Αλλαγή πολιούχου στον Πόρο;



IMGP3804Την υποστήριξη πολλών ανθρώπων βρίσκει η πρόταση του κ. Γιάννη Μανιάτη για αλλαγή του πολιούχου του νησιού, από τον Άγιο Λεωνίδη στην Παναγία Ζωοδόχος Πηγή, όπως ήταν παλιότερα. Η πρόταση του κ. Μανιάτη, έγινε σε πρόσφατη εκδήλωση του Συλλόγου Γυναικών «Η Ποριώτισσα», για το Μοναστήρι του Πόρου.

Εχθές 30/7, στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, κατά τη διάρκεια των ανακοινώσεων, ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας  Γιάννης Δημητριάδης, αναφέρθηκε στην πρόταση του κ. Μανιάτη, αναφέροντας πως συζητιέται στον Πόρο και ρωτώντας τον Δήμαρχο Πόρου, αν υπάρχει η δυνατότητα να συζητηθεί και στο Δ.Σ. Πόρου.

Απαντώντας ο κ. Στρατηγός δήλωσε «Δεν είναι καλό να μιλάμε έτσι για Αγίους, αλλά, πράγματι, οι Ποριώτες δεν έχουν αποδεχτεί τον Άγιο Λεωνίδη ως πολιούχο», αναφέροντας πως η θεσμοθέτηση του Αγ. Λεωνίδη ως πολιούχου του Πόρου, ήταν επιθυμία του τέως δημάρχου Σ. Σπυρίδωνα και ενός κληρικού.

Ο σύμβουλος της μειοψηφίας κ. Γ. Αλιφέρης είπε πως δεν είναι απλή διαδικασία, αλλά χρειάζεται απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου, με σύμφωνη γνώμη από την Εκκλησία, προκειμένου να γίνει Νόμος του Κράτους.

Ο Δήμαρχος Πόρου, δεσμεύτηκε να φέρει το θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο περίπου τον Σεπτέμβριο, προκειμένου πρώτα να μελετηθεί το θέμα.   Η μελέτη   του θέματος και η προετοιμασία της αλλαγής ανατέθηκε στον  Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου Πόρου κ. Δημήτρη Μωρόπουλο, σε συνεργασία με τον   κ. Μανιάτη .




Comments (15)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Άρις Αντάνης says:

    Μήπως δεν τα θυμόμαστε πολύ καλά; Η τοπική εορτή του Πόρου ήταν ανέκαθεν η Ανάληψη του Χριστού και την ημέρα αυτή, ” Της Αναλήψεως”, ετηρείτο τοπική αργία, καθιερωμένη και καταγεγραμμένη σε όλες τις Δημόσιες Υπηρεσίες, και βέβαια και στις Τράπεζες, που με εγκύκλιό τους είχαν ενημερώσει όλο το Δίκτυο ότι την ημέρα αυτή “της Αναλήψεως” στον Πόρο δεν γίνονται τραπεζικές συναλλαγές. Θυμάμαι μάλιστα ότι όλοι οι κάτοικοι του νησιού αλλά και οι επαγγελματίες έκαναν την καθιερωμένη εκδρομή τους εκτός Πόρου. (Εδώ θα ζητήσω και τη μαρτυρία του Γιάννη Πουλάκη, τον οποίο παρακαλώ να κάνει κάποια μνεία ή σχόλιο και να μας δώσει άν έχει στοιχεία ή ακόμα και φωτογραφίες).
    Και τότε, εντελώς ξαφνικά μας είχε προκύψει η εορτή του Αγίου Λεωνίδου, -μεγάλη η χάρη του και η ευλογία του πάντα να μας προστατεύει- του οποίου την εντοπιότητα όμως δεν παύει να διεκδικεί και η Επίδαυρος, ενώ έχουν προκύψει και κάποια ζητήματα … ανταγωνισμού, για να μη τα χαρακτηρίσω αλλιώς.
    Τώρα, άντε πάλι,λες και δεν έχουμε τίποτα άλλο να κάνουμε, εμείς οι Ποριώτες, μιλάμε για νέα αλλαγή Πολιούχου, την Ζωοδόχο Πηγή, εντελώς ευκαιριακά, χωρίς προγραμματισμό, “out of the blue”, που λένε και οι γλωσσομαθείς, χωρίς κάποια λαογραφική ή και παραδοσιακή βάση, με μια αιφνίδια ιδέα που προέκυψε από μια εκδήλωση του καλοκαιριού.
    Νομίζω ότι ο Δήμαρχος έχει απόλυτο δίκιο που είπε “δεν είναι καλό να μιλάμε έτσι για τους Αγίους”.
    Και βέβαια είναι να απορεί κανείς – και ιδιαίτερα όποιος αγαπάει αυτόν τον τόπο- πώς είναι δυνατό, εν μέσω κρίσεως, μπροστά σε χίλια προβλήματα που αναζητούν άμεση λύση – τα γνωρίζουν όλοι, έτσι δεν είναι; ή μήπως ζουν σε νιρβάνα άγνοιας ή και απάθειας – να τίθεται σε προτεραιότητα ποιος θα είναι ο πολιούχος άγιος του Πόρου! Θα μας κοροϊδεύουν όλοι.
    Τι να πει κανείς; Κάπου έχουμε χάσει το μπούσουλα, βρε παιδιά, βρε συντοπίτες μου αγαπημένοι, βρε πατριωτάκια μας. Ας σοβαρευτούμε, γιατί κάτι τέτοια βλέπουν και οι τροϊκανοί και μας κοπανάνε ανελέητα.
    Άρις Αντάνης
    Δημότης Πόρου

  2. Και εγω,θα συμφωνήσο με τον κύριο Αντανη.θυμαμαι ότι της Ανάληψεως ήταν αργία.θα θυμηθώ δε οτι εκείνη την ημέρα στο σχολείο δεν γινόταν μάθημα.Μας πήγεναν εκδρομή.Δεν υπάρχουν αλλά προβλήματα,ψάχνουμε να βρούμε πολιουχο.Τι να πει κανεις……

  3. B.T. says:

    ma den voithise ki autos o agios leonidis!!! mporei i panagia -mana einai den ksereis – na kanei to thauma tis kai na ginei kati kalo se touto ton topo…
    TI ALLO THA AKOUSOUME KAI THA SKEFTOUME! HMARTON!

  4. ΚΩΣΤΑΣ ΔΙΑΛΥΝΑΣ says:

    Εδώ ο κόσμος χάνεται και…ο Πόρος αλλάζει πολιούχο…!!!
    Τι να πεί κανείς;

  5. Γιάννης Γκούμας says:

    Κάθε φορά που αλλάζουμε πολιούχο χρειάζεται νέος ναός ή υπάρχει συγκεκριμένος που προορίζεται για την στέγη του πολιούχου; Όχι τίποτα άλλο, μην αρχίσουν να φυτρώνουν εκκλησάκια μέσα στο δάσος.

  6. aris adanis says:

    Συγγνώμη που επανέρχομαι στο θέμα, μετά και τα σχόλια της Κας Βουγιουκλή και του Β.Τ.
    Βάζω ακόμα ένα προβληματισμό, που πρέπει να τον λάβουν υπόψη τους οι αρμόδιοι οι οποίοι έχουν αναλάβει να εξετάσουν το ζήτημα και να το ξαναφέρουν το Σεπτέμβριο:
    Εάν μετά τις συνεχείς αλλαγές πολιούχου, βρεθεί κάποιος και πει ότι ο πολιούχος πρέπει να είναι ο Άγιος Γεώργιος, που είναι και η Μητρόπολη του νησιού, θα έχει άδικο; Και εάν κάποιος άλλος που μπορεί να είναι, ας πούμε, και Ανώτατος Αξιωματικός του Ναυτικού ε.α., εμφανιστεί και προτείνει τον Άγιο Νικόλαο του Προγυμναστηρίου, επειδή ο Πόρος είναι Ναυτικό μέρος και έχει μεγάλη ναυτική παράδοση και ιστορία, και εκεί όπου βρίσκεται ο Ναός είναι και το παλάτι του ΌΘωνα και από τις σχολές έχουν βγει παρα πολλοί Αξιωματικοί και έχουν περάσει και χιλιάδες στρατεύσιμοι, θα έχει άδικο;
    Με τους χαιρετισμούς μου.
    Άρις Αντάνης

  7. Θα συμφωνήσω και πάλι μετον Κος Αντανη. Και οι δυο προτάσεις ειναι η ποιο λογικές.

  8. Γιάννης Μανιάτης says:

    Οι βεβεβιασμένες και χωρίς πρότερη ενημέρωση αντιδράσεις οδηγούν πάντα σε αφελή και αβάσιμα συμπεράσματα. Και να γιατί:
    Πρώτον: Κανένας δεν έθεσε σε προτεραιότητα, και έναντι των τόσων άλλων σοβαρών θεμάτων που έχει ο Πόρος, την αλλαγή πολιούχου στο νησί. Απλά με την ευκαιρία της επετείου 300 χρόνων από την ίδρυση του Μοναστηριού εκφράστηκε η από ετών σοβούσα επιθυμία του κόσμου στον Πόρο να γίνει πολιούχος η Ζωοδόχος Πηγή. Και η επιθυμία αυτή είναι αδιαμφισβήτητη αν κρίνει κανείς από την όλο και μικρότερη προσέλευση του κόσμου στις ετήσιες γιορτές του σημερινού πολιούχου του νησιού.
    Δεύτερον: Ας μου επιτραπεί να δικαιολογήσω την άποψη της αλλαγής πολιούχου, κάνοντας μια σύντομη αναδρομή.
    Το θέσπισμα του πολιούχου μιας πόλης έχει να κάνει με τους ιστορικούς, λατρευτικούς ή/και συναισθηματικούς δεσμούς του κόσμου της με τον Άγιο και το περιβάλλον όπου λατρεύεται. Παράδειγμα περίτρανο ο Αγ. Διονύσης για την Αθήνα, ο Αγ. Ανδρέας για την Πάτρα, η Υπαπαντή για την Καλαμάτα, ο Αγ. Δημήτρης για τη Θεσ/νίκη κ.ο.κ.
    Η κοινωνία του Πόρου ήταν ανέκαθεν άρρηκτα δεμένη με τη Ζωοδόχο και το Μοναστήρι της, όσο με κανένα άλλο Άγιο ή γιορτή της εκκλησίας μας. Αλλά και η κάθε μορφής προσφορά της μονής ήταν ανέκαθεν πολύπλευρη και εκτεταμένη. Πληθώρα ιστορικών στοιχείων που το τεκμαίρουν, παρέθεσαν όλοι οι ομιλητές στην προχθεσινή εκδήλωση, και είναι στη διάθεση όλων (με κείμενα και βίντεο), ώστε να μπορούν να πείσουν και τον τελευταίο καλόπιστο, όχι όμως παραδόπιστο ή και εμπαθή, αμφισβητούντα. ‘Ένα από αυτά: Σε ιστορικό αρχείο ποριώτικων πλοίων στα 1828, επί 81 καταγραμμένων πλοίων άνω των 50 είχαν το όνομα «Ζωοδόχος Πηγή».
    Η Ζωοδόχος λατρευόταν από τα παλιά τα χρόνια κάθε Παρασκευή του Πάσχα από τους Ποριώτες, όταν δεν χρειάζονταν επίσημες εγκύκλιοι του κράτους για τέτοιες λατρείες. Η επιβολή εορτασμού της Ανάληψης του Χριστού ως πολιούχου το 1964, και αργότερα το 1999 του Αγ. Λεωνίδη, άγνωστου σε όλους μέχρι τότε, με επίσημη τοπική αργία δεν μπορούσαν να τύχουν της αποδοχής από την πλειονότητα του ντόπιου πληθυσμού. Γιατί οι τοπικές γιορτές δεν επιβάλλονται στον κόσμο με επίσημες εγκυκλίους του κράτους, αλλά βασίζονται στην πίστη, στην ιστορία και στα έθιμα της κάθε ντόπιας κοινωνίας.
    Και ένα τελευταίο. Προσωπικά δεν βρίσκω πρέπον, ουσιώδες και χρήσιμο να σχολιάσω σήμερα τα όσα αναπόδεικτα, ίσως και αφελή, αφορούσαν στην τότε επιλογή του Αγ. Λεωνίδη. Το πρέπον και το ουσιώδες είναι, να αποκατασταθεί και με … επίσημες εγκυκλίους η γιορτή του Μοναστηριού μας. Είναι κάτι που πρέπει κάποτε να διορθωθεί σε αυτόν τον τόπο. Εν καιρώ και χωρίς … καμία προτεραιότητα και βιασύνη.
    Όλα τα άλλα είναι μάλλον περιττά.
    Γιάννης Μανιάτης

  9. Άρις Αντάνης says:

    Φίλε Γιάννη, πήρες προσωπικά το ζήτημα. Και γι αυτό είμαι υποχρεωμένος να σου απαντήσω δημόσια. Και μόνο οι λέξεις “παραδόπιστος” και “εμπαθής” που χρησιμοποιείς δείχνουν ότι πρόκειται για δική σου βεβιασμένη αντίδραση που σε οδηγεί σε αφελή και αβάσιμα συμπεράσματα.
    Ο κάθε δημότης, άρα και οι 5 πιο πάνω,(το… 100% των σχολιαζόντων) έχει το δικαίωμα να λέει τη γνώμη του, που μπορεί και να είναι διαφορετική από τη δική σου.
    Όλα, μα όλα τα άλλα που αναφέρεις είναι, στην παρούσα κατάσταση της Ελλάδας, του Πόρου και της ζωής όλων μας, όχι “μάλλον”, αλλά σίγουρα 100% περιττά.
    Ο φίλος σου
    Άρις Αντάνης

  10. Τάσος Γκούμας says:

    Γνωρίζοντας τον Γιάννη Μανιάτη, την μεθοδικότητα, υπομονή, επιμονή, μελέτη, που έχει επιδείξει στο έργο του για το γενεαλογικό δένδρο των Ποριωτών το οποίο ενημερώνει μέχρι και σήμερα 5 χρόνια μετά το ξεκίνημά του αλλά και την φροντίδα, εργατικότητα, συστηματική δουλειά που επιδεικνύει στις παρουσιάσεις που κάνει θάλεγα, ότι η πρότασή του ασφαλώς δεν ήταν αιφνίδια, ασφαλώς δεν προέκυψε από μια εκδήλωση του Καλοκαιριού και σαφώς έχει σχέση με την ιστορία του Μοναστηριού και τη σχέση του με τους Ποριώτες.
    Δηλαδή αν το Μοναστήρι ήταν αφιερωμένο στον Άι Νικόλα, η πρόταση θα ήταν να είναι πολιούχος ο Άι Νικόλας.
    Δεν είναι ‘’ανταγωνισμός μεταξύ Αγίων’’ αλλά η ιστορία του Μοναστηριού σε σχέση με τον Πόρο και την Πατρίδα.
    Και αν κάνει δηλ. κανείς μια σύγκριση με τα αντίστοιχα για τον Άγιο Λεωνίδη η σύγκριση είναι καταλυτική.
    Όσο για το αν είναι ο χρόνος κατάλληλος για έγερση αυτού του θέματος, ενώ έχουμε άλλα ποιο σπουδαία, θα έλεγα ότι ο χρόνος είναι καταλληλότατος γιατί το θέμα έχει σχέση με το μέλλον του Πόρου.
    Ο γνωρίζων και νοών, νοείτω.
    Όσο για το ότι πρέπει να είναι κανείς πολύ προσεκτικός σε τέτοια θέματα, ασφαλώς συμφωνώ, αλλά και για τις δύο περιπτώσεις, είτε όταν εγέρθηκε το θέμα για Λεωνίδη είτε για την Ζωοδόχο Πηγή.
    Θα πρέπει κανείς να αναζητήσει το υπόβαθρο.

  11. B.T. says:

    kai pou na arxisoume na sizitame gia to diaxorismo eklisias kai kratous ti exei na ginei…

  12. ΜΑΡΙΑ ΚΡΗΤΙΚΟΥ says:

    Από ότι θυμάμαι με την σειρά μου η Ζωοδόχος Πηγή ήταν τοπική εορτή και για την γύρο περιοχή …. 1ον Της Αναλήψεως ήταν εορτή των επαγγελματιών πρόεδρος ήταν ο Νίκος Μαρινάκης την συγκεκριμένη ημέρα γέμιζε τρία με τέσσερα πούλμαν για ημερησία εκδρομή στην Πελοπόννησο….. 2ον Η εορτή Αγίου Παντελεήμονα προστάτη των Αρτοποιών Μεγάλη η Χάρη Του ήταν κλειστά οι φούρνοι ψωμί για δυο ήμερες!!!!!! …Η ταπεινή μου άποψη είναι για της προαναφερόμενες γιορτές ημιαργία να μην έχει παράπονο κάνεις ως Χριστιανή Ορθόδοξη με τους Αγίου δεν τα βάζω.

  13. Γιάννης Μανιάτης says:

    Συ είπας, θεωρών τα της πατρίδος περιττά.

  14. Άρις Αντάνης says:

    Για το νέο, άκρως προσβλητικό σχόλιο, του φίλου μου Γιάννη Μανιάτη, θα του απαντήσω ιδιαιτέρως. Δεν υπάρχει καμία κόντρα, τον θεωρώ πάντα φίλο, τον αγαπώ όπως πάντα, δέχομαι όσα γράφει πιο πάνω υπέρ του ο άλλος καλός και κοινός μας φίλος Τάσος Γκούμας- εκτός από το ότι ο χρόνος είναι ΚΑΤΑΛΛΗΛΟΤΑΤΟΣ για την αλλαγή πολιούχου μας – και δεν δίνω δημόσια συνέχεια σε ένα ζήτημα που είναι ανάξιο περαιτέρω δημόσιας συζήτησης.
    Οι ντόπιοι δεν κοιμούνται και ξυπνάνε με την αγωνία ποιος θα είναι ο πολιούχος μας. Ίσως πιο πολύ νοιάζονται ποιος – και πώς- θα πρέπει να είναι ο… πηδαλιούχος μας.
    Άρις.-

  15. Γιάννης Γκούμας says:

    Αν γίνει διαχωρισμός κράτους εκκλησίας, πιθανότατα δεν θα απαγορεύεται η μετάφραση θρησκευτικών κειμένων στην καθομιλουμένη, θα αντιμετωπίζονται όλες οι θρησκείες το ίδιο και δεν θα γίνονται διακρίσεις ανάμεσα στους ακόλουθους διαφορετικών θρησκειών. Αυτό σημαίνει ότι οι Τούρκοι δεν θα έχουν αξιώσεις στην Θράκη λόγω Μουσουλμάνων γιατί το θρήσκευμα των πολιτών της Ελλάδας θα είναι αδιάφορο.
    Η Εκκλησία θα αντιμετοπίζεται ως κοινωνική ομάδα και οι αρχηγοί της δεν θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν την εξουσία τους για να επεμβαίνουν στις κρατικές και εθνικές υποθέσεις όντας στο απυρόβλητο, όπως τότε με τις ταυτότητες.
    Γενικά θα ενισχυθεί η δημοκρατία. Για να γίνουν όμως όλα αυτά πρέπει να συμφωνεί ο λαός.

Σχολιάστε