Κ. Παρθένης: Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου στο Μοναστήρι του Πόρου



Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου είναι από τα πρώτα θρησκευτικά θέματα που εμφανίζονται στη ζωγραφική του Κωνσταντίνου Παρθένη (1878-1967). Ο κορυφαίος Έλληνας καλλιτέχνης, εισηγητής του μοντερνισμού στη νεοελληνική ζωγραφική με μεγάλη επιρροή στα εικαστικά της Ελλάδας, ζωγράφισε αρκετές φορές το θέμα σε παραλλαγές από την εποχή που ήταν ακόμα στο Παρίσι.

Ο Παρθένης τοποθετεί την αναγεννησιακή σκηνή του Ευαγγελισμού στην αυλή ενός νησιώτικου σπιτιού λέγεται ότι η σκηνή του έργου, έχει ως ντεκόρ την αυλή της μονής της Ζωοδόχου Πηγής του Πόρου. Η Παναγία υποκλίνεται σε σεβασμό στον Άγγελο και δέχεται ταπεινά την καλή είδηση. Δίπλα της διακρίνουμε ένα βάζο με κρίνο και μία γλάστρα με βασιλικό. Η ατμόσφαιρα είναι ονειρική και ο χώρος φαίνεται εξωπραγματικός. Διαγράφονται αχνές ελεύθερες γραμμές και απαλά γαλαζοπράσινα και ροζ χρώματα δημιουργούν αίσθηση πνευματικότητας και υπερβατικότητας.

Η νεαρή Μαρία και μελλοντική Θεοτόκος περιβάλλεται από ροζ χρώμα  που αποδίδει ποιητική διάσταση στην εικόνα. Ο άγγελος φέρει την ευχάριστη είδηση με τη μουσική μίας λύρας που κρατά.

Βαθυπράσινο μελωδικό όνειρο… Το έργο ανήκει στη συλλογή του Μουσείου της Πόλεως από δωρεά ιδιώτη το 2008. Στην απεικόνιση της  σκηνής είναι εμφανείς οι επιδράσεις του ιμπρεσιονισμού, του συμβολισμού και της βυζαντινής τέχνης.

Ο Κωνσταντίνος Παρθένης ήρθε στον Πόρο πολλές φορές από το 1903 που επέστρεψε στην Ελλάδα από τη Βιέννη, όπου σπούδασε στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Βιέννης κοντά στον Καρλ Ντίφενμπαχ.

«Χαρακτηριστικό του ισχυρού συνδέσμου που είχε με τον Πόρο είναι ότι στο διάστημα μεταξύ του 1907 – 1908 είχε αγιογραφήσει τον Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Γεωργίου του νησιού», αναφέρει σε συνέντευξη του ο Ποριώτης συγγραφέας Γιάννης Σουλιώτης.

Ο Γιάννης Σουλιώτης είναι ο συγγραφέας του βιβλίου «Ο Κωστής Παρθένης στον Πόρο».   Ο ίδιος υπογραμμίζει επίσης τον ισχυρό σύνδεσμο του ζωγράφου με το Μοναστήρι του Πόρου, ενώ επισημαίνει ότι υπάρχει φωτογραφία του ίδιου του καλλιτέχνη (ο οποίος, σημειωτέον, ήταν και εξαιρετικός φωτογράφος) με τα παιδιά του στο νησί του Πόρου χρονολογημένη το 1920, γεγονός που αποδεικνύει ότι η επαφή του Κωνσταντίνου Παρθένη με το νησί ήταν μακροχρόνια.

Πληροφορίες:

http://annagelopoulou.blogspot.gr/2016/03/blog-post_31.html

http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=511806




Σχολιάστε