίς τη χρήση ίντερνετ) με σκοπό να μειωθεί σε μεγάλο βαθμό η χρήση πινακίδων ερμηνείας σε σημεία ενδιαφέροντος.
  • Επίσης, η έκδοση ενός μικρού δωρεάν φυλλαδίου με τις διαδρομές και ενός πεζοπορικού οδηγού προς πώληση (ώστε από τα έσοδα να καλύπτονται ανάγκες συντήρησης του προγράμματος) είναι βήματα που θα ακολουθήσουν σε επόμενη φάση.
  • Είναι ιδιαίτερα χρήσιμο να γίνουν σεμινάρια στους ξενοδόχους και τους ιδιοκτήτες ενοικιαζομένων δωματίων, αλλά και τουριστικών γραφείων και άλλων επαγγελμάτων που έρχονται σε επαφή με επισκέπτες της πόλης (εστίαση, διασκέδαση, θαλάσσιες μεταφορές/ταξί κ.λπ.), για τις υπηρεσίες που μπορούν να παρέχουν σε πεζοπόρους.
  • Σε όλες τις εκθέσεις που συμμετέχει ο Δήμος θα πρέπει να παρουσιάζονται τα μονοπάτια με οργανωμένο τρόπο. Ιδιαίτερα, η συμμετοχή σε εκθέσεις εξειδικευμένες στον πεζοπορικό τουρισμό μπορούν να συμβάλλουν αποφασιστικά στην εισροή επισκεπτών.
  • Μια ακόμα δυνατότητα, η οποία έχει εφαρμοσθεί σε άλλες αντίστοιχες περιπτώ- σεις, είναι η αδελφοποίηση με κάποιο άλλο μονοπάτι του κόσμου, χρησιμοποιώ- ντας κοινές στρατηγικές μάρκετινγκ, μέσω του World Trails Network, στο οποίο η Paths of Greece εκπροσωπεί την Ελλάδα ως διοικητικό μέλος.
  • Τέλος, προσωπικές επαφές με πεζοπορικούς συλλόγους του εσωτερικού, αλλά και προβολή σε εξειδικευμένες ιστοσελίδες όπως η ecotourism-greece.com θα συμβάλλουν ενεργά στην προσέλκυση επισκεπτών.

 

http://ioannisdimitriadis.gr/wp-content/uploads/2016/12/dekemvrios-2016.pdf




Σχολιάστε