Δ. Συξέρης: Εκτιμήσεις για την τουριστική περίοδο 2012



φωτο: Μ. Κανατσίδης

Στο πλαίσιο της ανασκόπησης της τουριστικής περιόδου 2012, που επιχειρεί το Porosnews, ζητήσαμε από τους τουριστικούς φορείς του νησιού, τις εκτιμήσεις τους για το καλοκαίρι που μας πέρασε.
Μετά λοιπόν τις εκτιμήσεις του Προέδρου του Συλλόγου Ενοικιαζομένων Δωματίων κ. Μ. Τσούκα, επικοινωνήσαμε με τον Πρόεδρο της Επιτροπής Τουριστικής Ανάπτυξης και Προβολής του Δήμου Πόρου κ. Δημήτρη Συξέρη και του ζητήσαμε να μας παρουσιάσει τις δικές του εκτιμήσεις, προτάσεις και απόψεις για τη χειρότερη τουριστική περίοδο των τελευταίων ετών.
Αναφορικά για το πώς εκτιμά την φετινή τουριστική περίοδο, ο κ. Συξέρης μας δήλωσε «Η τουριστική περίοδος που μόλις ολοκληρώνεται, αποτελεί μια από τις δυσκολότερες τόσο από πλευράς οικονομικών αποτελεσμάτων όσο και από πλευράς καθημερινών προβλημάτων που εμφανίστηκαν στο νησί μας. Οι καθημερινές συζητήσεις μεταξύ των επαγγελματιών αναφέρονται κυρίως στην συμπιεσμένη τουριστική περίοδο, στα σημαντικά μειωμένα έσοδα και τα αντίστοιχα αυξημένα έξοδα των επιχειρήσεων τους. Αυτό το χάσμα εσόδων-εξόδων οδήγησε αρκετές επιχειρήσεις στο να υπολειτουργήσουν φέτος ή να αναστείλουν προσωρινά τη λειτουργία τους».
Αναφερόμενος στα αίτια της πτωτικής πορείας του τουρισμού, μας είπε «Μια σειρά από προβλήματα του παρελθόντος αλλά και πολύ πρόσφατα, έχουν οδηγήσει τον Τουρισμό στον Πόρο, σε μια κρίση διαρκείας που δεν διαφαίνεται πως θα ξεπεραστεί από μόνη της. Τα αίτια πολλά και σημαντικά:

• Η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει σε σημαντικό βαθμό τους Έλληνες επισκέπτες του νησιού μας, με αποτέλεσμα να μειωθεί η μέση διάρκεια παραμονής τους και το μέσο ποσό που δαπανούν στις διάφορες επιχειρήσεις εστίασης, διασκέδασης κλπ.
• Η οικονομική πολιτική του Αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος, έχει οδηγήσει στην πλήρη απομάκρυνση των εταιρειών χαμηλού κόστους (charters) οι οποίες μεταφέρουν τη πλειοψηφία των αλλοδαπών τουριστών του μαζικού τουρισμού.
• Η πλήρης απουσία διαφημιστικής προβολής του Αργοσαρωνικού γενικότερα και του Πόρου ειδικότερα, στις μεγαλύτερες τουριστικές αγορές (Γερμανία, Γαλλία, Ρωσία, Ιταλία, Σκανδιναβικές Χώρες).
• Η μεγάλη έλλειψη που παρατηρήθηκε ειδικά εφέτος στις συγκοινωνίες με την Αττική (δραματική μείωση ακτοπλοϊκών δρομολογίων, μείωση των δρομολόγιων ΚΤΕΛ), επηρέασε τόσο τους Έλληνες όσο και τους Αλλοδαπούς υποψήφιους επισκέπτες.
• Για τους Έλληνες επισκέπτες που επιλέγουν να κινούνται με αυτοκίνητο, πρόβλημα αποτέλεσε και η αύξηση της τιμής της βενζίνης που επιβάρυνε τον προϋπολογισμό των διακοπών τους.
• Τα μεγάλα προβλήματα που εμφανίστηκαν ειδικά το φετινό καλοκαίρι στην Καθαριότητα και την λειτουργία του δικτύου Βιολογικού Καθαρισμού Πόρου.

Όλα αυτά μαζί με πολλές άλλες μικρές ή μεγάλες επιβαρυντικές καταστάσεις, έχουν οδηγήσει σε περιορισμό τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου και κατά συνέπεια τη μεγάλη μείωση του εισοδήματος των επαγγελματιών σε επίπεδα του 30-40%. Ας μη ξεχνάμε πως το τουριστικό εισόδημα του καλοκαιριού κινεί την οικονομία του νησιού και τους υπόλοιπους μήνες του χρόνου, λόγω της μονοδιάστατης δομής της οικονομίας του Πόρου, που οφείλει κατά 70-90% την ύπαρξη της στον Τουρισμό.

Όλα τα παραπάνω δεν σημαίνουν απαραίτητα πως όλα έχουν χαθεί, το αντίθετο μάλιστα. Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε τα προβλήματα για να μπορέσουμε να δώσουμε ουσιαστικές λύσεις. Στις Οικονομικές Κρίσεις υπάρχουν πάντα ευκαιρίες και εμείς οι Ποριώτες, μπορούμε να τις εκμεταλλευτούμε, αν αξιοποιήσουμε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του πανέμορφου νησιού μας και παράλληλα κάνουμε ορισμένες επιμέρους αλλαγές».
Αναφερόμενος στο μέλλον του τουρισμού στον Πόρο, ο κ. Συξέρης τονίζει «Απαιτείται μια Νέα Αναπτυξιακή Στρατηγική για τον Τουρισμό του Πόρου, η οποία θα συμπεριλάβει τις απαραίτητες ενέργειες και δράσεις για την αντιστροφή της κατάστασης και την ανάδειξη του νησιού σε κύρια επιλογή Ελλήνων και Αλλοδαπών Τουριστών.

Αναφορικά με την εφαρμογή της Νέας Αναπτυξιακής Στρατηγικής για τον Τουρισμό, και τις ενέργειες της ΕΤΑΠ, ο πρόεδρος της Επιτροπής αναφέρει

«Η Στρατηγική αυτή έχει εκφραστεί ήδη από την αρχή της χρονιάς με το ολοκληρωμένο Ετήσιο Πλάνο Τουριστικής Προβολής του Πόρου, το οποίο εκπονήθηκε από την Επιτροπή Τουριστικής Ανάπτυξης και Προβολής του Δήμου Πόρου και αν και εγκρίθηκε ομόφωνα από το Δημοτικό Συμβούλιο και από το Υπουργείο Τουρισμού, δεν υλοποιήθηκε.

Αν είχε εφαρμοστεί έστω ένα τμήμα του πλάνου αυτού, η εικόνα του Πόρου θα ήταν σαφώς βελτιωμένη και τα αποτελέσματα καλύτερα. Μεμονωμένες ενέργειες της ΕΤΑΠ όπως η προβολή στην τηλεοπτική εκπομπή «Μένουμε Ελλάδα» και σε Ραδιοφωνικές εκπομπές του “Αθήνα 984fm” και 2-3 καταχωρήσεις Επαγγελματικών Συλλόγων και του Δήμου σε εφημερίδες του Αργοσαρωνικού δεν μπορούν να αντιστρέψουν την πτωτική πορεία.

Αυτή τη χρονική περίοδο αντιλαμβανόμαστε όλοι πως δεν υπάρχει περιθώριο για άλλη καθυστέρηση. Οι οικονομία του νησιού δεν θα αντέξει άλλη μια τέτοια χαμηλή τουριστική σεζόν. Είναι Μονόδρομος η ενεργοποίηση των υγιών δυνάμεων του Πόρου και η μοναδική διέξοδος είναι η Εξωστρέφεια. Ο Πόρος εδώ και χρόνια έπαψε να είναι κύριος τουριστικός προορισμός. Πρέπει να ξανασυστηθούμε στους υποψήφιους πελάτες μας και να τους προσελκύσουμε. Άμεσα να αξιοποιήσουμε τις νέες τεχνολογίες και το σύγχρονο Τουριστικό Marketing, αλλά κυρίως πρέπει να αποφασίσουμε τι είδους Τουρισμό επιθυμούμε.

Το «Τουριστικό Προϊόν» του νησιού μας είναι σχεδιασμένο για μεγάλο αριθμό επισκεπτών μεσαίου και χαμηλού εισοδήματος. Τα καταλύματα – εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων- μπορούν να υποστηρίξουν μόνο αυτή τη κατηγορία επισκεπτών, γιαυτό είναι απαραίτητη και η παράλληλη ανάπτυξη υποδομών για προσέλκυση και σωστή εξυπηρέτηση ποιοτικότερου τουρισμού.

Σημαντικό ζήτημα αποτελεί η – υποτιθέμενη – έλλειψη επιλογών σε ένα μικρό νησί όπως ο Πόρος. Πολλοί επιχειρηματίες αντιμετωπίζουν την ερώτηση των επισκεπτών τους «τι μπορεί να κάνει κανείς στον Πόρο για να γεμίσει την ημέρα του;». Η απάντηση πρέπει να είναι «Πάρα πολλά!. Αυτό είναι και ένα από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του Πόρου σε σχέση με άλλα νησιά. Πολλά νησιά έχουν καλύτερες και περισσότερες παραλίες, πολλά νησιά έχουν μεγαλύτερη ποικιλία διασκέδασης, επιλογών εστίασης και αξιοθέατων. Ορισμένα μέρη έχουν πιο γραφικό χαρακτήρα και αρχιτεκτονική.

Ελάχιστα μέρη όμως διαθέτουν τη κομβική θέση του Πόρου (εύκολη πρόσβαση με πλοίο και αυτοκίνητο, κοντινή απόσταση από την Αττική). Ακόμα λιγότερα διαθέτουν τόσες πολλές επιλογές δραστηριοτήτων για τον επισκέπτη (ιστιοπλοΐα, καταδύσεις, ποδηλασία, πεζοπορία, αρχαιολογικά αξιοθέατα, κοντινές εκδρομές σε Επίδαυρο, Ύδρα, Σπέτσες, Ηφαίστειο Μεθάνων, Μυκήνες, Ναύπλιο κλπ.).Ίσως κανένα όμως δεν συνδυάζει όλα τα παραπάνω μαζί με μοναδικού κάλους τοπίο.

Βασικό στοιχείο της Νέας Αναπτυξιακής Στρατηγικής για τον Τουρισμό του νησιού μας, είναι η ανάδειξη του Πόρου σε:

1ον Προορισμό Δραστηριοτήτων με αμέτρητες επιλογές για όλους και
2ον Πολιτιστικό και Τουριστικό Κέντρο του Αργοσαρωνικού.

Για το λόγο αυτό το χειμώνα η ΕΤΑΠ του Δήμου Πόρου, αναλαμβάνει πρωτοβουλίες και προχωρά σε συγκεκριμένες δράσεις σε συνεργασία με τους Επαγγελματικούς Φορείς και Πολιτιστικούς Φορείς της περιοχής μας. Μια από αυτές τις δράσεις θα είναι η δημιουργία τις προσεχείς ημέρες ηλεκτρονικού Forum ιδεών, για ανταλλαγή ιδεών και απόψεων για την Τουριστική Ανάπτυξη του Πόρου. Πολλές φορές οι απλοί πολίτες (νέοι ή μεγαλύτεροι σε ηλικία), μπορούν να προσφέρουν ιδέες που δεν έχουν συζητηθεί από τους θεσμικούς φορείς.

Για τον συντονισμό δράσεων και υλοποίηση των καλύτερων ιδεών, η ΕΤΑΠ θα προχωρήσει στη διεξαγωγή εντός του προσεχούς Νοεμβρίου ευρείας σύσκεψης Θεσμικών, Επαγγελματικών και Πολιτιστικών Φορέων του Πόρου, ανοικτή για το κοινό, με αποκλειστικό θέμα το μέλλον του Τουρισμού στον Πόρο και συγκεκριμένες προτάσεις-λύσεις.

Είναι τώρα απαραίτητο περισσότερο από ποτέ να συνεργαστούμε όλοι, ανεξαρτήτως πολιτικών, παραταξιακών ή άλλων διαχωριστικών γραμμών για το νησί μας και το μέλλον μας».




Comments (2)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Γιάννης Παπαδάκης says:

    http://porostrekking.blogspot.gr

    Ο παραπάνω σύνδεσμος οδηγεί σε μια ιστοσελίδα όπου προβάλλεται το νησί του Πόρου.Είναι μια πολύ απλή ιδέα και παρ ότι απεστάλη σε όλους τους αρμόδιους φορείς δεν υπήρξε καμία ανταπόκριση…..

  2. Πραγματικά το blog που έχει δημιουργήσει ο φίλος Γιάννης, είναι μια καλή ιδέα, η οποία συμβάλλει στην προσπάθεια προβολής του Πόρου. Η αξιοποίηση της, όπως και πολλών άλλων θα ήταν εφικτή εφόσον είχε υλοποιηθεί έστω και μέρος του πλάνου προβολής του Πόρου που είχε προτείνει η ΕΤΑΠ στο Δήμο Πόρου και το οποίο περιλάμβανε μεταξύ άλλων την αναδιαμόρφωση του παρωχημένου website Poros.gr, σε 2 φάσεις. Δυστυχώς και αυτή η ενέργεια που θα προέβαλε αξιόλογα site όπως του Γιάννη Παπαδάκη, δεν ολοκληρώθηκε λόγω μηδενικής χρηματοδότησης. Γιαυτό είναι ανάγκη να ενωθούν οι δυνάμεις όλων των επαγγελματιών και Φορέων να αντισταθμίσουν την έλλειψη χρηματοδότησης από Περιφέρεια και Δήμους.

Σχολιάστε