Θετική ανταπόκριση του Γ. Μόραλη στην ανάδειξη της συλλογής του Μεθανίτη Στ. Λαζάρου



lazarouΙδιαίτερο και άμεσο ενδιαφέρον έδειξε ο δήμαρχος Πειραιά κ. Γιάννης Μόραλης για το θέμα της ανάδειξης της συλλογής του Μεθανίτη λαϊκού καλλιτέχνη Σταμάτη Λαζάρου, μετά την συνάντηση που είχε με τον Σάββα Ν. Αθανασίου.

Όπως διαβάζουμε στο mymethana.gr , ο Δήμαρχος Πειραιά, έδωσε έγγραφη εντολή στην διευθύντρια Πολιτισμού του Δήμου Πειραιά κυρία Μπαφούνη να ασχοληθεί επισταμένα και με την πρόταση που διατύπωσε ο Σ. Αθανασίου, ο οποίος ζήτησε να γίνει μέσα στους επόμενους μήνες έκθεση με τα έργα του Σταμάτη Λαζάρου είτε στη μαρίνα Ζέας είτε στη Πινακοθήκη Πειραιά είτε σε άλλο χώρο με παράλληλη προώθηση των τοπικών προϊόντων και του τουριστικών αξιοθεάτων των Μεθάνων και της Τροιζηνίας. Επίσης, ο Σ. Αθανασίου ζήτησε να υπάρχει μόνιμη παρουσίαση του έργου του Μεθανίτη καλλιτέχνη σε μόνιμο εκθετήριο σε χώρο του Δήμου Πειραιά και η ίδια συλλογή να εκτεθεί στα Μέθανα.

Σε σύσκεψη που έγινε στην Πινακοθήκη η κυρία Μπαφούνη δεσμεύθηκε ότι μέχρι τον Μάιο θα γίνει προγραμματισμός για την έκθεση και την εκδήλωση. Ο Σ. Αθανασίου επέμεινε στην επίσπευση της ανάδειξης του έργου του Σταμάτη Λαζάρου και υπενθύμισε ότι υπάρχει νομική ρήτρα, την οποία απαίτησε ο δημιουργός ύστερα από προτροπή του δικηγόρου κ. Περικλή Κοντογιάννη και περιλαμβάνεται στην σύμβαση παραχώρησης να υπάρχουν τα έργα σε μόνιμο χώρο διαρκή έκθεση. Από την πλευρά της διευθύντριας Πολιτισμού επισημάνθηκε ότι η διαδικασία επιλογής των έργων θα γίνει από την μουσειολόγο κυρία Αθηνά Πάνου και η συνάντηση ολοκληρώθηκε με την υπόσχεση ότι η όλη διαδικασία θα κυλίσει με το ταχύτερο δυνατό τρόπο.

Όσον αφορά την μεταφορά της έκθεσης στα Μέθανα ειπώθηκε ότι απαιτείται πιστοποιημένο συνεργείο, ασφάλιση των έργων και φυσικά η εξασφάλιση της φύλαξης τους. Επισημαίνεται ότι η συλλογή έργων του λαϊκού καλλιτέχνη Σταμάτη Λαζάρου (1916-1988) συμπεριλαμβάνει γλυπτά σε ξύλο και πέτρα. Ο Σ. Ν. Αθανασίου με δήλωση του ευχαριστεί δημοσίως τον δήμαρχο Γ. Μόραλη για την ευαισθησία και τον ενδιαφέρον που έδειξε στο θέμα της συλλογής του Μεθανίτη καλλιτέχνη Σταμάτη Λαζάρου.

http://mymethana.gr/?q=node/2024

 

Ποιος ήταν ο Σταμάτης Λαζάρου

Ο   ζωγράφος  Σταμάτης Λαζάρου είχε  Μεθενίτικη καταγωγή  και  δίκαια θεωρείται ο μεγαλύτερος λαϊκός ζωγράφος στις μέρες μας, αφού  ολόκληρο το  εικαστικό έργο του  θεωρείται  πολύ αξιόλογο στον  τομέα αυτό. Ηταν αυτοδίδακτος, και ασχολήθηκε  με τη ζωγραφική, την ξυλογλυπτική, το σκάλισμα της πέτρας, την πηλοπλαστική, την πυρογραφία, τη χαρακτική και την εικονογράφηση βιβλίων. Το μεγάλο  έργο είναι εμπνευσμένο  από τον λαϊκό πολιτισμό, τα ήθη τα έθιμα και το δημοτικό τραγούδι.

Οι γονείς του  Σταμάτη κατάγονταν από τα Μέθανα. Γνήσιοι Αρβανίτες, κληροδότησαν πολλά από τα Αρβανίτικα προτερήματα  τους στον γιο τους, που είδε το φως της ζωής το 1915 στα Ταμπούρια του Πειραιά.

Με τα κακοτράχαλα βουνά του χωριού του και τους σκληροτράχηλους συμπατριώτες του είχε συνεχή επαφή. Μόνο δύο τάξεις κατάφερε να τελειώσει στο γυμνάσιο του Πειραιά. Η επιτακτική βιοποριστική ανάγκη της οικογένειας τον ανάγκασε να ριχτεί στην βιοπάλη, μα το πάθος του για την ζωγραφική τον ακολούθησε σε όλες τις σκληρές βιοποριστικές του περιπέτειες. Τα πρώτα τελάρα του νεαρού ζωγράφου ήταν αυτή η ίδια η τσιμεντένια αυλή του σπιτιού του, που την στόλισε με θέματα της καθημερινής πειραιώτικης ζωής.

Στην αρχή εργάστηκε σαν ξυλουργός και κατόπιν σε μηχανουργείο. Αυτές οι δουλειές ξεκινώντας σαν καθαρά βιοποριστικές παντρεύτηκαν με την ζωγραφική κάτω από την δημιουργική φαντασία του Σταμάτη Λαζάρου. Πλήθος έργων με ξύλο, χαλκό και σίδερο δημιούργησε. Μα και στην άγρια στουρναρόπετρα της πατρίδας του και σ’ αυτήν έδωσε πνοή ζωής και ομορφιάς.

Οι αγώνες του 1821 πάντα ενέπνεαν τον Σταμάτη Λαζάρου και δεν είναι λίγα τα έργα με θέματα αυτών των αγώνων.

Κάποτε τον ανακάλυψαν. Ανακάλυψαν την αξία των έργων του. Η μια έκθεση ακολουθούσε την άλλη και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Από το 1964 ασχολήθηκε πλέον αποκλειστικά με την ζωγραφική δουλεύοντας σε κάθε είδους υλικό. Και καθιερώθηκε σαν ο μεγαλύτερος λαϊκός ζωγράφος και ονομάστηκε “νέος Θεόφιλος” από Έλληνες και ξένους τεχνοκρατικούς.

Στα 70 του χρόνια δούλευε κάτω από δύσκολες συνθήκες λόγω ενός εγκεφαλικού. Σταμάτησε ουσιαστικά το έργο του, και η τελευταία του χειρονομία ήταν αυτή που συγκίνησε το πανελλήνιο: Το 1985  δώρισε τη συλλογή του,  156 έργα,  στον Δήμο του Πειραιά, που εκτίθενται  στη  Δημοτική Πινακοθήκη.

http://www.koutouzis.gr/eikastika.htm

 

 

 




Σχολιάστε